InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Waterschildpad: huisvesting, winterslaap en voedsel

Waterschildpad: huisvesting, winterslaap en voedsel

Waterschildpad: huisvesting, winterslaap en voedsel Er bestaan veel verschillende soorten waterschildpadden. Ook de grootte kan erg verschillend zijn laat u daarom goed informeren over welk soort waterschildpad u het beste aan kunt schaffen. In dit artikel kunt u alles lezen over de huisvesting, winterslaap en het voedsel van de waterschildpad.

Huisvesting binnen

Waterschildpadden houd u gewoon in een aquarium. De diertjes hebben wel veel ruimte nodig, waterschildpadden die regelmatig zwemmen hebben minstens een waterdiepte van 40 centimeter nodig. Bij de waterschildpadden die niet zo vaak zwemmen moet het water ongeveer 1, 5 maal de schildbreedte zijn. Bij deze schildpadden is het verstandig om klimmateriaal in het water te doen om eruit te komen.
De lengte van de bak moet ongeveer 5 maal de schildlengte van het volgroeide dier zijn, de bakbreedte minimaal 3 maal het schild. Op de bodem kunt u zand neerleggen, hierin kunnen de schildpadden eventueel ook hun eitjes kwijt. Er zijn een paar technische dingen die u nodig heeft voor het schildpadden aquarium:
  • Een daglicht TL buis of plantenlamp van 125 watt. U kunt deze regelen met een tijdschakelaar
  • Een warmtelamp of spotverlichting van 60 tot 150 watt - deze moet een temperatuur hebben van rond de 40 graden ( warmtelamp)
  • Gedurende een half uur per dag moet er een UV- lamp aan worden gezet
  • Een potfilter met ingebouwde thermostaatverwarming en filterinhoud van 12 – 18 liter.
  • Een verwarmingsmat met thermostaat

Winterslaap

Waterschildpadden houden een winterslaap zowel de jonge als de oudere. Vaak gaan ze al in de winterslaap zodra de temperatuur onder de 18 graden daalt. Gemiddeld verliest een waterschildpad 10 procent van zijn lichaamsgewicht tijdens de winterslaap. Alle waterschildpadden slapen op de bodem van het water behalve de bosbeekschildpad(te zien op de afbeelding), die wilt nog wel eens net als een landschildpad in een hol in de grond overwinteren. Dus in principe heeft u niet veel omkijken naar een waterschildpad in rust.
Als u uw waterschildpad in een aquarium houd kunt u zodra u merkt dat u waterschildpad in winterslaap gaat, de lampen uitzetten. Het is wel handig om uw schildpad op een verhoging te leggen, zo hoog dat uw schildpad eventueel makkelijk lucht kan happen. Als de dagtemperatuur boven de 20 graden komt word u landschildpad weer wakker.

Wat eten waterschildpadden

Waterschildpadden zijn omnivoren (alleseters), ze eten dus dierlijk en plantaardig voedsel. Echter eten de jonge schildpadden vaak alleen maar dierlijk voedsel. Waterplanten zijn uitermate geschikt als plantaardig voedsel. Verder kunt u in het aquarium paardenbloemen, brandnetels, spinazie, worteltjes en sla leggen.
Voor dierlijk voedsel kunt u onder andere de volgende voedingsmiddelen geven:
  • wormen
  • watervlooien
  • muggenlarven
  • kweekguppen
  • waterslakken
Ook kalk is erg belangrijk voor een waterschildpad. Veel schildpadden hebben een kalk gebrek, zorg daarom voor voldoende kalk. U kunt u schildpad bijvoorbeeld een stuk zeeschuim ( schild van een inktvis) geven. Dit is verkrijgbaar bij alle ietwat grotere dierenwinkels. Er zijn ook poeders voor, maar dit kan er voor zorgen dat de schildpad een overdosis binnen krijgt.
Vooral bij jonge schildpadden is voldoende kalk van belang, omdat hun schild groot en stevig moet worden.

Hoe bied u het eten aan?

Bij een waterschildpad kunt u het voer gewoon in het water gooien. Plantaardig voedsel uit de tuin kunt u ook boven op stenen neer leggen, uit het water.
Jonge waterschildpadden moet u één keer per dag voeren, dit is nodig voor de groei. Volwassenen schildpadden hoeft u maar twee keer in de week te voeren.

