Arius seemani - 'mini-haai'

Arius seemani - 'mini-haai' Arius seemani zie je regelmatig in de handel verschijnen. Ze worden vaak verkocht als 'mini-haai' en daar lijken ze ook op. Deze vissen vinden dan ook gretig aftrek met hun stoere uiterlijk, maar worden helaas veel te vaak in kleine aquaria gehouden. In de winkel vertellen ze er namelijk niet bij dat Arius seemani 25 centimeter lang wordt! Een groot aquarium is dan ook een noodzaak als je deze kleine haai wilt houden.

Arius seemani - mini-haai

Wetenschappelijke Naam

Ariopsis seemanni of Arius seemani

Nederlandse Naam

Geen, wordt wel verkocht als 'mini-haai' 'zwartvinhaai' of 'wit-tip haai'

Familie

Ariidae (haaimeervallen)

Herkomst

Noord- en Midden-Amerika

Lengte

In het aquarium ca. 25 centimeter, in het wild worden ze echter tot 35 centimeter lang.

Geslachtsonderscheid

Het verschil tussen het mannetje en het vrouwtje is nauwelijks te zien. Bij volwassen dieren is het vrouwtje tijdens de paartijd wat dikker dan het mannetje.

Het Aquarium

De bijnaam 'mini-haai' is eigenlijk een beetje misleidend, want deze vissen kunnen wel 25 centimeter lang worden. Het spreekt dan ook voor zicht dat deze grote vissen een ruim aquarium nodig hebben, 2 meter is echt het minimum! Zorg voor schuilplaatsen in de vorm van kienhout of stenen, een donkere bodem en drijfplanten. Veel open zwemruimte is van belang, omdat Arius seemani een actieve zwemmer is. Arius seemani zwemt voornamelijk in de onderste waterlaag, dus houd hier veel ruimte vrij. Stroming in het water wordt op prijs gesteld.

Karakter van de mini-haai

Ondanks zijn angstaanjagende uiterlijk is Arius seemani een vredelievende vis, zoals de meeste meervallen dat zijn. Het spreekt wel voor zich dat je Arius seemani niet met heel kleine vissen houdt, deze zal hij zien als levend voer. Deze meerval kan solitair gehouden worden, maar ook met meerdere exemplaren. Als medebewoners zijn wat grotere, rustige vissen aan te raden.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 22-26°C
  • Ph: 7-7,5
  • GH: 16-20

Hoewel de minihaai vaak wordt verkocht als zoetwatervis, zullen ze in een aquarium met zoet water niet oud worden. In het wild worden de jongen geboren in zoet water, maar naarmate ze ouder worden trekken ze richting brakwater. Aangezien deze vis ook in brakwater voorkomt, is het regelmatig toevoegen van zeezout aan het aquariumwater dan ook aan te raden. Je kunt je voorstellen dat het vinden van geschikte medebewoners voor de Ariopsis seemanni dan ook lastig is.

Voeding

Arius seemani eet vrijwel alles, maar heeft van tijd tot tijd ook levend voer nodig. Arius seemani is een meerval, en net als veel andere meervallen is deze vis ook een algeneter. Je kunt dus bijvoeren met algentabletten.

Arius seemani kweken

Hier is nog weinig over bekend. Wel is bekend dat Arius seemani een muilbroeder is, waarbij de man de eitjes in de bek neemt en ze naar zoet water brengt om ze daar uit te laten komen.

Alternatief

Vind je Arius seemani een mooie vis, maar is je aquarium te klein? Dan is Pimelodus pictus wellicht een alternatief. Deze meerval lijkt vrij veel op Arius seemani, maar blijft met 15 centimeter een stuk kleiner.
Gerelateerde artikelen
Sciades SeemanniDe Sciades Seemanni is een fascinerende vis, met een opgewekt karakter maar zeker niet aggressief ondanks dat er veel be…
Haaien in de zeeHaaien in de zeeHaai en haaien. Haai wordt vaak gebruikt in het Nederlands als parodie op het Engelse Hi, een begroeting. Maar we bedoel…
Haaien: bedreigde diersoortHaaien: bedreigde diersoortDe haaien behoren tot de kraakbeenvissen en zijn nauw verwant aan de roggen. Er zijn in totaal over 350 soorten, die zow…
De Witte haai, Carcharodon carchariasDe Witte haai, Carcharodon carchariasVooral bekent uit de film ‘yaws’, jaagt de witte haai (Carcharodon carcharias) bij velen schrik aan. Zijn andere naam, ‘…

