InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Haaien in de zee

Haaien in de zee

Haaien in de zee Haai en haaien. Haai wordt vaak gebruikt in het Nederlands als parodie op het Engelse Hi, een begroeting. Maar we bedoelen natuurlijk de haai als roofvis. Alles al eens willen weten over haaien?

Witte haai

De witte haai wordt ook wel de mensenhaai genoemd en mag zich de grootste roofvis noemen. De witte haai komt in Europa voor in de zee tussen Italië en aan de overkant onder andere Slovenië en Kroatië. (Adriatische Zee) en in de zeeboezem tussen Spanje en Frankrijk. (Golf van Biskaje) Ook in de Middellandse zee rond Italië en Frankrijk is de witte haai te vinden. Vanaf 1580 hebben 65 mensen de dood gevonden bij een aanval van een witte haai. Meestal ziet de haai een mens aan voor bijvoorbeeld een zeehond.

De witte haai moet 3.5 kilometer per uur zwemmen gedurende de hele dag. Dit is om zijn bloedsomloop op peil te houden. Wanneer de witte haai gevangen wordt, overleeft deze het niet in gevangenschap. De meeste haaien sterven binnen twee weken. Een andere manier om een haai te doden is om hem achteruit door het water te trekken, hij stikt dan binnen enkele minuten. Zielig toch?

Slapende haaien

Een haai kan niet stil gaan liggen om te slapen, omdat hij dan dood zou gaan. Hoe slaapt een haai dan? De haai kan net als de dolfijn de twee hersenhelften afzonderlijk van elkaar gebruiken. hij kan hierbij dus een hersenhelft uitschakelen, deze hersenhelft rust dan. Op deze momenten jaagt de haai niet maar zwemt gewoon wat rond. De wakkere hersenhelft zorgt ervoor dat hij door blijft zwemen en houdt hem alert voor gevaar.

Zoogdier

Van alle vissen is alleen de walvis een zoogdier. Toch kan de haai echte jongen ter wereld brengen (levendbarend). Dit komt omdat de eieren die een vis normaal legt, bij sommige haaisoorten in de buik blijven en zich daar ontwikkelen. Een haaienjong drinkt geen melk bij zijn moeder zoals bij zoogdieren wel het geval is. Een haaienjong moet al direct voor zijn eigen voedsel zorgen.

Een haai op je auto

Wanneer je een sticker met een vis erop op iemand auto ziet, betekent dat niet dat deze persoon zo graag vist of een aquarium thuis houdt. Meestal gaat het hier om het Christen symbool en zijn het mensen die erg aan het Christendom vasthouden. Als tegenhanger hierop heeft men de Darwin vis bedacht, een vis op pootjes, die uitbeeldt dat de aarde is ontstaan volgens de theorie van Darwin. En als parodie op dit alles plakt men vaak ook een sticker van een haai op de auto.

Jaws

De bekendste haai is van de film Jaws, deze gaat over de witte haai. De witte haai wordt hier afgestempeld als een zeer agressieve roofvis, maar is dit feitelijk helemaal niet. De tijgerhaai bijvoorbeeld is veel gevaarlijker voor de mens.

Blauwe haai

De blauwe haai wordt vaak gevangen om te eten. De blauwe haai wordt 1.80 meter tot wel 4 meter lang. De blauwe haai heeft een aantal dodelijke aanvallen op mensen op zijn naam staan, maar is volgens duikers makkelijk af te weren door hem een tik of duw te geven.

De blauwe haai wordt veel als aquariumvis aangeboden in dierenwinkels. Deze vis wordt in het aquarium niet zo groot als in het wild. Maar toch zijn er veel mensen die de blauwe haai na een tijdje weer verkopen. Hij kan namelijk de kleinere visjes opeten en kan toch groter worden dan men dacht. Ze moeten eigenlijk in een groep gehouden worden en in een aquarium van minimaal 2 meter. temperatuur 22 tot 26 graden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Haaien

Reageer op het artikel "Haaien in de zee"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 26-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Schrijf mee!