InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Handleiding paarden voeren in de winterperiode

Handleiding paarden voeren in de winterperiode

Handleiding paarden voeren in de winterperiode De zomer is weer voorbij, de winter breekt aan. De paarden moeten weer van de weide af want deze is vaak te nat om de paarden met goed fatsoen te laten staan. Ook bevat het gras in de winterperiode weinig tot geen voedingswaarde dus als je ze al op de wei laat staan is bijvoeren absoluut een must. Maar wat moet je je paard eigenlijk geven? Hoeveel en wanneer? Ieder paard is anders, met andere arbeid en andere behoeften. Toch zijn er een aantal richtlijnen waar je je aan kunt houden.

Wanneer beginnen met bijvoeren?

Het beste kun je beginnen met bijvoeren als de paarden nog in het land staan, maar de voedingswaarde van het gras al minder wordt. Zo krijgen ze alvast wat extra. En dan met een heel klein beetje beginnen. Paarden hebben gevoelige darmen en snel last van buikkrampen. Daarom is langzaam opbouwen heel belangrijk. Als ze dan na een aantal weken echt de wei af moeten omdat het te nat is zal de overgang van gras op ruwvoer weinig tot geen problemen meer opleveren.

Hooi of kuil?

De meeste paarden in Nederland staan bij een pensionstal, en hier beslist de eigenaar wat de paarden krijgen. Wel is het altijd belangrijk om te letten op de kwaliteit van het voer dat gegeven wordt. Als dit niet fris ruikt en veel stof, schimmel en muizen keutels bevat is het tijd voor een gesprekje met de eigenaar van de stal. Als dit niet helpt kun je echt maar beter naar een andere stal uitkijken want nogmaals: paarden hebben gevoelige darmen!

Als je zelf de keuze kunt maken zul je je moeten afvragen wat bij jouw paard past. Hooi is bijvoorbeeld vaak wat stoffiger dan kuilgras in een pak. Dus niet geschikt voor paarden met problemen aan de luchtwegen. Kuilgras bevat vaak meer voedingsstoffen en vetten dan hooi, dus is minder geschikt voor paarden die veel te dik zijn. Ook wil kuilgras wat vaker koliek veroorzaken, maar om hierachter te komen zul je het eerst moeten proberen bij je paard.

Kuilgras heeft wel als groot nadeel dat het vaak in grote pakken zit. Dit is niet erg als je een groep paarden hebt, maar wel als je bijvoorbeeld maar twee pony's hebt lopen. Zodra het pak opengemaakt is komt er vocht en lucht bij en dan gaat het heel snel schimmelen. Als je genoeg ruimte hebt kun je het pak helemaal openmaken en los in bijvoorbeeld een droge schuur gooien, dan gaat het wel langer mee.

Hoeveel?

In principe zijn paarden erop gemaakt om de hele dag door te eten. Eigenlijk meer knabbelen. Een hapje hier, weer een stukje lopen en een hapje daar en dan even tien minuten door grazen. Twee keer per dag te eten krijgen op vaste plek is eigenlijk heel onnatuurlijk en ook niet zo best.

Als oplossing hiervoor kun je als de paarden overdag in een paddock staan diverse bergen hooi verspreiden over de hele paddock. Dit om het natuurlijke eet-loop gedrag te bevorderen. Zorg er dan voor dat er genoeg ligt voor de gehele dag. Let er ook op dat het voer niet in het zand ligt, ook zand in de darmen kan koliek veroorzaken.

Het is sowieso belangrijk dat de paarden de hele dag door wat te knabbelen hebben. Twee keer per dag een pluk hooi neer leggen is ronduit slecht. Een paard maakt namelijk alleen speeksel aan als hij kauwt. En als het paard maar twee keer per dag een uurtje kauwt is dat dus slecht voor de darmen, want die hebben speeksel nodig om te functioneren.
Ruwvoer is een vervanging van gras, en die moeten paarden in principe onbeperkt hebben.

Krachtvoer

De meeste paarden krijgen krachtvoer. Er zijn immens veel soorten te verkrijgen. Wat je je paard wilt voeren hangt helemaal af van de conditie, de arbeid, leeftijd en het ras. Houd er wel rekening mee dat als je paard een groot deel van de dag op stal staat dat het voeren van veel krachtvoer onverstandig is. Het paard zal stuiteren van energie en kan die energie vervolgens niet kwijt. Uiteraard zal de ruiter dit vervolgens tijdens het rijden goed merken! Belangrijk is dus om de juiste hoeveelheid goed af te stemmen op je paard. Ga je bijvoorbeeld een week op vakantie en wordt er dan niet gereden: zorg er dan voor dat het paard veel minder krachtvoer krijgt. Ook is er speciaal voer verkrijgbaar dat wél extra vitamines bevat, maar weinig energie. Voor veel paarden is dit vaak het beste.
© 2009 - 2019 Zelda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kwalitatief hooi voor paardenKwalitatief hooi voor paardenHet voeren van goed ruwvoer is de basis van het paardenrantsoen, het meest voorkomende is hooi of kuilgras. Maar wanneer…
Het belang van ruwvoer voor paardenHet belang van ruwvoer voor paardenPaarden hebben een uitgebalanceerde voeding nodig om gezond te blijven en te presteren. Naast krachtvoer hebben zij ook…
Voeding bij paarden: ruwvoerDe hoeveelheid ruwvoer die een paard nodig heeft, verschilt per paard. Dit is afhankelijk van hoe energierijk (VEP) het…
Paddock ParadiseHet Paddock Paradise is een uniek concept voor paarden in groepsverband. Dit principe is bedacht door Jaime Jackson, een…
Fructaan - oorzaak van hoefbevangenheid bij paardenOp dit moment wordt fructaan aangewezen als hoofdoorzaak van hoefbevangenheid bij paarden. Het is een soort suiker dat d…

Reageer op het artikel "Handleiding paarden voeren in de winterperiode"

Reacties

Ad van der Wegen, 02-12-2014 09:28 #2
Hallo,
Ik lees in uw artikel dat ruwvoer onbeperkt hoort te zijn. Betekent dat, dat bijv een een pony per dag een héél pak hooi moet opeten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Gr. Ad

Henk, 20-06-2013 12:47 #1
Hallo,
In de winter worden de paarden door ons gevoerd in de stal. Overdag leggen we tot nu toe hooi in de rijbak, waarin ze dan lopen. Het probleem is echter dat ze dan teveel zan binnenkrijgen. Dit willen we oplossen door naast de bak een apart gedeelte te maken van ca 20m2, waar ze dan hun hooi kunnen eten. De vraag is: Wat kunnen we het beste als ondergrond gebruiken? Denk aan robuustheid en veiligheid. Rubberen tegels lijkt ons een aardige optie, maar zijn misschien te dun/niet sterk genoeg.

Infoteur: Zelda
Gepubliceerd: 27-10-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!