InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattenrassen: Egyptische mau

Kattenrassen: Egyptische mau

Kattenrassen: Egyptische mau De Egyptische mau komt oorspronkelijk uit het oude Egypte en daar werd hij 4000 jaar geleden vereerd als een god. Hij was een lid van de familie en er stond zelfs de doodstraf op als hij werd gedood of slecht werd behandeld. Deze mooie gevlekte kat komt tegenwoordig overal op de wereld voor. Ze kunnen goed jagen en hebben een bijzondere persoonlijkheid. Het is een van de weinige kattenrassen die van apporteren houdt.

Het oude Egypte

Oorspronkelijk komt deze kat uit het oude Egypte waar hij zon 4000 jaar geleden werd vereerd als een god. Mau is het Egyptische woord voor kat. Hij beschermde mensen door muizen en slangen te doden. Als iemand een kat slecht behandelde of doodde, kreeg hij de doodstraf. De mau was een familielid en had een hoog aanzien. Als de kat stierf, moesten zijn familieleden de wenkbrauwen afscheren om te laten zien dat ze rouwden. De kat werd gemummificeerd en begraven in een kattenpiramide van Bubastis. Dit was de piramide van de Godin Bastet. Eerst werd ze afgebeeld als een leeuwin, maar later als kat en een vrouw met kattenhoofd. De kat wordt gezien als de voorvader van de huidige huiskat. De Egyptische mau is een van de oudste kattenrassen.

Verspreiding van de mau

De Russische prinses Nathalie Troubetskoy raakte door deze bijzondere kat gefascineerd en zij besloot er drie mee te nemen uit Egypte. In 1953 werd haar eerste nest geboren. In 1956 ging ze met haar zelfgefokte maus naar Amerika. In 1958 werd de mau geaccepteerd in drie kleuren: zilver, brons en smoke. Later ontstond er ook het zeldzame blauw, dat pas in het jaar 1977 geaccepteerd werd. Rond de Tweede Wereldoorlog was de mau bijna helemaal uitgestorven in Europa, maar in 1988 werd dit ras vanuit Amerika geïmporteerd naar Italië, Zwitserland en Nederland.

Vacht

De Egyptische mau is het enige ras dat natuurlijk gevlekt is. Een kitten is vanaf zijn geboorte al gevlekt. Dit maakt het uiterlijk wild. De vlekken kunnen groot, klein, rond of langwerpig zijn. Op zijn kop is er een tabby-patroon aanwezig, met een uitgesproken M op het voorhoofd en op de wang is er een dubbele mascara lijn. De vacht is kort, fijn en zijdezacht. Op zijn lichaam zijn de vlekken donker en rond, op zijn poten is een streeptekening te zien. De mau heeft donkere ringen op de staart en een onderbroken halsketting.

Uiterlijk

Het is een lenige, sportieve, snelle kat en een geboren atleet. De mau is een slanke, gespierde en Oosterse verschijning. Het gewicht ligt gemiddeld tussen de 2,5 en 5 kilo, waarbij een poes meestal niet zwaarder is dan 3 kilo. Het hoofd is wigvormig, met aflopende lijnen. Het voorhoofd heeft een lichte bolling en tussen de neus en voorhoofd is een lichte stop. Zijn beweeglijke oren zijn middelgroot tot groot en zijn puntig aan het uiteinde. De groene ogen zijn amandelvormig en licht schuin geplaatst. Zijn achterpoten zijn langer dan zijn voorpoten en zijn voeten zijn klein en licht ovaal.

Karakter

De Egyptische mau bezit een boeiende persoonlijkheid. Hij doet graag wat hij zelf wil, maar is toch vriendelijk en sociaal. In een gezin met andere katten of huisdieren past hij prima. De mau is erg gesteld op zijn gezin, zowel mens als kat en wil graag deelnemen aan zijn familie. Hij is zeer aanhankelijk naar de mens en kan erg liefkozend zijn. Van zijn baasje vraagt hij ook veel aandacht. Deze nieuwsgierige kat stelt zich onafhankelijk op, wil graag op schouders gedragen worden en is een gedreven jager. Het is ook een van de weinige kattenrassen die je kunt leren apporteren. Een mau die buiten wordt gehouden, zal erg goed zijn in het vangen van vogeltjes, muizen en andere kleine dieren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Catbar, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • www.kattenplaza.nl
  • www.kattenrassen.org
  • www.leerwiki.nl

Reageer op het artikel "Kattenrassen: Egyptische mau"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 12-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!