InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Edelstenen - agaat, amethist en bergkristal

Edelstenen - agaat, amethist en bergkristal

Edelstenen - agaat, amethist en bergkristal Edelstenen, zoals agaat, amethist en bergkristal en vele andere mineralen worden onder andere gebruikt in sieraden. Een edelsteen is altijd echt, dus in de natuur ontstaan. De edelstenen worden vooral gevonden in Brazilië, Zuid- en Midden-Afrika, Amerika, Madagaskar, India, Indochina en Australië.

Agaat

Agaat is een doorzichtige soort kwarts en een subvariëteit van chalcedoon. De hardheid op de schaal van Mohs is 6,5-7 (diamant=10). Als bij het doorzagen van een stuk agaat de afzettingen duidelijk zichtbaar zijn wordt het bandagaat genoemd. De lagen wisselen meestal in grijze, witte en bruinachtige kleuren, maar ze kunnen ook rode, oranje, blauwe en gele tinten hebben, die weer afgewisseld worden door neutrale grijze banden. Mosagaat komt voor een deel uit India maar de meeste agaten komen uit Brazilië en Uruguay. Ook op IJsland en Amerika worden vele interessante agaten gevonden.De naam agaat komt van Achates, de rivier op Sicilië die nu Dirillo heet en waar agaten en andere chalcedonen gevonden werden.

Amethist

Amethist is een violet/paarse variëteit van kwarts. De kleur kan varieren van licht tot donkerviolet.De hardheid van amethist is 7 (diamant=10). De naam is afkomstig van het Griekse amethystos dat niet-dronken of nuchter betekent. De steen werd in verband gebracht met de god van de wijn Bacchus (Dionysos), door de paarse kleur die op de wijndruif lijkt. De meeste amethisten komen uit Brazilië, Uruguay, Mexico, Australië, Rusland en Zuid-Korea. Amethist wordt ook gevonden op veel plaatsen in de Verenigde Staten zoals Arizona, Colorado, North Carolina en Minnesota. In Brazilië wordt het onder andere gewonnen in Bahia, Minas Gerais en Mato Grosso. Amethist werd in de Egyptische oudheid gebruikt in antieke stukken waarin reliëfgegraveerde edelstenen verwerkt waren. In Engeland zijn kralen van amethist gevonden in graven uit de Angelsaksische tijd. In de christelijke kerken is amethist het symbool van de altaarwijn en vaak worden de bisschopsringen bezet met een amethist. En op miskelken komt men de steen ook regelmatig tegen. In de Middeleeuwen was amethist ook populair in Europa. De beste amethisten worden facet geslepen en samen met briljanten en goud tot prachtige juwelen omgevormd. De stenen die minder helder zijn worden als cabochon geslepen of door trommelen gepolijst, waarna men ze doorboort om er kettingen van te rijgen. Een enorme geode oftewel 'amethyst grotto', gevonden bij Santa Cruz in Brazilië, werd in 1902 in de stad Düsseldorf in Duitsland tentoongesteld. De grootste geode van amethist is te vinden in The Crystal Caves in Queensland, Australië. Deze geode is meer dan 3 meter hoog en tweeduizend kilo zwaar en wordt de 'keizerin van Uruguay' genoemd. De geode bevat talloze diep violetgekleurde kristallen van amethist.

Bergkristal

Bergkristal, de kleurloze kwarts, lijkt wel op ijs. Meestal is bergkristal transparant, soms wat troebel. Het Griekse woord krystallos betekent ijs en daar is het ook van afgeleid. Qua grootte kunnen de kristallen van bergkristal nogal verschillen. Ze komen zeer klein voor maar er zijn ook kristallen van meer dan 100 kilo gevonden. Het is de meest voorkomende variant van het mineraal kwarts.Bergkristal is ontstaan door kristallisatie uit een oplossing en komt voor in holten, spleten en geodes, waarin het kan zijn ontstaan onder zowel hoge als lage temperaturen. Tijdens de Romeinse tijd werd het uit de Alpen onder de naam "versteend ijs" op de markt gebracht. Fraaie kristallen komen uit Kenia, Madagaskar en Brazilië. Uit grote kristallen worden al meer dan duizend jaar drinkbekers, kannen en vazen geslepen. Voorbeelden van schitterende voorwerpen van bergkristal zijn te bezichtigen in Dresden, in het Louvre in Parijs, het Winterpaleis in Sint Petersburg, in Wenen, Londen, New York en Amsterdam.

Edelstenen en symboliek

Voor sommigen hebben edelstenen een symbolische waarde. Ze worden niet alleen als sieraad gedragen maar ook als bescherming tegen bepaalde ziekten. Zo zou bergkristal een beschermend werken voor de botten, het haar en de huid. Ook zou het een gunstige uitwerking bij acne hebben. De agaat zou bescherming bieden voor de blaas en helpen bij koorts en slangenbeten. Het kon ook het leven van de drager verlengen en zorgen voor succes. Amethist zou bescherming geven bij drankzucht, vergiftiging en hysterie. Sommige landen hebben bijzondere stenen als symbool, zo is voor Japan bergkristal de nationale steen. Ook hebben maanden een 'gelukssteen', amethist voor februari en bergkristal voor de maand april.

Lees verder

© 2013 - 2018 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Edelstenen in kleur

Reageer op het artikel "Edelstenen - agaat, amethist en bergkristal"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 06-09-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Edelstenen
Schrijf mee!