InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Aandoeningen kat: blaasontsteking

Aandoeningen kat: blaasontsteking

Aandoeningen kat: blaasontsteking Wanneer je kat steeds naar de kattenbak gaat om te plassen, maar er komt steeds maar een beetje urine of er zit bloed bij de urine, kan het zijn dat de kat een blaasontsteking heeft. Het gaat soms gepaard met pijn bij het plassen en de kat mauwt of moet erg persen. Het komt bijna alleen bij katers voor en het moet worden behandeld. Er wordt niet altijd een oorzaak gevonden voor de blaasontsteking, maar als deze wel wordt gevonden gaat het vaak om blaasgruis en minder vaak om een bacteriële infectie.

De symptomen

Als de kat een blaasontsteking heeft, zal hij abnormaal plasgedrag vertonen. Hij gaat vaker naar de kattenbak en plast steeds kleine beetjes, soms plast hij op een andere plek. Hij heeft pijn bij het plassen en mauwt klagend. Ook kan hij agressief reageren wanneer je hem oppakt. Hij moet hard persen en soms zit er een beetje bloed in de urine. Soms gaat de kat veel onder zijn staart likken. Een poes heeft een wijdere en kortere plasbuis dan een kater, daarom komt een blaasontsteking bij poezen zelden voor.

Volledige afsluiting blaas

Als de kat helemaal niet meer kan plassen omdat de urinebuis verstopt zit door bijvoorbeeld blaasgruis, is dat een spoedgeval. De afvalproducten uit de urine komen in de bloedbaan terecht, waardoor de nieren onherstelbaar beschadigd kunnen raken. De symptomen die hierbij horen zijn dat de kat niet meer wil eten, gaat braken en erg sloom wordt. De blaas kan zo vol raken dat hij kan openbarsten. Uiteindelijk zal de kat in coma kunnen raken met de dood tot gevolg.

Oorzaken blaasontsteking

In hoofdlijnen wordt blaasontsteking bij een kat onderverdeeld in drie oorzaken:

Onbekende oorzaak

Meestal is de oorzaak niet precies te achterhalen, dit wordt ook wel “idiopathische cystitis” genoemd. Dit komt bij 60 tot 70 procent van de katten met blaasontsteking voor.

Blaasgruis

Bij ongeveer 30 tot 40 procent van de katten met blaasontsteking is er sprake van blaasgruis. De kristallen die de urinebuis kunnen verstoppen, bestaan meestal uit magnesium, fosfor en ammonium. Hierdoor ontstaan er struvietkristallen. De kristallen kunnen ook langs de blaaswand schuren, waardoor er pijnklachten ontstaan. Kristallen kunnen een oorzaak zijn dat er een bacteriële infectie als gevolg ontstaat.

Bacteriële infectie

Slechts bij 1 tot 2 procent van de gevallen is er sprake van een infectie met bacteriën. Wanneer hier sprake van is, zal eerst via een urinekweek bepaald moeten worden welke antibiotica er nodig is. In een gezonde kattenblaas krijgen bacteriën zelden de kans om te groeien. Vaak is er een ander probleem aanwezig, waardoor bacteriën de kans krijgen om te gaan groeien.

Diagnose

Als je naar de dierenarts gaat, probeer dan wat urine mee te nemen. Er zijn speciale korrels verkrijgbaar die je in de kattenbak kunt doen in plaats van het grit. Deze absorberen de urine niet. Was de kattenbak van tevoren niet met zeep omdat dit de zuurgraad van de urine kan beïnvloeden. Mocht dit niet lukken, dan kan de dierenarts een blaaspunctie doen. De urine wordt gecontroleerd op aanwezigheid van bloed, ontstekingscellen, zuurgraad en kristallen.

Behandeling

Bij elke vorm van blaasontsteking is het verstandig de kat veel water te laten drinken. Geef hem bijvoorbeeld netvoer met extra water er doorheen. Daarnaast kun je hem pijnstillers geven. Indien er blaasgruis is, moet hij een speciaal dieet volgen om de kristallen op te lossen en het vormen van nieuwe kristallen te voorkomen. Wanneer er sprake is van een onbekende oorzaak, is het soms lastig een effectieve behandeling te geven. Gedrag speelt hierbij vaak een rol.

Gedrag

Vooral katten die hun territorium willen beschermen, kunnen dit doen door overal te plassen. Door te sproeien, willen ze hun territorium markeren. Een kat die last heeft van blaasgruis, kan dit gedrag ook vertonen. Op deze manier probeert hij zijn blaasgruis eruit te plassen. De urine kan roodgekleurd zijn omdat er bloed in zit. Er kan ook een gedragsprobleem zijn zonder dat er een lichamelijke oorzaak is, bijvoorbeeld bij stress. Door stress kunnen er hormonen vrij komen die de blaaswand irriteren.

Stress aanpakken

In enkele gevallen kunnen blaasproblemen worden opgelost door iets aan de stress te doen. Stress kan op allerlei manieren ontstaan, bijvoorbeeld door verveling, het zien van andere katten of te weinig kattenbakken indien er meerdere katten worden gehouden. Sommige katten hebben baat bij een geurstof dat synthetische feromonen bevat (Feliway). Dit kan de emotionele status van je kat wijzigen, waardoor hij rustiger wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een blaasontsteking hebbenKen je dat zeurderige gevoel in je onderbuik en dat je regelmatig naar de wc moet wat ook nog eens wat branderig aanvoel…
Middeltjes tegen blaasontstekingBlaasontsteking is een vervelende en pijnlijke aandoening die bij mannen, maar vooral bij vrouwen voorkomt. Blaasontstek…
Blaasontsteking, wat zijn de oorzaken en hoe voorkom je het?Een blaasontsteking is erg vervelend. Je hebt bij een blaasontsteking vooral last van een brandend gevoel bij het plasse…
Hondengedrag: plassenHondengedrag: plassenHonden plassen. Dat doen ze. Maar soms op een speciale manier: altijd bij dezelfde boom, of altijd over de plas van een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Milivanily, Pixabay
  • http://www.dierenkliniekrijen.nl/blaasontsteking-bij-de-kat/
  • http://www.dierenkliniekkenaupark.nl/blaasontsteking-kat

Reageer op het artikel "Aandoeningen kat: blaasontsteking"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Schrijf mee!