InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Edelstenen - jaspis, obsidiaan en rhodochrosiet

Edelstenen - jaspis, obsidiaan en rhodochrosiet

Edelstenen - jaspis, obsidiaan en rhodochrosiet Van jaspis, obsidiaan en rhodochrosiet worden vaak edelstenen gemaakt. De mooie tekening op de jaspis leent zich er perfect voor om halskettingen en armbanden van te maken. Van obsidiaan zie je bijzondere hangers en ringen. De sneeuwvlokobsidiaan is erg populair als hanger voor kettingen. Bij de rhodochrosiet gaat het vooral om de opvallende rozerode kleur die het in elk sieraad goed doet. Voor oorbellen, ringen, armbanden en kettingen is de rhodochrosiet zeer geschikt.
Dalmation jaspisDalmation jaspis

Jaspis

Jaspis is een opake (ondoorzichtige) variëteit kwarts die voorkomt in de kleuren rood, groen, geel, bruin, roodbruin en heel soms in blauwige tinten. De steen heeft vaak mooie patronen en er zijn veel verschillende namen voor de soorten jaspis, zoals bandjaspis, een gestreepte soort en er is de soort die heliotroop wordt genoemd, een groene chalcedoon met rode jaspisvlekjes. Er is de porceleinjaspis, een blauwig type jaspis en de dalmation jaspis zoals op de foto. Dan is er ook de landschapsjaspis, waarvan de tekening op een landschap lijkt. De naam is een oude naam en komt in verschillende Oosterse talen voor: in de bijbel wordt de steen in het Hebreeuws 'yashpee' genoemd en men kende de steen als 'ashpu' in Assyrië.

Jaspis wordt gevonden als lagen in andere gesteenten en als de buitenste laag van geodes. Het komt algemeen voor, ook in sedimentaire gebieden zoals de heidestreken op de Veluwe in Nederland. Het wordt vooral gevonden in India, Mexico, Duitsland, Afrika, Australië, Brazilië, Egypte, Frankrijk, Uruguay, Madagaskar en de Verenigde Staten. Jaspis en heliotroop werden duizenden jaren lang als zegel gebruikt. In de oudheid werd Jaspis wel 'de moeder van alle stenen' genoemd. En al is de jaspis nu een opake steen, in de oudheid was hij transparanter en vaak groen. De steen werd ook wel vergeleken met de smaragd. De hardheid van jaspis op de schaal van Mohs is 6-7.

SneeuwvlokobsidiaanSneeuwvlokobsidiaan

Obsidiaan

Obsidiaan is vulkanisch glas en wordt gevormd door een snelle afkoeling van lava waardoor het geen tijd heeft om te kristalliseren. Dan ontstaat de glassoort obsidiaan en is meestal grijs of zwart van kleur. Het komt ook in andere kleuren voor en elke kleur heeft een andere naam. Sommige stenen bevatten lichtgekleurde kristallen die op sneeuwvlokken lijken, die soort wordt sneeuwvlokobsidiaan genoemd.

In de steentijd werd het veel gebruikt om werktuigen en gereedschappen mee te maken, vooral in de gebieden rond de Middellandse Zee. Ook werden er messen, pijlpunten en andere wapens van gemaakt omdat er vlijmscherpe snijkanten in het materiaal gevormd worden. De naam obsidiaan is ontstaan door de gelijkenis met een steen die gevonden werd in Ethiopië door Obsius. Obsidiaan wordt gevonden op plaatsen waar vulkanische uitbarstingen plaats hebben gevonden zoals Argentinië, Armenië, Canada, Chili, Griekenland, Italië, Japan, Kenia, Mexico, Nieuw-Zeeland, Peru, Schotland, Turkije en de Verenigde Staten. In Mexico worden beeldjes en stenen geslepen uit obsidiaan.De hardheid op de schaal van Mohs is 5-6.

RhodochrosietRhodochrosiet

Rhodochrosiet

De naam rhodochrosiet is afgeleid van het Griekse rhodon=roze, roodkleurig en chroma=kleur. De steen kreeg de naam in 1813 van de Duitse mineraloog J. Hausmann. Het wordt vaak aangezien voor rhodoniet maar rhodochrosiet is veel zachter. De hardheid van rhodochrosiet is 3-4. Sommige rhodochrosieten zijn geband (met witte strepen waardoor de verschillende lagen te zien zijn) en daar worden mooie stenen van gemaakt die vaak in sieraden zijn verwerkt. Door de structuur en de lage hardheid is het moeilijk om te slijpen en wordt daarom niet vaak als gefacetteerde stenen in sieraden gezet. Wel wordt de steen vaak als cabochon in sieraden gebruikt. Ook worden er schaaltjes, doosjes en decoratieve vaasjes van gemaakt. De steen is meestal roze van kleur, de kleuren lopen van lichtroze naar rozerood. Er zijn ook lichtbruine en grijze varianten. Rhodochrosiet komt vaak voor met zilvererts, lood- en koperertsen. Oorspronkelijk werd het in de zilverertsmijnen in Roemenië gevonden. Gebande rhodochrosiet wordt vooral gevonden in Capillitas, Argentinië. Een andere vindplaats is Alma in Colorado, Verenigde Staten.

Betekenis en symboliek

De werking van bruine of gevlekte jaspis zou aardend zijn en zou negatieve energie opnemen. Ook zou het immuunsysteem verbeterd worden door jaspis. Jaspis is de geboortesteen voor maart. Obsidiaan zou een genezende werking voor wonden hebben, zou helpen bij depressie en rouw en zou reumatische pijnen verminderen. De steen zou huisdieren kalmeren bij harde geluiden en lawaai. Ook zou de steen helpen bij fobieën. Rhodochrosiet zou reinigend werken op de nieren en de huid. De steen zou de creativiteit bevorderen en zorgen voor een positieve levenshouding. Rhodochrosiet is de nationale steen van Argentinië. De Inca's geloofden dat rhodochrosiet het versteende bloed van hun overheersers was en het daarom soms 'Rosa del Inca' of 'Inca Rose' noemden.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Edelstenen in kleur

Reageer op het artikel "Edelstenen - jaspis, obsidiaan en rhodochrosiet"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 06-09-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Edelstenen
Schrijf mee!