InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Edelstenen - pyriet, rozenkwarts en tijgeroog

Edelstenen - pyriet, rozenkwarts en tijgeroog

Edelstenen - pyriet, rozenkwarts en tijgeroog De schoonheid van edelstenen bestaat uit verschillende kenmerken zoals kleur, glans en vorm. Pyriet met zijn gouden glans, rozenkwarts met de zachtroze kleur en de glanzende goudbruine tijgeroog vallen op door juist die eigenschappen. Als sierstenen worden vooral rozenkwarts en tijgeroog gebruikt, waarvan mooie figuren en cabochons vervaardigd worden.

Pyriet

Pyriet is een goudglanzend mineraal dat ook wel 'het goud der dwazen' wordt genoemd. De naam betekent vuursteen, genoemd naar het Griekse pyrites, 'pyr' betekent vuur. Pyriet wordt over de hele wereld gevonden. Mooie kristallen komen uit Elba, uit Alabama en Pennsylvanië in de Verenigde Staten en Mexico. Pyriet is bros en moeilijk te slijpen zonder dat er kleine scheurtjes ontstaan. Kleine steentjes in roosslijpsel worden al sinds eeuwen gebruikt om er goedkope sieraden mee te maken. Namen die ook wel voor pyriet gebruikt worden zijn ferrosulfide, zwavelijzer, ijzerkies en ijzerblende. De oorspronkelijke benaming is marcasiet, afgeleid van het Arabische woord makraschit. Marcasiet heeft een andere kristalstructuur dan pyriet maar heeft wel dezelfde chemische samenstelling. Het bestaat allebei uit ijzersulfide en pas aan het begin van de 19e eeuw werd duidelijk dat ijzersulfide op twee verschillende manieren kon uitkristalliseren. De hardheid is 6 - 6,5 op de schaal van Mohs.

Rozenkwarts

Rozenkwarts is een kwarts met lichtroze tot rozerode kleur. Het wordt gevonden in Maine, Californië, South Dakota en Colorado in de Verenigde Staten. Maar vooral in Minas Gerais, Brazilië en de mooie kwaliteiten komen hoofdzakelijk uit Madagaskar. Die is donkerroze van kleur en iets transparant. Ook Rusland, India, Kazachstan en Japan leveren rozenkwarts. In Japan worden er figuren uit gesneden zoals bloemen, vissen en harten. Er kunnen fraaie stukjes van gemaakt worden, vooral ook door de mooie glans van rozenkwarts. Als het doorzichtig is wordt het ook wel gefacetteerd (slijpen en polijsten), maar vaak worden er cabochons van gemaakt. Het wordt ook door trommelen gepolijst, onder andere om kralen van te maken. De hardheid van rozenkwarts is 7. Als het als kristallen gevonden wordt, wat nauwelijks voorkomt, wordt het in het Engels pink quartz genoemd in plaats van rose quartz. Het Natuurhistorisch Museum in Washington bezit een aantal fraaie rozenkwartsen, één van 375 karaat en een andere van 84 karaat.

Tijgeroog

Ook tijgeroog is een kwartsvariëteit. Deze kwartssoort vertoont geen kristalvorm maar wordt massief gevonden. Het heeft deze naam omdat de lichtreflectie van de steen aan het oog van een tijger doet denken. Het heeft een zijdeachtige glans en er kunnen prachtige cabochons uit geslepen worden. De vindplaatsen van deze steen zijn India, Zuid-Afrika, Mexico, Californië en Australië. De kleur varieert van goudachtig geel/bruin tot rood/bruin. De hardheid op de schaal van Mohs is 7. Er is ook een blauwe variant die Valkenoog wordt genoemd. En de kwartskatoog is een variëteit met een mooi kattenoogeffect, ontstaan door de reflectie op de lagen asbestvezels die in de steen naast elkaar liggen. India en Sri Lanka zijn de belangrijkste vindplaatsen. Als sierstenen worden ze vooral cabochon (bol) geslepen. Ook worden er figuren en collierstenen uit gesneden.

Betekenis/symboliek

Sommige stenen worden als bescherming gedragen. Zo zouden bepaalde stenen bescherming bieden tegen ziekten of zouden ze een helende werking hebben. Pyriet zou een inzichtgevende steen zijn en de zelfkennis bevorderen, men zou er opgewekt van worden en de steen zou helpen bij bloedingsstoornissen. Ook zou hij de creativiteit bevorderen. In de astrologie zou hij horen bij de sterrenbeelden Ram en Steenbok. De tijgeroog zou bescherming bieden tegen schadelijke invloeden van buitenaf en het verantwoordelijkheidsgevoel bevorderen en innerlijke rust brengen. De tijgeroog zou horen bij het sterrenbeeld Leeuw. De katoog zou beschermen tegen kinderziekten en astma. Rozenkwarts wordt de steen van de onvoorwaardelijke liefde genoemd, hij zou kalmerend werken bij verdriet, rust en kalmte brengen in relaties. Het sterrenbeeld van de rozenkwarts is Stier.

Lees verder

© 2013 - 2018 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Edelstenen in kleur

Reageer op het artikel "Edelstenen - pyriet, rozenkwarts en tijgeroog"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 06-09-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Edelstenen
Schrijf mee!