InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paarden scheren: goed of niet?

Paarden scheren: goed of niet?

Paarden scheren: goed of niet? Wat is het nut van scheren van paarden? Hoor je je paard te scheren of niet? Wat zijn de voor- en nadelen van het scheren en zijn er alternatieven?

Indien je kiest voor scheren

Eens je je paard hebt geschoren zal hij een deken nodig hebben zodat hij warm blijft. Ook een geschoren paard dat in de winter op stal staat heeft een deken nodig.

Waarom? Paarden zijn in de natuur altijd in beweging, ook als ze grazen. Op een wei of in de vrije natuur eten paarden vooral 's nachts omdat ze blijven bewegen en doordat ze eten blijft hun lichaamstemperatuur op peil.
Wat gebeurt er nu met een geschoren paard? Hij kan niet voldoende bewegen en heeft ook geen eten buiten stro. Hierdoor staat je paard heel de tijd stil en zal zijn temperatuur sneller dalen. Zo ben je genoodzaakt een deken op je paard te leggen.

Voor- en nadelen van scheren

Vaak worden paarden geschoren omdat de eigenaars bijvoorbeeld te weinig tijd hebben voor de verzorging van het paard na het rijden. Dan is het uiteraard gemakkelijk om direct na het rijden je paard op stal of in de wei te zetten met een deken om.

Maar is scheren wel goed voor een paard? Een paard heeft zich doorheen de eeuwen steeds kunnen redden zonder scheren, dekens, een lekkere warme stal, ...

Indien je het paard scheert ben je genoodzaakt een deken over je paard te leggen omdat het anders te koud heeft. Maar tegelijkertijd is die deken helemaal niet goed voor de vacht van het paard omdat er zo geen lucht aan de haren kan.

Je moet dit eens zelf proberen: loop twee dagen met een muts over je hoofd. Je zal direct merken dat het niet goed is voor je haren. Wel, dat is ook zo bij een paard.

Alternatieven

Een ongeschoren paard verzorgt zich ook zelf. Je moet er eens op letten: als je na het rijden je paard in de stal of op de wei zet. Wat doen ze dan? Ze rollen zich over de grond. Dit is een instinktieve reactie om hun eigen gezondheid te beschermen. Zo rollen ze het zweet van zich af en worden minder snel ziek.

Maar je kan je paard ook zelf verzorgen zodat het minder snel ziek wordt na een bezwete rit:
  • Een half uur uitstappen na het rijden
  • Droogwrijven met stro
© 2007 - 2018 Artemis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een paard scheren: Hoe en waarom?Een paard scheren: Hoe en waarom?In de winter worden heel wat paarden geschoren. De beweegredenen om een paard te scheren kunnen van verschillende aard z…
Je paard scheren; tips, modellen en meerPaarden worden om uiteenlopende redenen geschoren; de meest voorkomende reden is toch wel het scheren van de wintervacht…
Paarden: Het verharen/ruien van je paardPaarden: Het verharen/ruien van je paardRond maart gaan de meeste paarden hun wintervacht weer omruilen naar een zomervacht. Als u uw paard maar aanraakt zit u…
Bij elke temperatuur de juiste paardendeken in de goede maatBij elke temperatuur de juiste paardendeken in de goede maatPaardendekens zijn er in veel verschillende soorten en maten. Wanneer je hebt besloten dat je jouw paard of pony een dek…
Paarden houden: Diverse soorten dekensPaarden houden: Diverse soorten dekensHet aanbod aan dekens in de ruitersportzaak is oneindig. Staldekens, buitendekens, regendekens, fleecedekens, uitrijdeke…

Reageer op het artikel "Paarden scheren: goed of niet?"

Reacties

Janisa, 21-10-2014 00:34 #10
Paarden die nat op stal of in de wei worden gezet worden daar niet ziek door. Een vacht werkt niet zoals bij een jas bij een mens.

Jolanda, 26-09-2014 00:39 #9
Wat een onzin. De dekens van tegenwoordig zijn ademend dus geen verstikking van de huid. De meeste mensen die hun paarden scheren en dus fanatiek rijden nemen het paard ook mee op concours. Dan wil je echt niet je paard kletsnat op die koude trailer zetten wetend dat ze ziek kunnen worden. Mochten er mensen zijn die geen tijd hebben om hun paard fatsoenlijk te verzorgen, die nemen dan ook heus niet de tijd om het lieve dier te scheren. Daar doe je immers langer over dan 10 minuten.
En wat Smirre zegt, paarden eten de hele dag door. Als ik die van mij in het land zet gaat ze heus niet de hele dag een beetje rond staan kijken tot ze weer naar binnen mag.
En mijn paard rolt ook zonder dat ze last heeft van zweet of wat dan ook.

