InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Grasparkiet als huisdier

Grasparkiet als huisdier

Grasparkiet als huisdier De grasparkiet is een kleurrijk en apart huisdiertje. Het vogeltje dat oorspronkelijk uit Australië komt kan een huis opvrolijken met zijn vrolijke geluiden en kleuren. De laatste tijd wordt de grasparkiet vaker als huisdier genomen. In dit artikel vind je meer informatie over de grasparkiet als huisdier.

De grasparkiet

  • Rijk: Dieren
  • Stam: Chloradieren
  • Klasse: Vogels
  • Orde: Papegaaiachtigen
  • Familie: Papegaaien
  • Geslacht: Melopsittacus

Bron: Benjamint444, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)Bron: Benjamint444, Wikimedia Commons (GFDL-1.2)
De grasparkiet werd 150 jaar geleden ingevoerd in Europa. Maar oorspronkelijk komen ze uit Australië waar ze in grote groepen rondtrekken. In Nederland en België komen er wel groepen wilde grasparkieten voor, dit komt door enkele ontsnapte huisdieren. Het zijn echte rondreizers die lange afstanden kunnen afleggen opzoek naar voedsel. De eerste grasparkiet werden in het begin van de negentiende eeuw ontdekt. En meer dan 150 jaar geleden rond 1850 naar Engeland vervoerd door John Gould (1804-1881). Ze werden al snel populair en in mum van tijd werden ze gefokt als huisdier.

De aanschaf

Let er op dat je bij het aanschaffen van een grasparkiet er van te voren over nadenkt of je er twee of een koopt. Als je er eentje koopt moet je er wel bij weten dat je die dan veel meer aandacht moet geven dan als je een paar koopt. Bij het kopen van een paar kan je gerust ook twee van hetzelfde geslacht nemen. Wees niet bang er twee te nemen, grasparkieten zijn zeer sociale dieren en zullen volop van elkaars gezelschap genieten. Let er ook op dat je iemand kent die op de grasparkiet(en) kan passen als je bijvoorbeeld op vakantie bent. Grasparkieten kunnen bij een goede kweker gekocht worden. Let wel op dat ze tot maximaal zes weken bij de ouders zijn opgevoed.

Huisvesting

Grasparkieten kunnen in een vogelkooi verzorgd worden. Zet de kooi gerust in de woonkamer maar nooit in de keuken. Door bak en braaddampen kan de gezondheid van de grasparkiet geschaad worden. Je kan ze het best in een hoge kooi met horizontale spijlen huisvesten op een tochtvrije plaats. Omdat de parkieten niet tegen tocht kunnen is dat een belangrijk punt. Op de bodem zet je een beetje bodembedekking van ongeveer 1 centimeter hoog die elke week ververst dient te worden.

Voeding

Het voer van de grasparkiet bestaat voornamelijk uit zaden. Er zijn zadenmengels te koop speciaal voor de grasparkiet. Deze bevatten vaak gierst, milletzaden en haver. De grasparkiet moet genoeg koolhydraten, eiwitten, vitaminen en mineralen binnenkrijgen. Ook een kalksteen moet niet vergeten worden. Hang deze niet te hoog in de kooi.

Groente en fruit

Het voeren van zaden is echter niet genoeg, daarom is het essentieel dat je grasparkiet groenten en fruit krijgt. Ze zijn er dol op. In principe mogen ze alle soorten groente en fruit behalve avocado. Avocado's zijn giftig voor de grasparkiet. Elke dag een stukje fruit is wel genoeg. Maar was dat stukje fruit goed met water.

Compleetvoer

Compleetvoer, ook wel pellets genoemd. Dit zijn pakketten voer die alle nodige voedingsstoffen bevat voor de grasparkiet. Een met mate aangepaste voerpakket dus.

Absoluut niet geven

  • Chocolade
  • Koffie
  • Cola
  • Chips
  • Tabak
  • Avocado
  • Rabarber
  • Alcohol
  • Planten

Lees verder

© 2013 - 2019 Muogka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Grasparkiet als huisdier"

Infoteur: Muogka
Gepubliceerd: 02-01-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!