InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Hondenras: Lhasa Apso

Hondenras: Lhasa Apso

Hondenras: Lhasa Apso Dit Oosterse hondenras afkomstig uit Tibet wordt kleinschalig gefokt in Nederland en België als gezelschapshond. Dit kleine, harige hondje werd als geluksbrenger gezien door boeddhistische monniken. Het is een actief en leergierig hondje dat past binnen een gezin. Zijn haren vallen niet uit, maar laten wel los. De hond moet daarom geborsteld worden.

Geschiedenis

Dit Oosterse hondenras is oorspronkelijk afkomstig uit Tibet. Men schat in dat dit hondenras zo'n 2000 jaar oud is. De honden werden in Tibet gehouden als waakhonden, gezelschapshonden en als geluksbrenger door de boeddhistische monniken in het klooster. De wereldpopulatie van dit ras is de laatste tientallen jaren vrij constant gebleven en ze worden op relatief kleine schaal gefokt in Nederland. De hond heeft een lichaam dat ontwikkeld is voor een bestaan in het ruwe Himalayagebergte.

Uiterlijk

De Lhasa Apso heeft veel beharing over het hele lichaam en de staart. De staart wordt hoog over de rug gedragen die ook veel beharing heeft. Op een afstand lijkt het een hond met 2 hoofden. De beharing is lang met harde haren die niet gauw klitten. De Lhasa Apso mag alle kleuren hebben echter de leverkleur is niet toegestaan. De kleuren die voorkomen zijn: goudkleurig, honingkleurig, dondergrijs, leikleurig. Twee- of meerkleurig komt ook voor. Het pigment van de neus, lippen en oogleden moet zwart zijn. De hond heeft een schofthoogte van ruim 25 cm. Er is geen minimum of maximum hoogte vastgesteld. Fokkers zullen de ideale hoogte van 25,4 cm zoveel mogelijk nastreven. Het lichaam is goed ontwikkeld, is vrij compact en zijn conditie is goed. De neuslengte is eenderde deel van de totale lengte van de schedel. Hij heeft een gestrekte kop.

Karakter

De Lhasa Apso is een vrolijke, sportieve en ook wat eigenwijze hond. Het karakter komt duidelijk naar voren als er vreemd bezoek is. Deze hond is terughoudend naar vreemden. Dan zal deze hond op afstand naar zijn baasje kijken en waakzaam zijn. Als de Lhasa Apso het bezoek eenmaal kent en leuk vindt, zal hij ook de aandacht vragen. De Lhasa Apso is leert graag en snel. Als je hem gaat drillen om hem iets te leren werkt dit averechts. Als hij iets voor zijn baasje doet is dit uit respect. Hoewel het een waakhond is, is de Lhasa Apso geen blaffer. Over het algemeen kunnen ze goed omgaan met kinderen. Het gehoor is bijzonder goed ontwikkeld. Ze houden van lange wandelingen maken en ze zijn tot op hoge leeftijd zeer actief.

Verzorging

De vacht beschermt de hond zowel tegen kou als zon waardoor hij tegen grote temperatuurswisselingen kan. Als de vacht in een goede conditie verkeert volstaat 1 keer per week borstelen. De haren laten wel los maar vallen niet uit. De losgelaten haren worden tijdens het borstelen verwijderd. Als de vacht wollig of zijdeachtig is, zal het wel gaan klitten. Sommige mensen geven er de voorkeur aan om de Lhasa Apso een leuk getrimde coupe te geven. Als je deze hond laat trimmen moet hij zo'n 3 tot 4 keer per jaar naar de trimsalon.

Als je wilt beginnen met een Lhasa Apso is het van belang je goed te verdiepen in dit ras en je zonodig te laten informeren door een fokker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kshitijprakash, Pixabay
  • Wikipedia
  • www.lhasa-apso-kennel.nl

Reageer op het artikel "Hondenras: Lhasa Apso"

Reactie

Jean, 28-01-2012 12:57 #1
Hebben een Lhasa Apso die nu drie jaar is. Herkennen ons helemaal in dit verhaal echter van lange wandelingen is hij niet altijd zo gecharmeerd. Ook beslist onze Sem vaker welke kant uitgewandeld gaat worden. Het is een fijne hond die het best past in een beetje rustige omgeving.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 08-01-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Zeldzame hondenrassen
Reacties: 1
Schrijf mee!