Om te weten hoeveel u dier nodig heeft kun u uw waterschildpad het best één dag laten vasten. De volgende dag geeft u uw schildpad in precies afgewogen hoeveelheid (bijvoorbeeld door afgestreken theelepeltjes) eten. Als de schildpad kieskeurig word na een tijd in wat hij zou nemen dan heeft de schildpad genoeg gehad. Geef in het vervolg dan ongeveer de helft van wat u die keer heeft gegeven.
Het is bij de waterschildpad ook verstandig uw schildpad één keer in het half jaar op de weegschaal te zetten. Als u waterschildpad aanzienlijk zwaarder is geworden kunt u uw schildpad 30 % van zijn normale portie eten aanbieden.
Gerelateerde artikelen
Waterschildpad als huisdierHeeft u net een waterschildpad aangeschaft of bent u van plan er een aan te schaffen? Dan moet u zich wel eerst realiser…
Een schildpad als huisdier: waar moet je aan denken?Een schildpad als huisdier: waar moet je aan denken?Als je kiest voor een schildpad als huisdier heb je de keuze tussen een landschildpad of waterschildpad. Deze dieren heb…
Waterschildpad kopen. Terrarium en benodigdhedenWaterschildpad kopen. Terrarium en benodigdhedenWaterschildpadden vergen aandacht en ze zijn ook niet goedkoop in onderhoud. Wil je echter heel graag een waterschildpad…
De winterslaap van de dasDe winterslaap van de dasDe das is een marterachtig roofdier dat in het bos leeft. Enkel de dassen die in het Noorden leven houden een winterslaa…
Waterschildpad als huisdierWaterschildpad als huisdierEen waterschildpad als huisdier, kan dat? Wat eet een schildpad? Waar houd je hem in? Kortom wat komt er kijken bij het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waterschildpad: huisvesting, winterslaap en voedsel"

Reacties

Patrick, 11-02-2018 13:29 #6
Is het in een appartement ook mogelijk? En kan hij gewoon over de tegelvloer lopen?

Met vriendelijke groet,
Patrick Geurds

Elke Bognettaeu, 16-02-2017 14:03 #5
Dag allemaal
Ik had tot vandaag een geelwangschildpad in vijver, circa 7 jaar. Zomer en winter. In wintertijd zag ik hem niet. En dacht hij doet zijn winterslaap. Dan gaf ik uiteraard geen voer meer, en meestal bij eerste zonnestralen kwam Dobbertje weer boven water, weer lekker van de zon genieten. Dobbertje was groter dan mijn hand en een goede eter. vijver 1,50 mtr. diep, met schuine rubberen wanden en plateaus waar hij met gemak op kan klimmen en uit de vijver kan komen. Maar… vanochtend vond ik mijn Dobbertje al drijvend in de vijver. Weet iemand waaraan hij zou zijn gestorven? Misschien te zachte winter en voedseltekort… Ik inspecteerde toch iedere dag de vijver. Nu ben ik verdrietig. Kan iemand mij meer informatie geven? groetjes Elke

Ann-Sofie, 01-10-2015 12:45 #4
Hoe kuis je een aquarium met water als de kleine waterschildpadjes in het water slapen? Meestal slapen ze op hun eilandje maar dan nog, hoe kuis je het water zonder ze wakker te maken?

Roy, 29-10-2011 11:53 #3
Geelwang en geelbuik schildpadden mogen GEEN winterslaap houden dat doen alleen roodwangen. Voor de vrouwtjes word wel een winterRUST aanbevolen dwz dat de water temp wat mag zakken naar 18 graden en wat minder voeren.

Bembi (infoteur), 14-10-2010 19:22 #2
Zoals in het artikel te lezen is gaan waterschilpadden in hun winterslaap als de temperatuur onder de 18 graden word, als het goed is verandert de temperatuur van uw aquarium niet zomaar maar blijft deze relatief hetzelfde. De winterslaap kan ook worden opgewekt doordat het nu buiten steeds langer donker is. Als u ze in een winterslaap wilt hebben kunt u gerust de warmtelamp en eventuele thermosstaat uit doen. Op het moment dat de schildpad langer dan een week in z'n schuilplaats blijft dan kunt u hem eventueel overplaatsen naar een aquarium die zo laag gevuld is dat als hij wakker zou worden hij zijn kop boven water kan steken. Zorg dat de bovenkant deels afgedekt is om lichtinval te verminderen. Let ook op dat de temperatuur laag blijft zodat hij niet tijdens zijn winterrust wakker word(temp tussen de 1 en 12 graden) zodra het buiten rond de 18 graden word kunt u ook de schildpadden weer wekken door de schildpadden terug te zetten in hun aquarium en langzaam weer op te laten warmen.

Mireille, 14-10-2010 16:24 #1
Hallo ik heb 2 geelwangschildpadjes binnen staan in een dichte bak, ze eten de laatste weken eigenlijk zo goed als niks meer, nu vraag ik me af kan ik het beste de warmtelamp uitdoen en ze in winterslaap laten gaan en moet ik de pomp dan ook uitzetten? En hoe weet/zie ik wanneer ze weer uit de winterslaap zijn? En kunnen ze dan wel gewoon het best in het water blijven of moet ik dat eruit halen? Sorry maar ik heb ze gekregen en weet er nog niet zo heel veel van?
Groetjes Mireille

Infoteur: Bembi
Laatste update: 02-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 6
Schrijf mee!