InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Apistogramma borellii - Borellis dwergcichlide

Apistogramma borellii - Borellis dwergcichlide

De Apistogramma borellii is een wat minder bekende dwergcichlide. Toch is het een kleurrijke verschijning en wordt hij niet zo groot, waardoor hij in veel aquaria past.
  • Wetenschappelijke Naam: Apistogramma borellii
  • Nederlandse Naam: Borellis dwergcichlide
  • Familie: Cichlidae (Cichliden)
  • Herkomst: Zuid-Amerika (Paraguay en Mato Grosso)

Lengte

Tot 7 centimeter, de vrouwtjes blijven kleiner (zo'n 4 centimeter).

Geslachtsonderscheid

De vrouwtjes van Apistogramma borellii blijven kleiner dan de mannetjes en zijn veel minder kleurrijk. Het mannetje heeft een mooie gele borstkas en een groen/blauw lijf. Bij de vrouwtjes zijn deze kleuren minder fel. Daarnaast hebben de mannetjes verlengde vinstralen.

Het Aquarium

Het aquarium moet minimaal 80 centimeter lang zijn, maar een groter aquarium is aan te raden. Veel schuilplaatsen zijn noodzakelijk, omdat Apistogramma borellii een territorium afbakent. Het is daarom aan te raden het aquarium in te richten met veel schuilplaatsen in de vorm van planten, kienhout en stenen. Drijfplanten die het licht wat dempen worden ook op prijs gesteld. Bij een donkere bodem voelt Apistogramma borelli zich prettiger en komt de kleur van de vissen mooier uit.

Karakter

Apitogramma borelli is een territoriumvormende vis. Als je deze vissen combineert met rustige, vreedzame soorten zal het goed gaan. Geschikte medebewoners zijn bijvoorbeeld de kleinere goeramisoorten of zalmpjes. Tijdens de broedperiode kan Apistogramma borellii wel agressief zijn naar andere vissen. Houdt deze vissen in een harem, dus 1 mannetje met meerdere vrouwtjes.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 24-28°C
  • Ph: 6-7
  • GH: 2-15

Ververs regelmatig het water, aangezien Apistogramma borellii gevoelig is voor vuil water.

Voeding

Apistogramma borellii eet met name levend voer (artemia, muggenlarven, watervlooien). Droogvoer wordt meestal ook opgenomen.

Kweek

De voortplanting vindt plaats in het territorium van de vissen, en kan het beste plaatsvinden in een aparte kweekbak. De eieren worden afgezet in een hol. Beide ouders bewaken het nest en later ook de jongen, vaak echter wordt dit door alleen het vrouwtje gedaan. Er worden tot wel 70 eieren afgezet, die na een dag of twee uitkomen. Voer de jongen met klein levend voer en ververs regelmatig zo'n 10-20% van het water.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Apistogramma borellii - Borellis dwergcichlide"

Reactie

Rumbaaaaaa, 11-03-2009 23:16 #1
Zijn ze ook te houden met kersebuiken? Reactie infoteur, 12-03-2009
Dat zou ik niet aanraden, hangt ook een beetje af van de grootte van je bak. Cichlides kunnen agressief zijn naar elkaar, zeker als ze eitjes/kleintjes hebben. Als je een grote bak hebt zou het misschien kunnen.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 28-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Reacties: 1
Schrijf mee!