InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Hoe maak je zelf vliegenspray voor je paard of pony?

Hoe maak je zelf vliegenspray voor je paard of pony?

Ben je het ook zo zat om iedere keer dure vliegenspray te kopen voor je paard of pony, waarvan de werking zo verdwenen is? In dit artikel staat beschreven hoe je zelf goedkoop vliegenspray kunt maken. Het kost even tijd maar bespaard je veel geld, en wie wil dat nou niet?

Producten

Je kunt vele producten gebruiken bij het maken van vliegenspray. Belangrijk is wel dat je kijkt naar gevaarlijke stoffen die in de middelen zitten. Je wil natuurlijk niet dat je paard brandwonden of lelijke en pijnlijke plekken oploopt door je zelfgemaakte brouwseltje. Het is verstandig de producten altijd te mengen met wat water zodat je paard, als je per ongeluk toch verkeerde producten hebt gebruikt, geen pijnlijke en lelijke plekken oploopt.

Waarin bewaar je je vliegenspray?

Je kunt zelf kiezen waar je je vliegenspray in bewaard. Je kunt een fles van 2 liter vullen met je vliegenspray, maar je kunt ook een klein flesje van één vierde liter vullen. Ook kun je kiezen om een oude spuitfles waar bijvoorbeeld schoonmaakmiddel in heeft gezeten te gebruiken. Test van te voren altijd of je paard niet bang is van spuitflessen, als dit zo is kun je altijd nog je paard insmeren met vliegenspray met een spons. Maak de fles waarin je de vliegenspray wilt bewaren altijd goed schoon om eventuele schadelijke stoffen weg te spoelen.

Producten die je kunt gebruiken

Er zijn vele producten die je kunt gebruiken voor je vliegenspray, de ene persoon is tevreden met het ene product terwijl dit product bij de ander niet blijkt te helpen. Vandaar moet je altijd zelf uitzoeken wat het beste bij jou paard of pony werkt. Hieronder staat een lijstje van producten die je kunt gebruiken. Je kunt alle producten met elkaar mengen, maar je kunt er ook enkele producten die je thuis hebt staan uitpakken en alleen deze gebruiken, dit laten we helemaal aan jou over.

Producten die je kunt gebruiken zijn:
  • Witte natuur azijn
  • Dettol
  • Citroensap
  • Knoflooktenen (geperst)
  • Kruidnagelpoeder (gemengd met water)
  • Hertshoorn olie
  • Okkernotenbomen bladeren (laten weken)
  • Sterke kruidenthee

Zoals eerder genoemd is het zelf even uitvogelen wat bij jou paard of pony het beste werkt. Tijdens het bereiden kun je het beste handschoentjes aandoen aangezien de geur in je huid trekt en daar niet zomaar uit te wassen is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe maak je zelf vliegenspray voor je paard of pony?"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 12-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Dazenaanval bestrijden
Schrijf mee!