InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Vlooien in de tuin verwijderen en verjagen

Vlooien in de tuin verwijderen en verjagen

Vlooien in de tuin verwijderen en verjagen Uw huis of appartement is niet de enige plaats die met een vlooienplaag te kampen kan krijgen. Ook uw tuin is onderhevig aan een infestatie. In dit artikel vindt u meer informatie over welke oplossingen en producten u kunt gebruiken om vlooien in de tuin te verwijderen en te verjagen. U ontdekt hier ook wat u kunt doen om uw tuin minder favorabel te maken voor vlooien en aldus een plaag te voorkomen.

Zon en warmte

Vlooien houden niet van de zon en de warmte en zoeken altijd de schaduw in uw tuin op. Om vlooien te voorkomen is het dan ook nuttig om de schaduwrijke plaatsen in uw tuin zoveel mogelijk te beperken. Dit kunt u doen door bomen en hagen te snoeien en kort te houden. Verwijder ook alle dode bladeren en ander afval in de tuin. De vlooien zullen zich hier immers onder verstoppen om aan de blootstelling van direct zonlicht te ontkomen. Dode bladeren behouden ook een temperatuur en vochtigheidsgraad die gunstig is voor de ontwikkeling van vlooien.

Dieren van de buren

Zorg ervoor dat uw huisdieren de tuin niet kunnen verlaten, anders bestaat het risico dat ze de vlooien van naburige huisdieren mee naar binnen nemen. Ook andere dieren mogen de tuin niet betreden, want ook zij kunnen vlooieneitjes laten vallen. Om die reden is het ook aangeraden uw huisdieren zoveel mogelijk uit de buurt van omheiningen te houden. De dieren van de buren kunnen immers vlooieneitjes in de buurt van de omheining laten vallen en de larven die hieruit voortkomen zullen dan naar uw huisdier en uw tuin migreren.

Cederhout

Personen die huisdieren hebben doen er goed aan chemicaliën in de tuin zoveel mogelijk te vermijden, ook als het om insectenverdelgers gaat. Enkel in geval van een vlooienplaag, kunt u ze gebruiken. Een goed alternatief is het strooien van cederhout. Vlooien houden immers niet van ceder.

Zwavel

Indien u een grote tuin hebt, kunt u ook overwegen deze met zwavel te behandelen. Zwavel is veilig in gebruik, zelfs in de buurt van kinderen en huisdieren, en richt bovendien geen schade aan bij het gras of bij de planten. De zwavel kunt u samen met een beetje water in een gieter doen en hiermee uw gazon behandelen. Ideaal dus indien u een grote tuin hebt. Vooral in de buurt van deuren moet u extra veel zwavel gebruiken.

Water en zout

Een andere natuurlijke oplossing om vlooien te verwijderen en te verjagen is zout. Doe water in een gieter en doe er vervolgens een ruime hoeveelheid zout bij. Giet dit overvloedig over uw gazon.

Commerciële insectenverdelgers

In supermarkten, dierenspeciaalzaken en drogisterijen is er een vrij grote keuze aan commerciële insectenverdelgers. Een groot deel daarvan zijn zeer giftig voor zowel uw huisdieren als uzelf. Wees dus voorzichtig met welk product u aanschaft en gebruik commerciële insectenverdelgers alleen wanneer de plaag zo groot is dat natuurlijke vlooienbestrijders niet efficiënt genoeg zijn. Mensen en dieren mogen de tuin vervolgens minimum 24 uur lang niet betreden. Enkele van de producten die u kunt overwegen zijn: Spray Lawn Grub Spray of Borax.

Vlooien feest

Het is een goed idee om uw tuin twee weken lang vrij te houden van huisdieren. Tijdens deze periode kunnen alle aanwezige vlooieneieren tot het poppenstadium overgaan. Dit is het ideale moment om een drager te zoeken. Op dit moment moet u een zogenaamde dog party organiseren, een feestje waarbij u alle honden van de buurt uitnodigt, maar niet zonder elk dier eerst een Capstar tablet of een andere efficiënte vlooienverdelger te geven. Deze techniek is vooral praktisch in de zomer; in de winter hebben de vlooien immers meer tijd nodig om een hele cyclus door te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boek - Vlooien in huis en op huisdieren verwijderenVlooien in huis en op huisdieren verwijderen is voor velen een onmogelijke taak. Vlooienmiddelen lijken immers niet zo e…
Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?Wie dit jaar te kampen heeft met vlooien weet dat de beestjes hardnekkiger zijn dan vroeger. Een gewone behandeling of v…
Boek - Vlooien preventie bij honden en kattenBoek - Vlooien preventie bij honden en kattenVlooien preventie bij honden en katten kan een moeilijke taak zijn indien u zo goed als niets over vlooien weet. Slechts…
Wat is een vlooientheater?Wat is een vlooientheater?Vlooien zijn lastige beestjes, die katten, honden en mensen jeuk bezorgen. Er zijn verschillende manieren om ze te bestr…
Heeft mijn kat vlooien?Heeft mijn kat vlooien?De vlooien die het meest voorkomen zijn katten- en hondenvlooien. Het zijn bloedzuigende parasieten die zowel mensen als…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: STVIOD, Pixabay

