InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > New Forest Pony

New Forest Pony

New Forest Pony De New Forest pony komt oorspronkelijk uit New Forest, een natuurreservaat in Zuid-West Engeland. Er leven vandaag de dag nog steeds kuddes New Forest pony's in dit natuurreservaat. Pas in 1957 hebben deze pony's hun intrede gedaan in Nederland. Waar de New Forest pony vroeger gebruikt werd in de landbouw en als trekpony, worden deze pony's nu gebruikt als rij- en sportpony. Het zijn betrouwbare, veelzijdige pony's.

Geschiedenis van de New Forest Pony

De eerste New Forest Pony's stammen al uit de 11e eeuw. Zij leefden in kuddes in het natuurreservaat New Forest in het Zuid-Westen van Engeland. Het waren rasechte pony's, die gebruikt werden in de landbouw en als trekdier. Later werd het ras veredeld met Arabieren en Engelse Volbloeden. In 1957 werd de New Forest Pony geïmporteerd naar Nederland. In dat jaar werd ook het Nederlands New Forest Pony Stamboek opgericht. De pony's werden gebruikt als rijpony voor kinderen.

Karakter van de New Forest Pony

De New Forest Pony staat te boek als een betrouwbare, eerlijke en kindvriendelijke pony. Zij zijn intelligent en leergierig. Zij zijn inzetbaar voor alle disciplines van paardensport. Door hun betrouwbaarheid zijn zij zeer geschikt als kinderpony. Daarbij zijn de pony's taai en hebben zij een groot uithoudingsvermogen.

Exterieur van de New Forest Pony

De schofthoogte van de New Forest Pony ligt tussen de 1.20 en 1.48m. De pony's moeten voldoen aan het rechthoeksmodel. Dit houdt in dat de lijnen langs boeg, rug, billen en bodem een rechthoek vormen. De pony is stevig gebouwd, met een goed gevormde, korte hals. Het hoofd is klein, met een breed voorhoofd en vriendelijke ogen. Zij hebben aflopende schouders, een goed ontwikkelde schoft en een stevige achterhand. De New Forest Pony komt in vele kleuren voor, behalve bont.

Gebruik van de New Forest Pony

De New Forest Pony is een zeer veelzijdige (minder)pony. Zij presteren goed in verschillende disciplines, zoals dressuur, springen, samengesteld, aangespannen en western. Ook kunnen zij gebruikt worden in de polosport. Uiteraard kun je de New Forest ook recreatief gebruiken en door zijn betrouwbaarheid is de pony goed te gebruiken voor gehandicapten.

Fokken van de New Forest Pony

Het Nederlands New Forest Pony Stamboek stelt eisen aan het fokken met de New Forest Pony. Het is een gesloten stamboek. Meerdere keren per jaar vinden regionale keuringen plaats. Tijdens de keuringen kunnen verschillende predikaten behaald worden:
  • Ster: beoordeling op basis van exterieur, type en beweging
  • Kroon: stermerries, gebaseerd op kwaliteit en eigen verrichting. Daarbij de kwaliteit van een geregistreerd 100% New Forest veulen.
  • Preferent: door nakomelingen bezorgd, als zij op keuringen goede resultaten behalen.
Er bestaan nog een aantal sportpredikaten:
  • Prestatiepony
  • Prestatie dekhengst
  • Prestatie fokmerrie
  • Prestatie fokhengst
Ook pony's met minimaal 25% New Forest bloed mogen worden ingeschreven in het Nederlands New Forest Pony Stamboek.

Tot slot

De New Forest Pony is een lieve, betrouwbare rijpony, waarop kinderen prima kunnen leren paardrijden. Zij zijn vriendelijk van karakter en, door hun wat ruimere gangen, beter geschikt om op te rijden dan de Shetlander. Zij zijn zowel geschikt voor beginnende als gevorderde ruiters.

Lees verder

© 2012 - 2019 Caressa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Paardenras: New-Forest ponyDe New-Forest is een uitstekende kinderpony. Voor de New-Forest konden kinderen alleen nog maar rijden op Shetlanders. D…
Paardenras: Connemara-ponyDe Connemara-pony is een ras dat vroeger onder barre omstandigheden in het wild leefden. Dit heeft er voor gezorgt dat d…
Een pony laten knippen of juist laten weggroeienEen pony laten knippen of juist laten weggroeienAls je eens wat compleet anders met je haar wilt, is een pony een optie. Maar vrouwen twijfelen altijd erover of ze een…
De Exmoor-pony: kenmerkenDe Exmoor-pony: kenmerkenDe exmoorpony is een pittige pony afkomstig uit Engeland die erg geschikt is als kinderpony. Hieronder worden zijn raske…
Paardenras: Dartmoor-ponyPaardenras: Dartmoor-ponyDe Dartmoor-pony komt van oorsprong uit uit de streek Dartmoor, deze streek bevind zich in Engeland. De Dartmoor werd da…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kaz, Pixabay
  • http://www.bokt.nl/wiki/New_Forest_Pony
  • http://nl.Wikipedia.org/wiki/New_Forest_(pony)

Reageer op het artikel "New Forest Pony"

Infoteur: Caressa
Gepubliceerd: 29-12-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Eigen paard
Schrijf mee!