InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paddock Paradise: De paarden stimuleren en activeren

Paddock Paradise: De paarden stimuleren en activeren

Paddock Paradise: De paarden stimuleren en activeren Een track van een Paddock Paradise behoort de paarden uit te nodigen meer te bewegen. Het creëren van afwisseling op de track zal de paarden stimuleren, nieuwsgierig maken en geestelijk uitdagen waardoor ze meer op onderzoek uitgaan.

Stimulans

Het plaatsen van de voederplekken en de watervoorziening op grote en verschillende afstanden van elkaar, stimuleert de paarden om te gaan bewegen. Er zijn daarnaast verschillende mogelijkheden om het Paddock Paradise voor de paarden een nog leukere omgeving te maken. Afhankelijk van de locatie kan je veel stimulerende ideeën ontwikkelen om de paarden op de track te motiveren.

Ideeën

  • Variatie in ondergrond; zacht en hard.
  • Natuurlijke hindernissen; bijvoorbeeld boomstammen en greppels. Je kan één boomstam op de track leggen, zodanig dat ze er wel over moet lopen of meer aan de zijkant zodat ze er voor kunnen kiezen om er langs te lopen. Meerdere boomstammen achter elkaar is een optie of in de vorm van een ‘doolhof’, dus rechts tegen de buitenkant van de track, dan links tegen de track.
  • Heuvels; hoogteverschillen vinden paarden erg leuk, boven op een heuvel staan geeft ze meer overzicht en uitzicht. Het wordt gebruikt als speelplek en rustpunt. Over de heuvels lopen en rennen traint de coördinatie en spieren.
  • Bomen en struiken (kijk op de lijst van niet-giftige soorten!).
    1. Als bescherming tegen regen, wind en zon of als ‘schuurpaal’.
    2. Groepjes bomen en struiken geven ook een verandering van (uit)zicht.
    3. De schors van takken vinden paarden heerlijk, er zijn verschillende boomsoorten die hier geschikt voor zijn.
    4. Bomen kun je beschermen door er gaas omheen te wikkelen of door stroomdraadvoorziening.
  • Schuurpalen
  • Zandplaats; paarden vinden het fijn om in zand te rollen of om uit te rusten.
  • Schuilstal; een plek om te schuilen is een must in een Paddock Paradise, je kan naast een stal nog andere schuilmogelijkheden creëren.
  • Takkenwal; als windbreker en ideaal voor de paarden om schors van takken te eten, garandeert veel (eet)plezier voor de paarden. Zorg dat je de herkomst weet in verband met giftigheid en bedenk dat er bij houtsnippers kans op broeien is wat schimmelvorming tot gevolg heeft.
  • Kronkelpaadjes
  • Water (vijver of stroompje)
  • Verschillende omgevingen geven het paard meerdere uitzichten, wat meer stimuleert. Een overzichtelijke omgeving vormt minder uitdaging.

Variaties in het Paddock Paradise

Ter afwisseling voor de paarden kan je met de nodige fantasie bepaalde onderdelen en voorwerpen bedenken en (tijdelijk) plaatsen op of naast de track. Het leert de paarden om met eventuele angsten om te gaan en zich aan te passen aan een nieuwe situatie. Vooral bij paarden die op wedstrijd gaan of veel buiten rijden, kan dit een leuke aanvulling en training zijn.

Voorbeelden:
  • Paraplu
  • Kliko
  • Zeil
  • Bezem
  • Vliegengordijn
  • Linten
  • Bal
  • Tonnen
  • Vlaggetjes
  • Dekens/matras

Bedenk goed waar je de verschillende ideeën en variaties in de track plaatst. Als je bijvoorbeeld moet uitmesten of met een tractor over de track moet, dan zijn obstakels niet handig.

Lees verder

© 2011 - 2019 Emi1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Handleiding paarden voeren in de winterperiodeHandleiding paarden voeren in de winterperiodeDe zomer is weer voorbij, de winter breekt aan. De paarden moeten weer van de weide af want deze is vaak te nat om de pa…
Alles over de stalling van je paardAlles over de stalling van je paardHeb je een paard en zoek je een geschikte stalling voor je paard? Lees hier alles over de soorten stallen en alle handig…
Hoe maak je het leven van je paard op stal fijn?Hoe maak je het leven van je paard op stal fijn?Er zijn in Nederland zo ongeveer 130.000 paardeneigenaren. Al deze mensen houden hun paarden op een iets andere manier.…
Huisvesting paarden: de hit-actiefstalDe meeste mensen kennen alleen de huisvesting voor paarden als een gewone stal of buiten op het weiland. Een huisvesting…
Paard kennis laten maken in een nieuwe kuddeEen paard laten integreren in een nieuwe kudde vormt voor veel eigenaren een spannend moment. Echter is sociale interact…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kapa65, Pixabay

Reageer op het artikel "Paddock Paradise: De paarden stimuleren en activeren"

Infoteur: Emi1
Gepubliceerd: 06-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Paddock Paradise
Schrijf mee!