InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Welke hondenrassen stinken het meest en welke juist minder?

Welke hondenrassen stinken het meest en welke juist minder?

Welke hondenrassen stinken het meest en welke juist minder? Iedere hondeneigenaar kent de doordringende geur die honden kunnen uitstralen. Deze geur wordt onder andere door omgevings- en gezondheidsfactoren bepaald. Het ras van de hond speelt echter ook een rol bij het aanwezig zijn van een sterke of minder sterke hondengeur. Welke hondenrassen stinken over het algemeen nou het meest? En welke juist het minst? Een hond is en blijft natuurlijk een hond en zal daarom altijd de bekende hondengeur met zich meedragen. Daarnaast is de mate van hondengeur ook afhankelijk van de verzorging, leefomstandigheden (omgeving), leeftijd en gezondheid van de hond van belang. Over deze factoren vindt u meer informatie in het artikel Oorzaken van de typische hondengeur.

Bovenstaande factoren moet men altijd in zijn achterhoofd houden bij het uitkiezen van een hond. Indien u de hondengeur echt niet kunt verdragen zult u zich allereerst af moeten vragen of het überhaupt wel verstandig is om deze viervoeter in huis te nemen.

Het ras zegt dus niet alles over de geur van een hond, toch hebben rassen vaak bepaalde kenmerken waaruit men kan afleiden of een hond aanleg heeft om te ‘stinken’ of juist niet.

Hondenrassen met een sterkere hondengeur

Chow Chow

De dikke vacht van de Chow Chow maakt al snel dat de hond het warm heeft, waardoor de hondengeur sterker naar voren komt. Ook blijft er meer vuil in de dikke vacht hangen.

Cocker Spaniël

Dit ras is gevoelig voor huid- en oorinfecties. Zoals hierboven vermeld kunnen een slechte huid of andere aandoeningen bijdragen aan een sterkere lichaamsgeur.

Labrador

Dit ras kan gerekend worden tot de waterhonden. Dit houdt in dat de Labrador een olieachtige vacht heeft, om de vacht waterafstotend te maken. Juist deze vettigheid draagt echter ook bij aan een versterkte hondengeur.

Ook andere rassen die worden ingedeeld in de categorie ‘waterhond’ hebben een olieachtige vacht. Vrijwel alle waterhonden zijn daardoor gevoeliger voor het ontwikkelen van de hondengeur. Tot deze honden worden onder andere gerekend:
  • Retrievers
  • Spaniëls
  • Portugese Waterhond
  • etc.

Shar-Pei

Deze honden staan bekend om hun sterkere lichaamsgeur. De geur die dit ras met zich meedraagt wordt voornamelijk veroorzaakt door de vele rimpels in zijn vel.

Hondenrassen met een minder sterke hondengeur

Belgische Herder

De Herder is een grote waakhond, die in verschillende typen voorkomt. Zowel de kortharige als de langharige Belgische Herder ontwikkelt over het algemeen geen of slechts in beperkte mate een typische hondengeur.

Bichon Frise

Deze kleine gezelschapshonden met een gekrulde vacht hebben over het algemeen geen last van een hondengeurtje.

Boxer

De korte, gladde vacht maakt dat deze grote hond over het algemeen minder duidelijk te ruiken is.

Bulterriër

Dit Engelse hondenras met zijn korte vacht heeft over het algemeen weinig last van typische hondengeurtjes.

Dalmatiër

Vanwege de korte, gladde vacht heeft deze gespikkelde, grote hond over het algemeen geen of weinig last van de hondengeur.

Husky’s en andere poolhonden

Ondanks de dikke vacht van poolhonden stinken deze rassen over het algemeen minder dan de gemiddelde hond. Tot de poolhonden behoren onder andere de Siberische Husky, Samojeed, Noorse Elandhond etc.

Keeshond

Ondanks de dikke vacht van de Keeshond zou deze middelgrote hond toch weinig last hebben van de typische hondengeur.

Lhasa Apso

Ondanks de lange vacht van deze kleine gezelschapshond staat het ras toch bekend om zijn minimale hondengeur.

Schipperke

Dit middelgrote ras heeft een nette vacht en stinkt over het algemeen niet.

Shih-Tzu

Dit kleine gezelschapshondje heeft ondanks zijn lange vacht vaak weinig last van hondengeurtjes.
Gerelateerde artikelen
Oorzaken van de typische hondengeurOorzaken van de typische hondengeurZo goed als iedere hondeneigenaar heeft er wel eens mee te maken: een stinkende hond. Het maakt niet uit hoe vaak de hon…
Hoe was je een hond?Hoe was je een hond?Als je hond niet meer zo lekker ruikt of als je hond met een lichte vacht er niet meer zo fris uit ziet, bestaat er de m…
De labradoodle, de hond voor mensen met een allergieAllergieën voor huisdieren geven vervelende klachten zoals een loopneus, niesbuien, een verstopte neus, tranende ogen, i…
Alles over de Franse BulldogHoe dit ras is ontstaan is niet zeker, vermoedelijk heeft de Engelse Bulldog hierbij een rol gespeeld. Toen in 1820 de h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaz, Pixabay
  • http://www.whosyadoggy.com/dog-breeds-without-doggy-odor.html
  • http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20060922081421AABFzPj

Reageer op het artikel "Welke hondenrassen stinken het meest en welke juist minder?"

Reactie

Wendy, 08-07-2013 11:42 #1
Ik wil graag vermelden dat de Shar Pei absoluut niet stinkt mits je hem de juiste voeding geeft. Ze hebben een enkele vacht, wat juist géén geurtjes vasthoudt. Ik heb mijn Shar Pei in anderhalf jaar tijd welgeteld 1 keer gewassen omdat hij in de vogelpoep had gelegen :) stinken doet hij verder niet.

Infoteur: M_ichje
Gepubliceerd: 28-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!