InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Hoe geef ik een paard een wasbeurt?

Hoe geef ik een paard een wasbeurt?

Hoe geef ik een paard een wasbeurt? Voor een paard is een wasbeurt echt verwennerij. Het versterkt de band met degene die hem bereidt. Bovendien is het voor zijn gezondheid belangrijk om je paard af en toe te wassen. Sommigen doen dat standaard een keer per maand, anderen alleen na een rit waarbij het paard erg vuil geworden is. Als het paard na een rit erg warm is, kan een wasbeurt een prettige cooling-down zijn. De meeste paarden vinden het heerlijk om gewassen te worden. Maar let op dat je een paard niet te vaak wast met shampoo. Daardoor worden de natuurlijke vetten in de huid aangetast. Als je alleen water gebruikt is het geen probleem om regelmatig te wassen.

Hoe pak je een goede wasbeurt aan en wat heb je nodig?

Benodigdheden: een emmer, lauw tot warm water, een spons, handdoeken, een zachte borstel, zweetmes, paardenshampoo en antiklitspray nodig. Let er op dat de stal voorzien is van schoon stro. Grote kans dat het paard na een lekkere wasbeurt wil rollen om zich droog te wrijven.

1. Water

Zorg dat het water de juiste temperatuur heeft: zon 30 tot 36 graden. Laat het paard goed wennen aan het water en de temperatuur, doe niks overhaast. Let op dat de oren niet nat worden en spuit de douche niet op het hoofd, paarden vinden dat niet prettig. Begin bij de benen en werk voorzichtig omhoog richting de nek en manen. Vervolgens ga je van de nek naar de rug, flanken en achterkant van de benen.

2. Shampoo

Gebruik een zachte borstel om het paard in te zepen met shampoo. Was eerst de schouders en rug, daarna de rest. Zeep het paard in door kleine ronddraaiende bewegingen te maken. Daardoor komt de shampoo goed tussen de haren en dat is precies de plek waar het vuil zit. Door de ronddraaiende bewegingen wordt het vuil en stof verwijderd. Laat de shampoo even intrekken.

3. Staart en manen

De staart en manen moet je misschien twee keer inzepen, hier zit vaak veel vuil. Begin bij de staartwortel en masseer goed in. Giet vervolgens shampoo op de staart en wrijf het zachtjes in.Vervolgens was je de manen van het paard.

4. Uitspoelen

Spoel eerst de staart en de manen goed uit en vervolgens de rest van het lichaam. Spuit voorzicht het water op het lichaam, terwijl je met je andere hand met een zweetmes het water wegtrekt. Blijf dit doen tot het water schoon is. Spoel nog eenmaal de staart en de manen na. Als hier shampoo blijft zitten, kan dat namelijk voor irritatie zorgen. Als het haar van de manen en staart erg broos is, kan je een conditioner of anti-klitmiddel gebruiken. Trek het lichaam met het zweetmes goed droog. Op de benen kan je het water met je handen en een handdoek verwijderen.

5. Het hoofd

Was het hoofd van het paard met een schone spons en schoon water. Gebruik geen shampoo. Zorg dat het traanvocht goed verwijderd wordt en dat de neusholtes schoon zijn. Droog het hoofd met een schone handdoek.

6. Droogstappen

Stap het paard droog. Eventueel kan je hem ook naar de stal brengen, maar pas op dat hij geen kou vat. Als het al wat frisser is kan je een zweetdeken gebruiken.

Lees verder

© 2012 - 2019 Mikster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe geef ik een paard een wasbeurt?"

Infoteur: Mikster
Gepubliceerd: 29-12-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!