InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Blaasgruis bij katten

Blaasgruis bij katten

Katten drinken weinig. Een gebrek aan vocht veroorzaakt vroeg of laat gezondheidsproblemen. Vooral de nieren en de urinewegen van katten hebben daar zwaar onder te lijden. Te weinig drinken is de belangrijkste oorzaak van blaasgruis. Blaasgruis bij katten is het gevolg van zouten die zich in hun urine van opstapelen, en daar kristalliseren. Bij een te hoge concentratie vormen deze zoutkristallen kleine steentjes in de blaas. Deze steentjes zijn niet groter dan een zandkorrel. De vorming van échte stenen in de blaas, komt bij zelden voor. Hoe kan je blaasgruis bij katten voorkomen en hoe wordt deze aandoening behandeld?

Vooral probleem bij katers

Deze aandoening komt zowel voor bij katers als bij poezen. Tot voor kort ging men ervan uit dat blaasgruis vooral een probleem was bij gecastreerde katers. Recente studies toonden aan dat het castreren van katers niets te maken heeft met het ontstaan van blaasgruis. Toch hebben katers er het meest last van. Dankzij hun opvallend wijde plasbuis plassen poezen het aanwezige gruis in hun blaas gemakkelijk uit.

Symptomen

Heeft je kater of je poes last van blaasgruis, dan manifesteert zich dat in de eerste plaats door een geïrriteerde plasbuis, en een ontsteking van zowel de blaas als de urinewegen. Katten met blaasgruis plassen niet meer in hun kattenbak. Ze plassen dan dikwijls, maar telkens kleine hoeveelheden. Blaasgruis en ontstekingen van de blaas en de urinewegen zijn erg pijnlijk. Tijdens het plassen miauwen katten constant van de pijn. In de urine van katten met blaasgeruis tref je dikwijls bloedsporen aan. In ernstige gevallen is blaasgruis bij katers verantwoordelijk voor een verstopping van hun plasbuis. Je kater bezoekt dan dikwijls de kattenbak. Hij maakt daarbij een klagend geluid, en kan niet of nauwelijks plassen. Een verstopping van de plasbuis bij katers vraagt een dringende tussenkomst van de dierenarts. Als er niet snel wordt ingegrepen, ontstaat een levensbedreigende niervergiftiging.

Symptomen van een acute niervergiftiging zijn:

  • braken
  • ogen die diep in de oogkassen liggen
  • klagend miauwen
  • onderkoeling
  • coma

Soorten blaasgruis

De meest voorkomende soorten blaasgruis zijn:
  • Struviet: deze kristallen bestaan hoofdzakelijk uit magnesium, ammonium en fosfaat
  • Calciumoxolaat: dit soort gruis komt meer en meer voor, en is vooral het probleem bij oudere katten

Oorzaken

Blaasgruis bij katten is erfelijk, maar er zijn uiteraard meerdere oorzaken zoals:
  • Overgewicht
  • Gebrek aan beweging
  • Leeftijd
  • Te weinig drinken
  • Blikvoeding

Het struvietdieet

Dit dieet is geschikt voor katten met een struviet blaasgeruis. Dit dieet bestaat hoofdzakelijk uit rauwe voeding, waardoor je kat meer vocht naar binnen krijgt. Rauwe voeding doet ook de urine verzuren, waardoor het risico op blaasgruis verkleint. In tegenstelling tot rauwe voeding, bestaat droge voeding vooral uit koolhydraten, waardoor zowel de urine als de maagsappen van je kat te basisch worden. De combinatie van rauwe blikvoeding en brokkenvoeding brengt weinig verbetering. In sommige gevallen volstaat zelfs rauwe voeding niet om blaasgruis te voorkomen. In dit geval voeg je enkele druppels appelazijn of cranberrysap toe aan de voeding van je kat.

Het oxalaatdieet

Lijd je kat aan oxalaat gruis, dan moet je zijn/haar voeding zeker niet ontzuren, integendeel. Je moet in dit geval wél de concentratie aan calcium in de kattenvoeding zo laag mogelijk houden. Als je kiest voor rauwe voeding, geef dan voeding voor kleinere katten. Dat bestaat hoofdzakelijk uit botten van gevogelte zoals van kip, konijn, kalkoen, eend, parelhoen, kwartel, fazant en van duif. Er is nu zelfs een uitgebreid gamma kattenvoeder op de markt dat speciaal is samengesteld voor katten met blaasproblemen en blaasgruis.

Verstopping van de plasbuis

Het risico op blaasgruis is dus het grootst bij katers. Bij een verstopping van hun plasbuis is een dringende tussenkomst van de dierenarts noodzakelijk. Die zal dan met behulp van speciale vloeistoffen en catheters deze verstopping behandelen. In de ergste gevallen moet een operatieve ingreep, waarbij de penis van de kater wordt geamputeerd, de oplossing brengen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://pets.webmd.com/cats/bladder-stones-cats

Reageer op het artikel "Blaasgruis bij katten"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 04-02-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!