InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Koi voeren in de winter

Koi voeren in de winter

Koi voeren in de winter Koi zijn echte alleseters, ze zijn dol op zowel dierlijke als plantaardige voeding, zoals waterplanten, algen, muggenlarven, watervlooien, kreeftjes en mosselen. In de winterperiode wanneer de watertemperaturen zakken kan niet alles nog gevoerd worden aan deze vissoort. Het is belangrijk om de voeding hierop aan te passen. Hoe kouder de watertemperatuur wordt, hoe minder de werking van het maag-darmkanaal is. Voornamelijk wanneer de watertemperatuur onder de 10 graden Celcius verkeert, dient hier rekening mee gehouden te worden.

Voeding in de winterperiode

Bij lage watertemperaturen dient er andere voeding gebruikt te worden voor koi dan bij hogere temperaturen in de zomer. Bij lage watertemperaturen kan een koi dierlijke eiwitten het makkelijkst verteren, plantaardige eiwitten worden daarentegen nauwelijks meer verteerd. Dit is goed te begrijpen wanneer we naar de natuur kijken, in de winterperiode zijn er hier nauwelijks meer planten aanwezig, daarentegen blijven de dierlijke organismen zoals bijvoorbeeld mosselen, kreeftjes en slakken ook in de koudere perioden actief. Hierdoor kunnen karperachtigen voornamelijk alleen nog maar dierlijke organismen eten, waarop het darmkanaal zich aangepast.

Eiwitrijke dierlijke voeding, welke afkomstig is uit de onderwaterwereld, is bij koudere watertemperaturen (onder de 10 graden Celcius) essentieel. Hierbij kan gedacht worden aan eiwitten welke afkomstig zijn van vissen, schelp- en schaaldieren. Verder is het belangrijk dat er zo min mogelijk suikers aanwezig zijn in de voeding, wat ervoor zorgt dat de kans op vetopbouw door de inactiefheid van de koi zo min mogelijk is. Veel voederlijnen welke verkrijgbaar zijn in de winkels hebben een speciaal aangepast voer welke speciaal ontwikkeld is voor de winter. Controleer echter altijd het eiwit en suikergehalte, niet allen zijn "echte" wintervoeders.

Vijver beschermen tegen kou

Tijdens de winterperiode is het belangrijk om de temperaturen zo stabiel mogelijk te houden voor de koi. Door bijvoorbeeld de vijver te overkappen. Door de vijver te overkappen kan er in de winterperiode gezorgd worden voor een stabielere en hogere temperatuur dan zonder overkapping. Vaak is het zo dat zonder enige vorm van verwarming de overkapping er al voor zorgt dat het vijverwater niet kouder wordt dan 6 graden Celcius. Hierdoor kunnen de koi gedurende de winter doorgevoerd worden, waardoor ze in goede gezondheid blijven verkeren en fit het voorjaar in kunnen gaan.

Voerstop inlassen

Wanneer de watertemperatuur onder de 6 graden Celcius komt, staat de spijsvertering van een koi nagenoeg stil en dient er gestopt te worden met voeren. In veel gevallen zal al zichtbaar zijn dat de koi nauwelijks aandacht zullen besteden aan voeding, ze reageren al niet meer op mensen die voorbij komen lopen, en spurten niet meer vluchtig op het voer af. Op dat moment is het van belang om een voerstop in te lassen. Koi kunnen gemakkelijk enige tijd zonder voeding verdragen. Zeker wanneer we praten over vissen van drie jaar en ouder, deze koi hebben voldoende body en vetreserves welke ze kunnen benutten. Oudere koi kunnen gemakkelijk twee tot wel vijf maanden zonder voeding verdragen. Jongere koi zullen wat meer moeite hebben wanneer de voerstop langer als twee maanden zal duren, deze dienen actief in de gaten gehouden te worden.

Doorvoeren is niet de beste keuze

Doorvoeren is bij watertemperaturen onder de 6 graden Celcius niet verstandig om te doen, dit zal er namelijk niet voor zorgen dat de gezondheid of weerstand van de vis gedurende de winterperiode verbeterd wordt. Er zijn nauwelijks nog verteringsenzymen actief in het darmkanaal van de vis, wat er toe leidt dat de darmwerking van de koi (bijna) geen werking meer heeft. Doorvoeren kan ertoe leiden dat de vis het voer niet meer verteerd krijgt, waardoor het darmkanaal opstopt en er kans is op inwendige beschadiging van de vis, door bijvoorbeeld rottende voeding in het darmkanaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Koi voeren in de winter"

Infoteur: Anteur
Laatste update: 03-02-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Koi vijver
Schrijf mee!