InfoNu.nl > Dier en Natuur > Reptielen > Waterschildpad als huisdier

Waterschildpad als huisdier

Heeft u net een waterschildpad aangeschaft of bent u van plan er een aan te schaffen? Dan moet u zich wel eerst realiseren dat deze soms wel 40 cm groot en tot wel 30 jaar oud kunnen worden, dus weet waar u aan begint. Een waterschildpad kost veel tijd, energie en geld.

De Waterschildpad

RijkAnimalia (Dieren)
StamChordata (Chordadieren)
KlasseReptilia (Reptielen)
OrdeTestudines (Schildpadden)
OnderordeCryptodira (Halsbergers)
FamilieEmydidae (Moerasschildpadden)

Een waterschildpad kunt u het best aanschaffen bij een speciaalzaak zo kunt u zeker weten dat de schildpad gezond is. In Nederland zijn de meest verkochte waterschildpadden de roodwang, de geelwang en de geelbuik.

De roodwang
De roodwang komt in het wild voor in het zuiden van de Verenigde Staten en Mexico. De roodwangschildpad is bekend, omdat ze veel gehouden werden als huisdier. Tegenwoordig is deze niet meer zo bekend omdat de import verboden is in Nederland.

De geelwang

De geelwang komt in het wild voor in de Verenigde Staten o.a. in de staten Tennessee, Kentucky, Georgia en Alabama. Het voedsel bestaat uit, vis,vlees en (water)planten. De geelwang houdt geen winterslaap. De temperatuur van het water mag nooit lager dan 18 graden zijn.

De geelbuik

De geelbuikschildpad komt in de natuur voor in het zuidoosten van de Verenigde Staten en delen van Mexico. De geelbuik zont graag op boomstammen.

Huisvesting

Waterschildpadden kunnen worden gehouden in Aquaria,Terraria en Paludaria. Deze moet minimaal 4 keer de lengte en 3 keer de breedte van de schild hebben. Ook moeten ze genoeg water hebben om te kunnen zwemmen. Liever een groter verblijf dan een kleine zodat u er in een korte termijn niet nog een hoeft aan te schaffen. Een waterschildpad moet een eiland of boomstam hebben om te zonnen.

Geschikt:

  • Aquarium
  • Terrarium(Een terrarium is een kunstmatige leefomgeving van een in gevangenschap gehouden diersoort die bestaat uit een volledige afsluiting van de omgeving)
  • Paludarium(Een paludarium is een kunstmatige leefomgeving met zowel een land- als een watergedeelte)

Ongeschikt:

  • Plastic Bakken
  • Zogenoemde plastic Palmboomparadijsjes

Temperaturen

De minimale temperatuur voor het water ligt ongeveer tussen 18 en 24 graden. De lucht temperaturen moeten ongeveer 2 graden hoger zijn dan het watertemperatuur.

Voedsel

Iedere schildpadsoort eet zo ongeveer wat anders.
Sommige soorten zijn alleseters, andere eten plantaardig voedsel en sommige eten dierlijk voedsel.
Het is per soort anders. Bij de dierenspeciaalzaak heeft u genoeg keuze voor ideaal voer voor uw schildpad.
De roodwang: Leeft voornamelijk op plantaardig voedsel.

De geelwang en geelbuik: Eet geen fruit, maar wel dierlijk en ander plantaardig voedsel.

Hier een lijst van extra's wat u een schildpad mag voeren:

Dierlijk

  • Guppen
  • Insecten
  • Kattenbrokken
  • Kip (Gekookt)
  • Krekels
  • Lever (Rauw)(vitamine A)
  • Meelwormen
  • Mosselen
  • Muggenlarven
  • Naaktslakken
  • Pissebedden
  • Regenwormen
  • Slakken
  • Sprinkhanen
  • Tartaar
  • Tilapia
  • Vliegen
  • Waterslakken
  • Zoetwatervis

Plantaardig

  • Andijvie
  • Waterplanten

Overig

  • Eierschalen

Pas op ze vinden veel lekker, maar dat is niet altijd even gezond dus voer deze extra's met mate.

Lees verder

© 2011 - 2018 Muogka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waterschildpad: huisvesting, winterslaap en voedselWaterschildpad: huisvesting, winterslaap en voedselEr bestaan veel verschillende soorten waterschildpadden. Ook de grootte kan erg verschillend zijn laat u daarom goed inf…
Waterschildpad als huisdierWaterschildpad als huisdierEen waterschildpad als huisdier, kan dat? Wat eet een schildpad? Waar houd je hem in? Kortom wat komt er kijken bij het…
Een schildpad als huisdier: waar moet je aan denken?Een schildpad als huisdier: waar moet je aan denken?Als je kiest voor een schildpad als huisdier heb je de keuze tussen een landschildpad of waterschildpad. Deze dieren heb…
Volwassen roodwangschildpad in een natuurlijke vijverEen roodwangschildpad is de meest bekende moerasschildpad, oorspronkelijk afkomstig uit North Carolina, USA. Jarenlang w…
Waterschildpad kopen. Terrarium en benodigdhedenWaterschildpad kopen. Terrarium en benodigdhedenWaterschildpadden vergen aandacht en ze zijn ook niet goedkoop in onderhoud. Wil je echter heel graag een waterschildpad…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Waterschildpad als huisdier"

Reactie

Randy1991 (infoteur), 23-02-2012 16:08 #1
De geelwangschildpad is een moerasschildpad en staat volledig los van de waterschildpadden.

Infoteur: Muogka
Laatste update: 02-01-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Reptielen
Reacties: 1
Schrijf mee!