InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Natuurlijke voeding voor Koi

Natuurlijke voeding voor Koi

Natuurlijke voeding voor Koi De meningen omtrent koivoer liggen ver uit een. De één voert liever een Japans topvoer, de ander zweert bij hoge kwaliteit in Europa geproduceerd voer. Maar welk voer is nu eigenlijk het beste voer voor koi? Vaak wordt er helemaal niet meer stil gestaan bij de gezondste voeding voor een karper of koi, namelijk natuurlijke voeding.

Welk natuurlijk voedsel eet een koi?

Een karper of koi is een omnivoor, dit betekend dat de vissoort zowel plantaardige voeding als dierlijk voedsel zal gebruiken om te overleven. De voeding van een koi of karper is zeer divers, in de meeste vijvers wordt hier echter niet meer zo erg bij stil gestaan. Meestal wordt er gebruik gemaakt van een standaard voeder wat in de winkel aangekocht is. Iedere dag krijgen de vissen opnieuw dezelfde voeding binnen, niet erg divers en gezond voor de koi. In de natuur is dit echter wel anders, de voeding is zeer divers. De koi zullen zowel plantendelen eten die tot hun beschikking komen in het water, evenals larven, slakjes en mosselen.

Dierlijke voeding

Koi zijn gek op dierlijke voeding, een koivoer van goede kwaliteit bestaat dan ook voor een groot deel uit dierlijke eiwitten, waaronder vismeel. De dierlijke voeding welke een koi eet is zeer divers, van minuscuul kleine beestjes tot kreeftachtige en mosselen. Hieronder valt onder andere zoöplankton, kleine beestjes zoals watervlooien, kleine kreeftachtige en eenoogkreeftjes. Echter behoren de kleinere dierlijke organismen tot de echte favoriet van de koi, zoals zoetwatermosselen, waterslakken, kreeftjes en garnalen. Andere dierlijke voeding waar een koi gek op is, maar die niet worden aangetroffen in het onderwaterleven, zijn regenwormen en naaktslakken.

Plantaardige voeding

Een koi eet buiten deze dierlijke voeding verschillende soorten plantaardige materialen, zoals waterplanten en algen. Niet voor niets wordt er nog al eens aangegeven dat koi totaal niet samen gaan met waterplanten in de vijver, omdat ze de waterplanten niet met rust kunnen laten. Echter zijn er genoeg succesverhalen van prachtige natuurlijke vijvers te vinden in combinatie met koi. Voorbeelden van plantaardige voeding welke koi eten zijn kroos welke op het water drijft, diverse soorten waterplanten, zweefalgen en algen die aan de vijverwanden te vinden zijn.

Mudponds in Japan, rijk aan natuurlijke voedingMudponds in Japan, rijk aan natuurlijke voeding

Natuurlijke voeding vanaf kleins af aan

In Japan groeien de koi op in moddervijvers, de zogenoemde mudponds. Al vanaf kleins af aan worden de jonge koi uitgezet in deze vijvers. De mudponds worden door de kwekers geprepareerd met onder andere kippenmest, welke de groei van zoöplankton stimuleren, hierdoor ontstaat er al snel een enorme hoeveelheid minuscule beestjes in de vijvers. Verder is er in de modderbodem van deze vijvers al een veelvoud aan dierlijk organismen te vinden. De koi hebben bij uitzetting in deze vijvers een lengte van circa 1 cm. Het aanwezige zoöplankton zorgt ervoor dat de jonge koi optimaal kunnen leven en opgroeien in het eerste stadium van hun leven.

Natuurlijk voedsel bijvoeren

Er zijn diverse manieren om natuurlijk voedsel bij te voeren. Veel natuurlijke voeding is gemakkelijk verkrijgbaar in gespecialiseerde aquarium- en koi winkels.

Rode muggenlarven, de nummer één natuurlijke voeding voor koiRode muggenlarven, de nummer één natuurlijke voeding voor koi

Diepvriesvoeding

In een gespecialiseerde aquarium- of koi winkel kun je diepvriesvoeding vinden. De nummer één voor koi zijn hier ongetwijfeld de rode muggenlarve. Deze soorten diepvriesvoeding zijn verkrijgbaar in verpakkingen van 100, 200 en 500 gram. De beste methode om de voeding te geven is door deze eerst te laten ontdooien in een bakje met water uit de vijver. Gebruik in geen geval warm water uit de kraan om de voeding sneller te laten ontdooien, hierdoor zal het grootste gedeelte van de vitaminen namelijk verloren gaan.

Diepvriesvoeding waar koi dol op zijn:
  • Rode muggenlarven
  • Zwarte muggenlarven
  • Witte muggenlarven
  • Artemia
  • Vlokkreeftjes
  • Daphnia (ook wel watervlooien genoemd)

Hollandse garnalen

Hollandse garnalen zijn een lekkernij voor koi. Tevens zijn ze niet alleen lekker voor koi, ze stimuleren een goede groei gezamenlijk met een vollere lichaamsbouw. Voor koi kunnen de garnalen het beste ongepeld gevoerd worden, dit stimuleert de werking van het darmkanaal.

Eigen watervlooien kweken als voeding

Niet alleen kunnen watervlooien uit de diepvries gevoerd worden, een andere optie is om de watervlooien levend te voeren. Het is mogelijk om deze te vangen uit de natuur, echter gaat hier niet de voorkeur naar uit. De watervlooien kunnen namelijk van alles mee brengen de vijver in, zoals bacteriën en parasieten. Het beste is om de watervlooien zelf te kweken, hierbij kan gestart worden met één enkel zakje levende watervlooien uit de aquarium winkel, welke geplaatst worden in een aquarium of een bak met water. Wanneer deze bak buiten in het zonlicht geplaatst wordt zullen deze zich in een mum van tijd voortplanten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koikarpers: Welk voer is het beste voedsel voor de koi?Koikarpers: Welk voer is het beste voedsel voor de koi?Om voor een goede lichaamsvorm van de koi te zorgen, hebben de koi goed voedsel nodig. Koikarpers hebben altijd honger.…
Wat kost een koivijverWat kost een koivijverHet is verstandig om voordat je begint met de aanleg van een vijver of koivijver eerst goed duidelijk te maken wat voor…
Koikarpers: Wat beïnvloedt het groeitempo van een koi?Koikarpers: Wat beïnvloedt het groeitempo van een koi?Koi hebben altijd honger. Een goede lichaamsvorm van een koikarper is het directe gevolg van een goede voeding. Goede vo…
Pijn verminderenPijn verminderenWist je dat je pijn op een natuurlijke wijze kunt verminderen? Bepaalde soorten voeding zoals chocolade en cayennepeper…
Biologische voeding: gezond biologisch etenBiologische voeding: gezond biologisch etenBiologische voeding of kortweg bio-voeding kan omschreven worden als kwaliteitsvoeding die op een natuurlijke wijze is o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Otrags, Pixabay
  • http://www.hobbykwekers.nl/

Reageer op het artikel "Natuurlijke voeding voor Koi"

Infoteur: Anteur
Laatste update: 22-11-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Koi vijver
Schrijf mee!