InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Vlooienplaag in huis: bijtende vlooien op de vloer

Vlooienplaag in huis: bijtende vlooien op de vloer

Vlooienplaag in huis: bijtende vlooien op de vloer Veel mensen hebben het wel eens mee gemaakt na het thuis komen van vakantie of na een lange tijd niet thuis te zijn geweest: een vlooienplaag. Allemaal kleine zwarte beestjes op de vloer is even schrikken. Waar komen deze bloedzuigende bijters toch vandaan? Na lange tijd niet thuis te zijn geweest kan er een vlooienplaag ontstaan in huis, een plaag waar je snel van af wilt komen. Hoe bestrijd je de vlooien in huis en hoe kom je van vlooien af?

De vlo

De vlo is maar een vies klein beestje. Gelukkig heeft de mens er niet zoveel last van, iets wat niet geldt voor onze huisdieren. Vlooien zitten met name op katten en honden. Je hebt de kattenvlo en de hondenvlo, maar vaak heeft de hond ook gewoon de kattenvlo bij zich. Slechts in 10% van de gevallen heeft een hond een hondenvlo te pakken.
Om de vlo goed te begrijpen is het begrijpen van de levenscyclus erg belangrijk. Een vlo is eerst een eitje. Een eitje van de vlo kan heel erg lang overleven en is erg klein. Je kunt het eitje bijna niet zien met de blote oog en het eitje kan in praktisch elk milieu prima overleven. Eitjes liggen bijvoorbeeld in uw tapijt of in de hondenmand. Ook kunnen eitjes liggen op de bank, tussen de kussen of op de deurmat. Het eitje van de vlo is een echte overlever: het eitje kan zelfs 1.5 jaar overleven zonder te ontpoppen in een larve.

De larve van een vlo

De larve is een ander verhaal. De larve van een vlo voedt zich niet met bloed, maar met organisch materiaal afkomstig van bijvoorbeeld uzelf. Elk mens verliest veel huidschilfers. Deze huidschilfers vallen op de grond, gaan tussen naden en kieren zitten en zijn niet met het blote oog te zien. Ook ontlasting van bijvoorbeeld andere vlooien is een ware traktatie voor de larve van de vlo. De larve verandert uiteindelijk in een pop.
In de pop vormt zich de vlo zoals we deze kennen. De vlo komt uit zijn pop door trillingen, warmte en druk. Vooral een hond of kat die langs een pop loopt is een echte trigger. Lichaamswarmte betekent een zoogdier met lekker veel bloed, iets wat de vlo maar al te graag tot zich neemt.

Het is toch schoon in mijn huis!

Ook in schone huizen kunnen vlooienplagen ontstaan. Vlooien kunnen namelijk ook van buiten komen. Denk bijvoorbeeld eens aan alle bezoeken die u heeft genomen in andere huizen. Vlooien kunnen met u mee zijn gekomen en zich vervolgens hebben verplaatst naar uw huiskat. Vlooien leggen heel veel eitjes. Deze vallen op de grond en de cyclus herhaalt zich.
Ook wanneer u geen huisdieren heeft kunt u toch een vlooienplaag krijgen. Denk aan het bovenstaand verhaal. Ook eitjes kunnen uw huis binnengekomen zijn. De larven eten vervolgens huidschilfers en ontlasting van de volwassen vlooien.

Wat moet je doen bij een vlooienplaag?

Stofzuigen is heel belangrijk bij een vlooienplaag. Met een goede stofzuiger zuig je de eitjes van de grond. De eitjes komen in de stofzuigerzak terecht. Gooi na grondig stofzuiger dus ook altijd de zak weg anders loopt u kans dat de vlooien er weer uit komen.

Het is ook raadzaam om een vlooienband in stukjes te knippen en deze te verspreiden in het huis. Laat de vlooienband zo lang mogelijk liggen. Na 2 weken zal je zien dat er veel vlooien zijn uitgeroeid. Leg de stukjes vlooienband bijvoorbeeld onder de bank of onder de kast.

Je kunt ook een bakje met water en paar druppels afwasmiddel plaatsen op de plek waar veel vlooien zijn. In het midden zet je een kaars of waxinelichtje. In de avond springen de vlooien naar het licht en de warmte. Ze zullen terecht komen in het bakje met water waar afwasmiddel in zit. Let op dat je wel afwasmiddel gebruikt. Zonder dit middeltje zal het wateroppervlak niet breken.

Vergeet de huisdieren niet!

Als je huisdieren hebt moet je deze natuurlijk niet vergeten! Het is heel belangrijk om je hond of kat, of misschien wel allebei te behandelen met een goed werkend middeltje tegen vlooien. Als je dit niet doet zal de cyclus zich gewoon weer herhalen en zit je heel snel weer met een plaag. Koop bijvoorbeeld voor de kat Frontline Combo. Dit middeltje voorkomt besmetting van de omgeving van het behandelde dier door volwassen vlooien. Ook Advantage van fabrikant Bayer is aan te raden. Deze werkt met een andere stof dan Frontline.

Een aantal vlooien weetjes

  • Vlooien kunnen wel 6 maanden zonder bloed
  • Vlooien blijven zelden op mensen zitten
  • De vlo is een hardnekkig stuk ongedierte
  • De vlo is voor veel middeltjes resistent geworden
  • Vlooien zijn vaak kleiner dan een speldenknop

Lees verder

© 2011 - 2017 Kropslavinken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boek - Vlooien preventie bij honden en kattenBoek - Vlooien preventie bij honden en kattenVlooien preventie bij honden en katten kan een moeilijke taak zijn indien u zo goed als niets over vlooien weet. Slechts…
Natuurlijke en gezonde vlooienbestrijdersNatuurlijke en gezonde vlooienbestrijdersVlooienbestrijdingsproducten zijn er in vele soorten: bandjes, sprays, poeders, druppels en tabletten. De meeste van dez…
Heeft mijn kat vlooien?Heeft mijn kat vlooien?De vlooien die het meest voorkomen zijn katten- en hondenvlooien. Het zijn bloedzuigende parasieten die zowel mensen als…
Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?Wie dit jaar te kampen heeft met vlooien weet dat de beestjes hardnekkiger zijn dan vroeger. Een gewone behandeling of v…
Vlooien in de tuin verwijderen en verjagenVlooien in de tuin verwijderen en verjagenUw huis of appartement is niet de enige plaats die met een vlooienplaag te kampen kan krijgen. Ook uw tuin is onderhevig…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vlooienplaag in huis: bijtende vlooien op de vloer"

Reactie

Petra Hartog, 29-04-2014 00:17 #1
Hallo,

Stukjes vlooienband in huis werken niet, omdat banden actief zijn bij de lichaamstemperatuur van dieren ( zo'n 38 graden ), of een poeder over de huid verspreiden, dat zou dus op enkele vierkante centimeter kunnen werken.
Vlooiensprays hebben een hogere concentratie insectiden, omdat ze niet op het dier toegepast worden, en een langere werking, ook tegen larven.
Bovendien ben je met stukjes vlooienband duurder uit, een bus voor 80 vierkante meter die 6 maanden werkt kost zo'n 16. Een vlooienband 8 of 9 per stuk.
Laat je goed adviseren en stop ook vooral geen vlooienband in de stofzuiger, tenzij je zelf graag in giftige gassen staat!

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 25-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 1
Schrijf mee!