InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Pimelodus pictus

Pimelodus pictus

Pimelodus pictus is een aquariumvis die je niet vaak tegenkomt. Toch is dat geen reden om deze vis niet te houden. Hij is goedaardig en stelt maar weinig eisen aan de waterkwaliteit. Daarnaast geeft hij geen problemen met andere aquariumvissen.

  • Wetenschappelijke Naam Pimelodus pictus
  • Nederlandse Naam Geen
  • Familie Pimelodidae (Antennemeervallen)
  • Herkomst Zuid-Amerika

Lengte

Pimelodus pictus wordt ca 15 centimeter lang. Er is geen verschil in lengte tussen mannetjes en vrouwtjes.

Geslachtsonderscheid

Onbekend

Huisvesting

Aangezien Pimelodus pictus 15 centimeter lang wordt, heeft hij een ruim bemeten aquarium nodig. Houdt de vis het liefst in een aquarium van 1.50m breed, zeker indien je meerdere exemplaren houdt. Een enkel exemplaar zou eventueel in een aquarium van 1 meter/1.20 meter passen. Pimelodus pictus is net als andere antennemeervallen een bodemvis, hij houdt van een donkere bodem met vooral veel schuilplaatsen in de vorm van kienhout. Schaduw en stroming zijn belangrijk voor deze vis.

Karakter

Pimelodus pictus is over het algemeen een wat schuwe vis, hoewel dit per vis verschilt. Pimelodus pictus kan zowel solitair als met meerdere exemplaren worden gehouden. Deze antennemeerval is goedaardig en doet geen vlieg kwaad. Ook in combinatie met andere meervalsoorten ontstaan er geen problemen. Pimelodus pictus houdt van schemering dus in een felverlichte bak zul je hem niet vaak zien. De soort is ook 's nachts actief.

Waterkwaliteit

  • Temperatuur: 22-26°C

Pimelodus pictus houdt van schoon, helder water.

Voeding

Pimelodus pictus is een makkelijke eter en een echte afvalopruimer. Zodra er wordt gevoerd zul je merken dat de vis zal wachten tot er wat voer naar beneden valt. Voer regelmatig met voer voor bodembewoners (tabletten die direct naar de bodem zinken). Ook levend voer en tubifex vallen in de smaak.

Kweek

Pimelodus is nog niet in het aquarium gekweekt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pimelodus pictus"

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 14-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!