Seven games van Parelli - paarden trainen
Iedere paardenliefhebber droomt van een hechte band met zijn (bijrijd)paard. De seven games van Parelli bieden een manier om wederzijds vertrouwen tussen mens en paard op te bouwen.
Door middel van zeven spellen leert het paard dat de mens iets van hem verlangt. De mens zal zijn wens eerst op een zachte manier kenbaar maken, indien het paard niet reageert zal de mens de druk langzaam opvoeren tot het paard reageert.
De spellen zijn geschikt voor jonge paarden waar voor het eerst mee gewerkt wordt, maar zeker ook voor oudere, reeds ingereden paarden. Hieronder volgt een korte beschrijving van de spellen. Het is zeer belangrijk dat de trainer geduldig is en steeds met zachte druk begint en van hieruit verder gaat. Begin altijd bij spel 1 en ga niet verder naar het volgende spel voor het eerste (enzovoort) er goed inzit.
Game 1: The Friendly Game
Het eerste spel is bedoeld om het paard vertrouwen te bieden in de mens en in de aanraking door de mens. Men moet het paard overal aan kunnen raken (dus ook bijvoorbeeld onder de staart, onder de buik, de oren, de mondhoeken etc.) zonder dat het paard de aanraking probeert te ontwijken of ander ongenoegen laat blijken.
Indien het paard ongenoegen laat blijken voor de aanraking op een bepaalde plek ga je terug naar de plek waar het paard zich nog wel op zijn gemak voelt. Van hieruit ga je steeds een stukje verder naar de plek waar het paard zich minder op zijn gemak voelt. Ga steeds een stukje verder en dan weer terug. Je moet terug gaan naar een vertrouwde plek voor het paard ongenoegen laat blijken. Zo ga je steeds verder tot het probleem opgelost is. De bedoeling is uiteindelijk dat het paard ons, ondanks ons uiterlijk, geur en gedrag als roofdier, toch onvoorwaardelijk vertrouwd.
Game 2: The Porcupine Game
Met dit spel leert het paard te wijken voor druk, waarbij men probeert deze druk zo licht mogelijk te houden. Het paard moet leren de achterhand en/of voorhand te wijken voor druk, maar ook het hoofd te laten zakken bij druk en achteruit te lopen bij druk op de borst en vooruit bij druk achterop de kont. Het is van groot belang dat het paard alleen wijkt als de trainer wil dat het paard wijkt voor de aanraking. Om te voorkomen dat het paard voor iedere aanraking wijkt dient ook het eerste spel steeds weer herhaald te worden.
Game 3: The Driving Game
Deze oefening gaat voort op het tweede spel. Bij dit spel leert men het paard wijken door gebruik van lichaamstaal, dus je raakt het paard niet fysiek aan. Ook nu is het belangrijk om de eerste oefening regelmatig te blijven herhalen.
Game 4: The Yoyo Game
Indien paard en mens de eerste drie oefeningen goed beheersen kan verder gegaan worden met het vierde spel. Hierbij leer je het paard op lichaamstaal (achteruit) van je weg te lopen en weer terug te komen. De mens blijft hierbij op zijn plek, want wie het minst beweegt is in de paardenwereld de leider. Herhaal ook de eerste drie oefeningen regelmatig.
Game 5: The Circling Game
Bij dit spel is het de bedoeling dat het paard zelfstandig rondom de mens loopt. De mens blijft hierbij in het midden stilstaan en draait niet mee met het paard. Door middel van lichaamstaal beslist de mens het tempo van het paard en de richting waarin het paard beweegt.
Game 6: The Sideways Game
Met deze oefening leert het paard zijwaarts te bewegen. Hiervoor is het van belang dat de oefeningen 3, 4 en 5 goed begrepen zijn. Deze oefening bereidt het paard voort op het zijwaarts rijden.
Game 7: The Squeeze Game
In het laatste spel wordt met allerlei vreemde objecten gewerkt. Zo wordt het paard gevraagd door een nauwe opening te gaan, over voorwerpen te springen of eronderdoor te lopen. Deze oefening vergroot het vertrouwen van het paard in de mens en maakt het paard dapperder. Ook hier is het weer van belang om de druk te laten vallen zodra het paard doet wat je wilt.