Apistogramma borellii - Borellis dwergcichlideApistogramma borellii - Borellis dwergcichlideDe Apistogramma borellii is een wat minder bekende dwergcichlide. Toch is het een kleurrijke verschijning in het aquariu…
Nannobrycon eques - PotloodvisjeNannobrycon eques - PotloodvisjeHet potloodvisje is met zijn aparte manier van zwemmen een opvallende verschijning in het aquarium. Helaas stelt Nannobr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Arius seemani - 'mini-haai'"

Reacties

Tasja, 10-09-2019 23:15 #7
Wij hebben sinds kort een mini haaitje. In het begin was hij heel actief, maar nu al paar dagen rustig en steekt hem alsmaar weg achter de planten. Wijst dit op een probleem?
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 23-10-2019
Hi Tasja, wat vervelend. Kan het zijn dat de vis stress heeft? In wat voor aquarium hou je hem en met wat voor vissen?

Petra, 23-04-2012 21:11 #6
Hallo, wij hebben ook van die kleine haaitjes maar zijn inmiddels al behoorlijke groot. Nu is het probleem dat 1 van onze haaitje een dikke bult van achter krijgt. Kan iemand mij misschien zeggen wat dat kan zijn?

Gilian, 04-08-2011 18:08 #5
Ik heb een groep van 5 arius in mijn aquarium van 2,5meter. Ze groeien als kool in mijn bak en ik vroeg me af als ze ook een rangorde hebben als je ze in een groep houd want ik zie namelijk echt wel een goed verschil kwa grootte. De grootste is ong 20 cm en de kleinste ong 10 a 12 cm.

Christien, 20-05-2010 08:14 #4
Hallo ik heb 2 mini haaitjes en andere vissen ze hebben ruimte om te zwemen maar ze blijven veel op een plek heen en weer zwemen en ik heb het iedee dat ze bijna niet eten ik geef bloodworm maar ik zie ze er niet van eten kan je me zegen wat ik ze moet geven ik weet het niet meer groetjes christien Reactie infoteur, 25-05-2010
Hallo Christien,

Ik weet niet wat je precies met bloedworm bedoeld, maar ik zou eens ander voer geven (zowel levend voer als bv algentabletten) om te kijken of ze hier wel van eten.

Succes!

Bas, 28-10-2008 20:38 #3
Ik heb een vraag over mijn arius seemani. Hij is nog niet zo groot ong. 7 cm. Deze leeft samen met nog een arius seemani en een aantal (40-tal) andere kleinere tropische vissen. de grootste arius is 9 cm en doet het perfect. De kleinere ook maar heeft een rode vin. Wat is dit? Is deze ziek?

Jorn, 16-09-2008 09:12 #2
Kunt u mij misschien zeggen wat voor levend aas ze nodig hebben.ik geef ze nu droogvoer en diepvries voer.ik heb er vijf ze zijn nu z'n 8cm dus nog heel jong ik heb een bak van 1250x500x600 kan dit de eerste tijd een grote bak kost veel geld

met vriendelijke groet
jorn meinema

Robin Te Riele, 07-03-2008 15:33 #1
Ja uhm ik heb dus 2 mini haaien maar ik weet niet welke het mannetje en welke het vrouwtje is en dus wou ik graag willen weten waneer de paartijd begint als u mij dat zou kunnen vertellen zou ik daar heel blij mee zijn.
Vriendelijke Groet Robin te Riele :-) Reactie infoteur, 09-03-2008
Hallo Robin,

Het verschil tussen de geslachten is helaas vrijwel niet te zien. Ook over de paartijd kan ik je helaas niets vertellen, omdat over de kweek in aquaria nog te weinig bekend is om hier uitspraken over te doen.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: Januari 2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 7
Schrijf mee!