InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Natuurlijke en gezonde vlooienbestrijders

Natuurlijke en gezonde vlooienbestrijders

Natuurlijke en gezonde vlooienbestrijders Vlooienbestrijdingsproducten zijn er in vele soorten: bandjes, sprays, poeders, druppels en tabletten. De meeste van deze middelen zijn echter toxisch voor uw hond of kat en kunnen dus het best vermeden worden. Met de volgende natuurlijke vlooienbestrijders verjaagt u ongedierte zonder de gezondheid van uw huisdier te schaden. Ze zijn geschikt voor alle soorten dieren, dus ook konijnen en cavia’s.

Plantaardige vlooienbestrijder

Neem een grote kruidenpot en doe er gelijke hoeveelheden eucalyptus, salie (of rozemarijn), venkel en krulzuring in. Zorg ervoor dat u de kruiden in poedervorm koopt of vermaal ze.

Kam de pels van uw huisdier omhoog en strooi er een ruime hoeveelheid van deze plantaardige vlooienbestrijder op. Zorg ervoor dat het product goed aan de basis van de pels terechtkomt en besteed vooral aandacht aan de nek, de rug en de buik van uw huisdier. U hebt genoeg product gebruikt als de pels een geur afgeeft.

Een behandeling van één tot drie keer per week is voldoende om vlooien te voorkomen. Gebruik het product dagelijks als de vlooien al aanwezig zijn.

Eventueel kunt u aan dit plantaardige vlooienmiddel ook enkele druppels etherische olie van lavendel of tea tree toevoegen.
Let op: dit is niet geschikt voor katten.

Vlooienvrij katten- en hondenkussen

Een katten- of hondenkussen is gemakkelijk zelf te maken. Door er één of meerdere van de volgende kruiden in te stoppen, blijft het kussen vrij van vlooien:
  • Lavendel
  • Korianderzaad
  • Salie
  • Rozemarijn
  • Kamille

De kruiden kunnen het beste in hun geheel gebruikt worden. Het kussen kan verschillende keren gewassen worden zonder dat de kruiden hun werkzaamheid verliezen, maar nog beter is het een honden- of kattenkussen met klittenbandsluiting of rits te kiezen zodat u de inhoud geregeld kunt verversen.

Als u bovendien een kussen van anorganisch materiaal kiest, bent u zeker dat vlooien er niet op kunnen overleven.

Tip: Wist u dat de geur van de Aloë Vera-plant vlooien verjaagt terwijl katten er net dol op zijn? Gebruik daarom altijd waspoeder dat met Aloë Vera werd verrijkt. Het is ook een goed idee om kussens en tapijten (en zelfs de vacht van uw huisdier) met puur Aloë Vera sap te besprenkelen.

Vlooien verdrinken

Neem een diep bord en doe er water en olie in. Zet het bord vervolgens naast de slaapmand van uw huisdier of op het tapijt. De vlooien worden aangetrokken door de glans van de olie en worden vervolgens door het water gevangen gehouden.

Vergeet niet dagelijks te stofzuigen (besteed vooral aandacht aan tapijten en de slaapplaats van het dier).

Luchtbevochtiger met lavendel en eucalyptus

Doe enkele druppels etherische olie van lavendel en / of eucalyptus in een luchtbevochtiger. De geur van de olie zal vlooien helpen verdrijven.

Biergist en knoflook tegen vlooien

Voeg dagelijks een beetje biergist en knoflookpoeder toe aan de voeding van uw huisdier. Hierdoor krijgt het bloed van uw huisdier een vieze smaak voor de vlooien. Biergist en knoflook bestrijden bovendien parasieten en wormen in de darmen (meestal veroorzaakt door vlooien).

In de dierenspeciaalzaak kunt u zowel biergist als knoflookcapsules (bijvoorbeeld Darmzuiver van Beaphar) voor huisdieren kopen. Hoewel knoflook ook voor katten verkrijgbaar is, is het beter hen hiervan niet te veel te geven omdat dit voor hen giftig kan zijn. Het is beter om enkel biergist te gebruiken. Bovendien houden de meeste katten niet van de smaak van look.

