InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paddock Paradise

Paddock Paradise

Het Paddock Paradise is een uniek concept voor paarden in groepsverband. Dit principe is bedacht door Jaime Jackson, een Amerikaan die ook een natuurlijke hoefverzorging promoot. Hij heeft een boek geschreven dat heet ‘Paddock Paradise, a guide to natural horse boarding’. Hij beschrijft hier onder andere in hoe hij op het idee van een Paddock Paradise is gekomen, wat dit voor de paarden doet en hoe dit te realiseren is.

Wat houdt een Paddock Paradise precies in?

De basis ligt in een pad (track) die om een weiland of ander stuk grond (bijvoorbeeld bak/paddock/stal/huis) heen loopt. Deze track behoort dan goed door te lopen (er mogen geen dode punten zijn waar paarden zich kunnen vastlopen) met verschillende ruimten (o.a. een schuilmogelijkheid) uit verschillende ondergronden, verhard en zacht. Rond deze track worden er voermogelijkheden gecreëerd in de vorm van hooinetten/bakken en de mogelijkheid om water te drinken. Van belang is dan dat het hooi en het water op zodanige plekken zijn geplaatst dat dit voor de paarden een stimulans is om te blijven bewegen. Voor de nodige variatie en uitdaging zijn er verschillende mogelijkheden om de track nog leuker te maken. Bijvoorbeeld in de vorm van takkenhagen, bomen, water, heuvels, boomstammen, aparte zandplekken (voor liggen/rollen). Weidegang kan, mits aanwezig, gedoseerd worden door op verschillende tijdstippen de toegang te openen en te sluiten.

De voordelen van een Paddock Paradise zijn:

  • De paarden worden gemotiveerd en gestimuleerd om veel meer te bewegen
  • Veel bewegingsvrijheid en ruimte voor de paarden
  • Het bevordert een gezond en fit paard
  • Natuurlijk gedrag wordt gestimuleerd
  • Meer harmonie tussen de paarden
  • Verbetert het mentale welzijn
  • Bevordert sociaal contact
  • Hoefbevangenheid voorkomen cq beter onder controle te houden

Een veelgestelde vraag

‘Waarom heeft een Paddock Paradise een meerwaarde, in een weiland of paddock bewegen de paarden toch ook?’
Uit onderzoek en door ervaring is gebleken dat paarden op een Paddock Paradise daadwerkelijk meer bewegen dan in een weiland of paddock. De track is een enorme natuurlijke stimulans om meer te bewegen, meer te rennen en meer te spelen.

Het mooie van dit principe is dat iedereen met een stuk grond een Paddock Paradise kan realiseren. Het hoeft niet eens een groot stuk grond te zijn, het is al mogelijk met een stuk van 3000/4000m².

Een Paddock Paradise is een geweldig concept voor de paardenhouder en bovenal voor de paarden zelf.

Lees verder

© 2011 - 2019 Emi1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Paddock Paradise"

Infoteur: Emi1
Laatste update: 19-06-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Paddock Paradise
Schrijf mee!