InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Opstarten met het voeren van koi in het voorjaar

Opstarten met het voeren van koi in het voorjaar

Opstarten met het voeren van koi in het voorjaar Het kriebelt bij de meeste mensen al heel snel wanneer de winter achter de rug lijkt te zijn en de eerste warmere dagen zich melden. De koi lijken direct al wat actiever te worden en zoeken de bovenlagen van de vijver op waar de zonnestralen op schijnen. Een goed moment om weer te beginnen met voeren, de vissen hebben immers haast niets gegeten in de winterperiode. Echter gebeurt het maar al te vaak dat mensen veel te veel en onzorgvuldig voeren in het voorjaar, wat voor de nodige problemen kan zorgen.

Voeding in het voorjaar

Het voorjaar is voor de vissen in de vijver de moeilijkste periode van het jaar. Vooral wanneer de watertemperaturen voor het eerst weer boven de 10 graden Celsius komen. Parasieten worden actiever in de vijver, en het vijverleven begint weer op gang te komen. De weerstand van de vissen heeft echter de nodige tijd nodig om zich op te bouwen en dit gaat lang niet zo snel als de parasieten en andere bedreigingen in het water zich kunnen ontwikkelen. De enige manier waarmee een koi in het voorjaar zijn weerstand kan opbouwen, is door de juiste voeding te geven waaruit de koi de juiste voedingswaarden en vitamines kan halen. Hiermee zal de koi een gezonde slijmlaag opbouwen die de vis kan gebruiken als eerste afweer tegen parasieten.

In het voorjaar speelt voeding een belangrijke rol om de vissen gezond te houden. Het is belangrijk om in het voorjaar vooral heel rustig te beginnen met het opbouwen van de hoeveelheid voer. Daarnaast is het belangrijk dat er een juist voer gebruikt wordt, niet ieder voer kan namelijk gebruikt worden als voorjaarsvoer! Verder moet er beseft worden dat koivoer niet alleen bedoeld is om een koi te laten groeien, maar ook om ervoor te zorgen dat de vis een natuurlijke afweer opbouwt.

Overgebleven voer van het afgelopen jaar

Heb je nog voer over van het jaar ervoor, wat je netjes hebt bewaard in een afgesloten emmertje? De meeste mensen zullen op deze manier te werk gaan, het is immers zonde om het voer weg te gooien. Dit is echter wel onverstandig om te doen, de voeding is blootgesteld geweest aan de buitenlucht en de voedingswaarde zullen langzaamaan afbouwen, daarnaast zullen ook nog eens de vitaminen verloren gaan. Niet voor niets is koivoer immers luchtdicht verpakt wanneer je het aankoopt in de winkel. Het is dus verstandig om in het najaar slechts een kleine hoeveelheid aan te kopen, zodat je niets overhoudt. Zorg er altijd voor om in het voorjaar te beginnen met een vers voer!

Welk voer moet ik voeren?

Koi zijn koudbloedige dieren en zijn afhankelijk van de watertemperaturen waarin ze leven. De vertering van voeding is afhankelijk van de watertemperatuur. De spijsvertering van een koi is bij lage temperaturen slechts gering. Hoe hoger de temperatuur oploopt, hoe gemakkelijker een koi zijn voeding kan verteren. Bij lage watertemperaturen verteert een koi dierlijke eiwitten het makkelijkst. Plantaardige eiwitten worden nauwelijks meer verteerd, wat goed te begrijpen is wanneer we naar de natuur kijken. In de winterperiode en koudere perioden van het jaar groeien er geen waterplanten meer in het natuurlijke biotoop van een karper. Daarentegen zijn er wel volop dierlijke organismen aanwezig welke voornamelijk uit eiwitten bestaan.

Veel merken voeders beschikken over een speciaal voer voor in het voorjaar. Ga hiernaar opzoek en zorg ervoor dat je een voer kiest wat dan ook zoveel mogelijk dierlijke eiwitten bevat voor in het voorjaar. Daarnaast dient het voer zo min mogelijk vet te bevatten en een minimale hoeveelheid suikers. Suikers laten zich immers zeer gemakkelijk omzetten in vetten wanneer deze niet gebruikt worden.

All season voeding, een fabeltje

Veel merken koi voeding hebben een "all season" voer in het assortiment. Volgens de producent kan dit voer dag in dag uit gebruikt worden, vanaf het voorjaar tot aan de winter toe. Dit is echter onwaar en tevens onmogelijk. Een koi vraagt in de winter om andere voeding dan in de zomer, niet alleen om minder of meer. Een all season voer kan onmogelijk zowel in de zomer als in de winter de koi voorzien van de juiste voedingswaarden. De voedingsstoffen in een all season voer zijn of in de winter te vet en te moeilijk verteerbaar, of zijn te schaars voor in de zomer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JonKline, Pixabay
  • http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/145177-koi-voeren-in-de-winter.html
  • http://www.nedkoi.nl/images/stories/archief/PDF/Koivoer-op-de-korrel-3.pdf

Reageer op het artikel "Opstarten met het voeren van koi in het voorjaar"

Infoteur: Anteur
Laatste update: 24-11-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Koi vijver
Schrijf mee!