InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hondenrassen: Amerikaanse waterspaniël

Hondenrassen: Amerikaanse waterspaniël

Hondenrassen: Amerikaanse waterspaniël De Amerikaanse waterspaniël is een hondenras dat afkomstig is uit de Verenigde Staten. Hij stamt af van de waak- en waterspaniëlhonden. Het ras is ontwikkeld om te jagen op klein wild zoals vogels en hij kan ingezet worden voor zowel in het bos als in het water. Deze middelgrote hond heeft een vriendelijk karakter en is geschikt als gezinshond als hij maar lekker kan bewegen. De vacht is vaak donker en is gekruld. Hij moet minstens twee keer per week grondig geborsteld worden.

Geschiedenis

De Amerikaanse waterspaniël is ontstaan in het Midden-Westen van de Verenigde Staten en is gefokt uit de rassen: Ierse waterspaniël, Old English waterspaniël en de Curly coated Retriever. Oorspronkelijk werd het ras Bruine waterspaniël genoemd. Dit ras is pas in 1940 officieel erkend door de Amerikaanse Kennel Club, hoewel het vermoeden er is dat het ras al veel eerder bestond. Hij werd gebruikt voor de jacht op waterwild vanwege zijn goede zwemcapaciteiten. Deze hond is ook geschikt als waakhond en als gezelschapshond. Tegenwoordig zijn er nog maar weinig Amerikaanse waterspaniëls, maar ze staan in hoog aanzien bij jagers.

Uiterlijk

De Amerikaanse waterspaniël is een middelgrote hond. De schouderhoogte is gemiddeld tussen de 38 en 46 centimeter waarbij de reu een gewicht tussen de 13 en 20 kilo heeft en de teef tussen de 11 en 18 kilo. Hij is vrij licht van gewicht en hij kan daardoor snel bewegen. Toch heeft hij een krachtig gespierd lichaam met een diepe borstkas en een sterke rug met gespierde lendenen. Zijn ogen variëren van geelbruin tot donkerbruin. De oren zijn lang, breed en bedekt met krullend haar en vrij laag aangezet, maar komen iets boven de ooghoeken uit. De oorlappen moeten tot aan de punt van de neus reiken. Zijn hals is gematigd lang, krachtig en droog. Hij beschikt over sterke voorbenen met sterke botten. De voeten zijn goed gesloten, met sterke voetzolen. De staart is goed behaard met krullende vacht en wordt naar beneden gedragen.

Vacht

Dit ras heeft een dichte en gekrulde vacht. De kleur van de vacht is vaak zwart, maar ook andere kleuren komen bij de Amerikaanse waterspaniël voor. Er zijn ook honden met de kleuren: leverkleurig of donker chocoladekleurig. Kleine witte aftekeningen op de tenen en de borst zijn toegestaan. De vacht moet verzorgd worden en moet zeker twee keer per week grondig geborsteld worden.

Karakter

Deze hond heeft een vriendelijk karakter, is levendig en hij beschikt over een goed uithoudingsvermogen. Het zijn echte waterhonden, ze zijn goed in sporten en kunnen dit lang volhouden. Ze zijn intelligent en zijn daarom goed te trainen. Hij is gemakkelijk af te richten en het is een hele sterke hond. Het is belangrijk dat de hond zijn energie kwijt kan, is daarom is beweging van groot belang. Hij heeft een baasje nodig die veel met hem onderneemt en actief is. Het waken en bewegen zit echt in zijn aard, ze vinden het heerlijk om buiten te zijn en met anderen te mogen spelen. Hij kan goed met andere honden en met kinderen. Daarom is hij als gezinshond geschikt.

Jachthond

Oorspronkelijk is hij gefokt als jachthond. Op het land jaagt en apporteert deze jachthond op elk terrein gemakkelijk op allerlei klein wild. Hij houdt ook van water en jaagt graag op waterwild. Als de Amerikaanse waterspaniël zwemt, gebruikt hij zijn staart als roer.

Overige informatie

Hoewel ze vooral als jachthond worden gebruikt, passen ze zich ook graag aan als gezelschapshond. De gemiddelde levensverwachting is ongeveer 12 tot 15 jaar. Mocht je besluiten een Amerikaanse waterspaniël als huisdier te willen nemen, laat je van tevoren goed informeren over dit ras. Een fokker of rasvereniging zal je met plezier meer informatie geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hondenrassen: Amerikaanse waterspaniël"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 26-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!