InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Koikarpers: Welk voer is het beste voedsel voor de koi?

Koikarpers: Welk voer is het beste voedsel voor de koi?

Koikarpers: Welk voer is het beste voedsel voor de koi? Om voor een goede lichaamsvorm van de koi te zorgen, hebben de koi goed voedsel nodig. Koikarpers hebben altijd honger. Toch mogen ze niet te veel voedsel hebben. Dit kan fatale gevolgen voor ze hebben. Daarom moeten de koi niet veel maar wel vaak voedsel krijgen. Uit welke stoffen moet het voer van de koi bestaan? Welke soorten voer zijn er?

Voeren en temperatuur

De temperatuur van het water in de vijver bepaald hoe vaak koi gevoerd mogen worden. Vissen passen hun temperatuur namelijk aan de omgevingstemperatuur aan. Wanneer het buiten koud is, kan de koi minder voedsel opnemen en verteren. Wanneer de temperatuur onder de 10 graden komt, is het daarom verstandig de koi licht verteerbaar voer te geven. Dit zijn bijvoorbeeld granen. Wanneer er voedsel met veel eiwitten wordt gegeven bij een lage temperatuur, zal dit voor ernstige problemen zorgen. Het voedsel is moeilijk te verteren voor de koikarpers en blijft lang in de darmen zitten. Darmbacteriën kunnen giftig worden wanneer voedsel zich te lang in de darmen bevindt.
Wanneer de temperatuur van het water stijgt, hebben de koi juist wel weer eiwitrijk voedsel nodig. Dit is belangrijk voor herstel, groei en voortplanting. Zomers hebben koi het meeste eiwit nodig, voedsel met 35 tot 40 procent vismeeleiwitten is hierbij geschikt.

Waaruit moet het voer bestaan?

Om het lichaam van de koi gezond te houden zijn er bepaalde stoffen nodig. Dit zijn bijvoorbeeld eiwitten, vetten, koolhydraten, vitaminen en mineralen. Deze elementen zorgen voor een goed lichaam, een goede groei en voortplanting.

Eiwitten
Om te zorgen dat de koi groeit, dat beschadigd weefsel hersteld wordt en dat de voortplanting goed gaat, hebben de koikarpers eiwitten nodig. Deze eiwitten bestaan uit aminozuren, waarvan er tenminste 13 essentiële aminozuren moeten voorkomen in het voer. Wanneer dit niet het geval is zal de koi niet goed groeien, en de ruggengraat kan zelfs van vervormen.

Vetten
De vetten in het voedsel voor de koi zorgen voor de energie. Koi kunnen heel veel vetzuren zelf produceren, behalve de linolzuren. Daarom moeten ze de linolzuren via het voedsel binnenkrijgen. Linolzuren zijn nodig voor het groeiproces. Wanneer koi een tekort aan linolzuren hebben, kunnen ze problemen krijgen met hun hart en lever. Ook kan er erosie plaatsvinden aan de vinnen.

Koolhydraten

Ook koolhydraten zorgen voor energie voor de koi. Koikarpers kunnen koolhydraten echter niet zo snel omzetten als andere dieren. Daarom mogen ze nooit te veel koolhydraten krijgen. Hierdoor gaat de lever slecht werken en kan de koi een hartstilstand krijgen.

Vitaminen en mineralen

Vitaminen en mineralen zijn nodig voor de stofwisseling en groei van de koi. Het is vooral belangrijk dat ze de vitaminen bij de paartijd binnenkrijgen. Vitaminen hoeven maar in een kleine hoeveelheid aanwezig te zijn in het voer. Vitaminen en mineralen zitten vaak al in het goede koivoer.

Koivoer

De hoeveelheid voer die de vissen moeten krijgen hangt af van het aantal en de grootte van de koi. Geef zoveel voer dat de vissen het in 5 minuten opgegeten hebben. Denk er wel altijd om dat de kleine koi ook genoeg te eten krijgen. Geef de koikarpers ook geen oud voer, hier kunnen ze ziek van worden.

Drijvend of zinkend voer

Er zijn soorten koivoer die blijven drijven en soorten die zinken. Zinkend voer is goed voor de koi omdat het eigenlijk bodemdieren zijn. Toch is drijvend voer het leukste voor de eigenaar, omdat de koi dan bij het wateroppervlak komen.

Kleurversterkend voer
Om de kleuren van de koi nog mooier te maken is er kleurversterkend voedsel verkrijgbaar. De stof caroteen maakt bijvoorbeeld de rode kleur nog roder. Wanneer de koi hier te veel van krijgen zal ook het wit van de koi roze worden.

Levend voedsel
Koi vinden levend voedsel een lekkernij, zoals garnalen, wormen en kokkels. Deze bevatten veel eiwitten. Ook muggenlarven en kikkervisjes zullen de koi lekker vinden. Geef de koi niet alleen levend voer, maar zo nu en dan als aanvulling.
© 2009 - 2018 Papillon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koikarpers: Wat beïnvloedt het groeitempo van een koi?Koikarpers: Wat beïnvloedt het groeitempo van een koi?Koi hebben altijd honger. Een goede lichaamsvorm van een koikarper is het directe gevolg van een goede voeding. Goede vo…
Een vijver met Koikarpers, wat komt er allemaal bij kijken?Een vijver met Koikarpers, wat komt er allemaal bij kijken?Een prachtige vijver vol met grote gekleurde vissen. Het klinkt geweldig en de meeste mensen vinden dat ook. Het lijkt s…
Koiziektes: herpes bij koikarperKoiherpes of KHV is één van de meest dodelijke ziektes bij koikarpers. Het koiherpesvirus werd in 1996 voor het eerst on…
Tips voor het houden van koikarper in je vijverHet hebben van een koivijver kan voor sommige mensen een goede manier zijn om tot rust te komen. Een koivijver kan een e…
Apistogramma borellii - Borellis dwergcichlideDe Apistogramma borellii is een wat minder bekende dwergcichlide. Toch is het een kleurrijke verschijning en wordt hij n…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Koikarpers: Welk voer is het beste voedsel voor de koi?"

Reacties

Bonemeijer, 04-05-2011 14:29 #2
Handig overzicht. Mag je kois ook brood voeren? ook komkommer en sinaasappel werd ons verteld dat ze dat mogen hebben? heeft u een aanbeveling voor merk korrels?

Mylene van Velzen, 27-04-2011 18:21 #1
Ik wil misschien een koi aan gaan schaffen… Wat moet ik daar voor doen en hebben? Ik heb ook watersalamanders in mijn vijver maar eten de kois die ook? En kunnen ze goed leven en tegen de kou in een buiten vijver?

Infoteur: Papillon
Laatste update: 20-03-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 2
Schrijf mee!