InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Rainrot bij paarden

Rainrot bij paarden

Rainrot is een vervelende huidaandoening die voorkomt bij paarden met een verminderde weerstand/slechte verzorging die bij nat weer gewoon buiten staan.

Wat is rainrot?

Rainrot, ook gekend onder de namen regenrot en regenschurft is een bacterie-infectie die zich manifesteert in de bovenste laag van de huid. Deze bacterie-infectie komt met name voor op de rug van paarden die ook bij erg nat weer gewoon altijd buiten staan. Paarden met een verminderde weerstand of paarden die niet zo goed verzorgd worden zijn extra gevoelig voor rainrot.

Hoe ziet rainrot eruit?

Het paard krijgt korstjes gevuld met pus op zijn huis. Deze korstjes doen het paard pijn en wanneer ze eraf vallen laten ze een kaal plekje achter, het haar valt uit. Op de foto bij dit artikel kun je zien dat er pus in het korstje zit en dat de haren loslaten. Rainrot kan ook voorkomen op de onderbenen van een paard.

Hoe behandel ik het paard tegen rainrot?

Een paard dat rainrot heeft moet als eerste in een droge en schone omgeving geplaatst worden. Het gebied dat aangetast is door de infectie moet goed ontsmet worden met bijvoorbeeld Betadine. Het kan zijn dat pure Betadine te pijnlijk is voor het paard, gebruik dan een ontsmettende spray. Wanneer het paard veel pijn heeft, de infectie zich uitbreidt of de klachten niet overgaan is het verstandig om een veearts te raadplegen. Het kan dan zijn dat het paard een antibioticakuur krijgt, zo kunnen de klachten ook overgaan.

Is rainrot besmettelijk?

Rainrot staat niet als een besmettelijke huidaandoening bekend. Het is echter wel verstandig om het harnachement en de borstels van het paard apart te houden, gewoon voor de zekerheid. Rainrot kan wel van mens op paard overgaan. De kans is klein, maar wanneer je een verminderde weerstand hebt kan je paard je besmetten. Bij mensen manifesteert rainrot zich als een soort pukkels die 2 mm tot 5 mm groot zijn en soms jeuken. Wanneer je je paard verdenkt van een huidaandoening is het raadzaam om (latex) handschoenen te dragen als je met hem bezig bent.

Let op

Als een paard eenmaal rainrot heeft gehad blijft hij er zijn leven lang gevoelig voor. Wanneer het dus langdurig regent is het verstandig om het paard op stal te zetten of een regendeken om te doen. Droog het paard ook goed af wanneer je hem gewassen hebt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Paardendrogist.nl Dierenklinieklemmer.nl

Reageer op het artikel "Rainrot bij paarden"

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 01-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!