Reageer op het artikel "Vlooien in de tuin verwijderen en verjagen"

Reacties

Jamie Verpalen- Fintelman, 29-08-2017 22:26 #7
Ik woon aan bosrand. Veel eiken rondom tuin, dus ook veel blad. Veel katten ook en er worden veel honden uitgelaten in park achter tuin. Ongetwijfeld ook egels, steenmarters etc. De beten van kattenvlooien ken ik. De beten die ik in mijn tuin oploop zijn anders: grote bulten, hele kleine vlooien die zich makkelijk laten vangen. Vooral in het vroege voorjaar heb ik er last van, nu, met dit wisselvallige weer ook weer. Zijn dit tuinvlooien? Is er wat tegen te doen? Vooral ik heb er last van, mijn echtgenoot niet.

Janny Kelderman, 13-06-2017 15:43 #6
Zwavelpoeder heb ik inmiddels in huis. Hoe is de verhouding van het poeder tot water om een goed mengsel te krijgen om grasvlooien te verdelgen? Hartelijke groet janny

Plientje, 20-04-2017 20:55 #5
Wanneer ik in de tuin kom zitten er altijd wel vlooien op mijn benen en ze pikken nog gemeen ook. Het is een vervelend probleem en ik zou graag wat meer hierover willen weten en dan vooral hoe kom je er vanaf?

Vanbeneden, 08-09-2016 15:44 #4
Grasvlooien bestrijden. Er staat nergens de verhouding water/zwavel of water/zout vermeld voor de bestrijding van grasvlooien. Kan iemand mij hiermee helpen?

Nathalie, 14-08-2013 09:28 #3
Ik zit met het grote probleem dat mijn tuin met enorm veel vlooien te kampen heeft. Het wordt een echte plaag en ik wordt er gek van. Iedere keer als mijn hond van buiten komt zie ik er wel weer ene op hem zitten. Mijn huis heb ik al verschillende malen helemaal behandeld met insecticidessprays, alles wordt maar opnieuw en opnieuw gewassen, de hond behandeld, maar steeds blijf ik wel ergens een vlooi tegenkomen in huis daar die worden overgebracht van de tuin. Ik ben echt ten einde raad en zou willen weten hoe je je tuin kan behandelen zodat die beestjes voorgoed verdwijnen. Hoe werkt dit zwavelprodukt? En kan je dat in de apotheek halen? Graag dringend advies want ik wordt radeloos, slaap er niet meer van 's nachts…

Sjan van den Berg, 25-04-2013 14:19 #2
Hallo,
Ik ben een paar weken geleden regelmatig jeuk aan mijn onderbeen. Dat werden kleine bultjes. Mijn zoon heeft nergens last van. Toen ik op een keer er een van mijn sok zag springen dacht ik gadver dat zijn vlooien! Ik heb helemaal geen huisdieren. Als ik er een voelde, maakte ik m door, deed de kleren meteen in de was en heb beddenuitgewassen en inmiddels het hele huis maar behandeld op advies met bolfo fleedgard spray. Nu moet ik zeggen dat ik in huis niks meer op mijn sokken krijg( doe extra witte sokken aan) Maar gister zag er er weer een paar op, toen ik van buiten kwam en meteen aan het eten ben begonnen. Nu Heb ik de hele ochtend binnen gelopen, maar niks. Nu loop ik over het pad in de tuin en ja hoor, weer een paar. Nog een keer lopen, weer n paar. Dus ik heb ze ws in de tuin! wat kan ik daar tegen doen en hoe komt dat daar?

G. Kok, 06-11-2011 17:05 #1
Kunt u mij vertellen welke zwavel ik moet gebruiken voor het bestrijden van zandvlooien in de tuin en waar ik dit kan aanschaffen.

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 15-05-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Special: Vlooien
Reacties: 7
Schrijf mee!