InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Edelstenen - carneool, chrysocolla en rookkwarts

Edelstenen - carneool, chrysocolla en rookkwarts

Edelstenen - carneool, chrysocolla en rookkwarts De edelstenen carneool, chrysocolla en rookkwarts zijn drie soorten edelsteen die vaak in sieraden verwerkt worden. De carneool heeft een warmrode kleur die een vrolijke uitstraling aan een sieraad geeft. Chrysocolla valt op door de blauwgroene kleur en de rookkwarts heeft meer gedempte bruine tinten.
Ketting met kralen van carneoolKetting met kralen van carneool

Carneool

Carneool is een bruinrood gekleurde chalcedoon en behoort tot de kwartsen. De kleur kan variëren van geelachtig rood en roodbruin tot oranjerood en donkerrood. De steen is doorschijnend en heeft een glasglans. De rode kleur wordt veroorzaakt door ijzeroxide. De steen wordt ook wel sarder genoemd, maar die soort is harder en donkerder van kleur. Er worden verschillende soorten sierstenen uit geslepen, zoals stenen voor wapengravures. Ook worden er kleine figuren van geslepen en er worden kralen van gemaakt. Carneool wordt gevonden in de Verenigde Staten, Brazilië, India, Duitsland, Australië en Rusland. In het Romeinse Rijk, Egypte en het Oude Griekenland werd carneool wel gebruikt voor zegelringen en zegelrollen en werden er sieraden en beeldjes van gemaakt. De hardheid van carneool op de schaal van Mohs is 6 -7. De naam is afgeleid van het Latijnse corneus wat hoornachtig betekent. De oude naam is kornalijn. Groene chalcedoon komt in de natuur voor maar wordt meestal groene agaat genoemd.

Hanger van chrysocollaHanger van chrysocolla

Chrysocolla

Het mineraal chrysocolla is groen, blauw of blauwgroen van kleur en lijkt op turkoois. Het komt ook in bruine tinten voor. Het komt voornamelijk voor in kopermijnen waar het oxideert door contact met water. Het wordt vaak samen gevonden met azuriet, malachiet en gedegen koper. Chrysocolla is meestal opaak en af en toe gedeeltelijk transparant. Het heeft een glasglans maar kan ook dof zijn. Vindplaatsen zijn Chili, de staten Arizona, Utah, Idaho en New Mexico van de Verenigde Staten, Peru, Canada en Mexico. Mooie stenen komen uit Israël, Rusland, Zuid-Afrika, Frankrijk en Duitsland. De naam chrysocolla betekent goudlijm en komt van de Griekse woorden chrysos (goud) en colla (lijm). Het werd wel gebruikt om goud te solderen, vandaar die naam. Chrysocolla is zacht en heeft een hardheid op de schaal van Mohs van 2,5 - 3,5. De eilatsteen die uit Israël komt, bestaat uit verschillende kopermineralen zoals chrysokolla, pseudomachaliet en turkoois. Hij wordt verwerkt in gouden en zilveren sieraden en wordt vaak geslepen als cabochon.

Ring met steen van rookkwartsRing met steen van rookkwarts

Rookkwarts

Rookkwarts is een transparante rookbruine kwartsvariëteit. De naam is afgeleid van de rokerige kleur. Het komt heel veel voor en wordt vooral gevonden in Brazilië maar ook in Mexico, Ierland, Afghanistan, de Verenigde Staten, Australië en China. Enkele zeer grote kristallen zijn te vinden in het museum van Bern. Een enorm exemplaar, genaamd 'Grossvater', is gevonden in de Alpen, hij weegt 133 kilo, is 1,25 meter dik en 69 centimeter hoog. Rookkwarts wordt al heel lang gebruikt in sieraden. Er zijn voorwerpen van rookkwarts uit de Steentijd gevonden. De naam morion wordt gebruikt voor de donkerbruine en bruinzwarte variant. Een andere variëteit is cairngorm, genoemd naar het Cairngormgebergte in Schotland. Deze is geelbruin van kleur en soms grijsbruin. Het grootste cairngorm kristal van 23 kilo bevindt zich in Braemar Castle in Schotland. Daar wordt het gebruikt in Schotse sieraden en als versiering op kiltspelden. De gele variant noemt men citrien.

Werking en symboliek

Van carneool wordt wel gezegd dat de steen aardend en activerend zou werken en beschermend zou zijn tegen negatieve emoties van anderen. De steen zou helpen bij infecties, reuma en gewrichtsklachten. Ook zou de steen goed zijn voor mensen met concentratieproblemen. Carneool zou horen bij de sterrenbeelden Maagd, Ram en Kreeft. Chrysocolla zou een kalmerende werking hebben en zou helpen negatieve emoties te verminderen. De steen hoort bij de sterrenbeelden Waterman, Tweeling en Stier en Maagd. Rookkwarts zou helpen stress van buitenaf los te laten en zou helpen bij het overwinnen van verslavingen. Rookkwarts hoort bij de sterrenbeelden Steenbok, Weegschaal en Boogschutter. Cairngorm (rookkwarts) is de nationale steen van Schotland.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Boek Edelstenen in kleur - 1978

Reageer op het artikel "Edelstenen - carneool, chrysocolla en rookkwarts"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 31-05-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Edelstenen
Schrijf mee!