Petra, 06-01-2012 00:00 #8
Ik heb een fries en haar scheer ik ook niet maar ze is pas 5 en wij hebben alleen een buitenbak op onze manege dus rij haar swinters niet heel intensief maar als ik naar buiten ga en ze komt bezweet terug krijgt ze wel een zweetdeken op en gaat ze lekker op stal ik heb een vriendin die scheert haar paarden omdat ze de wintervacht niet mooi vindt en omdat ze anders te veel zweten

Smirre (infoteur), 04-02-2011 18:51 #7
Ik ken echt niemand die zijn paard scheert omdat ze geen tijd of zin hebben in de verzorging!
Scheren doe je alleen als je paard, ondanks dat je hem onder een deken zet en de lampen op stal (liefst daglichtlampen) tot s' avonds aan laat (vacht groeit voornamelijk onder invloed van korter daglicht) een te dikke vacht heeft gekregen, waardoor hij met rijden bezweet raakt. Ten eerste kan je dan stappen tot je een ons weegt, het duurt uren voor ze weer droog zijn, daardoor koelen het paard en zijn spieren te hard af, waardoor hij stijve spieren kan krijgen en ten tweede kan je de deken er niet opleggen zolang je paard niet droog is. (Wel een zweetdeken, maar daarmee kan hij uiteraard niet in de wei). Paarden die niet of alleen buiten en niet intensief gereden worden hoeven dan ook geen deken en hoef je dus ook niet te scheren. Een deken op is niet slecht, behalve als je hem er nooit afhaalt. Als je dagelijks rijd en poetst is er geen probleem. Scheren op zich is ook niet slecht, je paard kan zich alleen slechter zelf warm houden, waardoor je hem met dekens moet helpen.
Paarden eten niet vooral s' nachts, maar dag en nacht, al bewegend kleine beetjes. Dat is om de doorbloeding van de hoeven op peil te houden en om de darmen in beweging te houden, het is slecht voor een paardenmaag om leeg te raken, heeft weer met maagzuur te maken. Eten en lichaamstemeratuur op peil houden heeft ook niet veel met elkaar te maken.
En waarom kan een paard die geschoren is niet voldoende bewegen en heeft hij niks te eten buiten stro?
Het één heeft niks met het ander te maken, wel of je je paard in de wei doet of niet en dat kan weer prima met een geschoren paard onder de dekens. Bovendien krijgt een paard op stal ook nog hooi, stro is stalbedekking. En voer.
En doorgaans staat er in de winter als je paard geschoren is, sowieso geen gras in de wei…
Er klopt niet zo heel veel van dus in mijn ogen… :-(

Katinka, 15-12-2009 14:42 #6
Ik scheer mijn paard ook… ik zie niet in waarom het slecht is voor mijn paard, het gaat idd wel tegen de natuur in, maar zoals Jolanda al zegt… het hele leven van een rijpaard gaat al tegen de natuur in. Ik zet mijn paard liever lekker droog op stal, dan dat hij nog vochtig/nat is als ik weg ga. Een half uur uitstappen doe ik evengoed wel, net als 15 min. warmstappen voor het trainen. Als het alleen maar om de tijd zou gaan, dan moet je helemaal niet aan paarden beginnen :-p

Artemis (infoteur), 16-11-2009 22:21 #5
Sanne, het gaat er niet om of hij nog nat is of niet. Je stapt voldoende uit waardoor zijn temperatuur rustig kan dalen. En dat is goed! Dat is een heel verschil dan je nat paard in de stal zetten zonder uit te stappen.
Nu heeft hij de kans gehad om rustig te recupereren en de spieren langzaamaan op temperatuur laten komen? Begrijp je? ;-)

Sanne, 31-10-2009 14:07 #4
Ik ben het niet helemaal eens met deze stelling, ik ben niet voor scheren maar ik moet mijn paard wel laten scheren…
Ik heb namelijk een tinker met een ongelovelijk dikke vacht en rij nogal intesief met hem, ook al stap ik een uur met hem na het rijden is hij nog nat (de volgende dag is hij zelfs nog niet helemaal droog) nou kun je mij niet vertellen dat het goed is om je paard zo op stal te zetten? advies van de dierenarts is dan ook scheren…

Jolanda, 22-10-2008 08:47 #3
Een half uur uitstappen en/of droogwrijven is voor veel paarden niet voldoende, met als gevolg dat ze toch nat (vochtig) op stal worden gezet. Dit neemt als risico met zich mee dat een paard een kou oploopt. Derhalve zou ik eenieder die zijn paard regelmatig nat rijdt, adviseren zijn paard te scheren. Je kunt er ook voor kiezen om zijn benen erin te laten en misschien zelfs wel zijn hele rug! Want het is natuurlijk vaak dat alleen de hals erg nat is. Dat het tegen de natuur in druist zal voor iedereen logisch zijn, maar het hele leven van een rijpaard druist tegen de natuur in, en dus moet je je paard ook een beetje helpen.

Peter Laszlo, 03-09-2008 07:56 #2
Na het drogen met stro afborstelen om het rollen (tegen jeuk) in de box te voorkomen. (Vastliggen)

Boom, 16-06-2007 09:39 #1
Hey Artje, mooie omschrijving van het hoe en waarom scheren van een paard.
Liefs van de Boom

Infoteur: Artemis
Gepubliceerd: 14-06-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 10
Schrijf mee!