Vlooienplaag

Bovengenoemde middeltjes zorgen ervoor dat uw huisdier en zijn omgeving niet aantrekkelijk meer zijn voor vlooien zodat ze geneigd zijn een andere woonplaats op te zoeken. Ze verjagen dus vlooien, maar zullen ze niet doden en vermijden evenmin de groei en voortplanting ervan. Hebt u een ware vlooienplaag in huis, dan zijn deze middeltjes niet efficiënt genoeg en zult u moeten overschakelen op de producten van de apotheker. Welke producten u hiervoor het beste gebruikt, vindt u in het artikel: Vlooien bestrijden. Een verzameling van al onze artikelen over vlooien kan u terugvinden in onze vlooien special.
Gerelateerde artikelen
Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?Vlooien in huis? Zo kan je ze doeltreffend bestrijden?Wie dit jaar te kampen heeft met vlooien weet dat de beestjes hardnekkiger zijn dan vroeger. Een gewone behandeling of v…
Vlooien in de tuin verwijderen en verjagenVlooien in de tuin verwijderen en verjagenUw huis of appartement is niet de enige plaats die met een vlooienplaag te kampen kan krijgen. Ook uw tuin is onderhevig…
Karnemelk tegen vlooien en tekenVlooien en teken bij uw hond, het blijft een groot probleem. Veel hondeneigenaren gruwelen van deze beestjes en voor de…
Boek - Vlooien preventie bij honden en kattenBoek - Vlooien preventie bij honden en kattenVlooien preventie bij honden en katten kan een moeilijke taak zijn indien u zo goed als niets over vlooien weet. Slechts…
Wat is een vlooientheater?Wat is een vlooientheater?Vlooien zijn lastige beestjes, die katten, honden en mensen jeuk bezorgen. Er zijn verschillende manieren om ze te bestr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Natuurlijke en gezonde vlooienbestrijders"

Reacties

Karin, 30-06-2016 16:12 #13
Ik had een vraagje. Mijn stalkatje heeft teken en ik heb esterische lavendelolie op hem gedaan en dat helpt heel goed (zeer weinig teken nog). Maar is dit slecht voor hem? Verdunnen kan met melk zei men, is een drager.
Alvast bedankt,

Karin

Toka, 21-09-2015 15:32 #12
Kippen en vlooien. De rode zijn mijten en zitten in het hok. Na schoonmaken met lijnolie insmeren, de mijten kunnen dan niet meer ademen. 2 keer grondig behandelen en je bent er af. Poten van de kip ook insmeren.

Miek, 07-12-2014 12:52 #11
Mijn kat heeft vlooien. Nu lees ik dat biergist hier goed tegen zou werken. Kan ik hem ook biergist snoepjes geven? Zo ja, hoeveel per dag? Zo nee, dan graag advies. Dank vast.

Catharina, 21-10-2014 10:00 #10
Kunt u a.u.b. het advies om tea tree te gebruiken verwijderen? Of er in elk geval bijzetten dat dit absoluut niet mag bij katten? Dit is namelijk zeer giftig voor ze.
Alvast bedankt.

Lieke, 28-09-2014 23:50 #9
Etherische oliën niet bij katten gebruiken hoor, dit is echt geen goed advies. Net als de comment van Dijkhuis ben ik van mening dat dit bericht van de site verwijderd moet worden. Als je toch etherische oliën wilt gebruiken, kun je deze verdampen als de kat niet in de kamer ronddwaalt.

Jrt, 13-06-2014 15:15 #8
Tea tree olie is giftig voor mens en dier bij orale inname. Niet geschikt dus voor zichzelf wassende katten. Katten kunnen er eveneens op de huid niet tegen.

Nienke, 09-10-2013 07:51 #7
Teatree mag absoluut NIET gebruikt worden bij katten! Ze kunnen dit niet goed metaboliseren en kunnen hier zelfs aan overlijden.

P. Hartog, 10-02-2013 20:33 #6
Natuurlijke middelen kunnen preventief heel goed werken, maar niet bij een bestaande vlooienbesmetting. Vlooienpoeder is uitsluitend bedoeld voor gebruik op het dier en absoluut NIET in de stofzuiger!

Dijkhuis, 09-01-2013 19:20 #5
Essentiële olies kunnen dodelijk zijn voor katten! Dit is heel gevaarlijk advies. De kruiden vermaald tot poeder zijn in orde. Hier alleen al 1 schokbarend bericht, wie verder googled op het thema, ook in het engels, komt nog meer tegen. De lever van katten kan de olie, die via de huid binnenkomt, niet verwerken. Dit geldt ook voor knoflook! Inwendig en uitwendig. Ook alle druppels, waar alcohol in voorkomt, eerst nog eens extra verdunnen. Ik hoop dat u dit advies nu van uw site verwijderd. Met vriendelijke groet, A.Dijkhuis, fytotherapeut

Kevin, 30-07-2012 18:32 #4
Hallo,
wij hebben een rosse kat die al enkele dagen last heeft van vlooien,
ondertussen zijn die rotbeesten dus ook ons hele huis binnegedrongen, we hebben werkelijk al vanalles geprobeerd maar tervergeefs… iedere keer we geen meer vinden en denken dat we er vanaf zouden zijn, komen er toch telkens een paar opduiken…
Als er iemand nog een oplossing zou hebben voor ons probleem, héél graag dan AUB

al dank bij voorbaat

Cindy, 28-10-2011 13:45 #3
Knoflook in welke vorm dan ook, is giftig voor honden en katten. Het bevat de stoffen sulfoxide en disulfide, die de rode bloedcellen beschadigen.

Vantongelen Guy, 12-06-2011 11:15 #2
Hallo

ik heb een vraagje, ik zit namelijk met een vlooienplaag in mijn kippenhok. ik heb het al meerdere malen gekuist en met poeder, behandeld maar kan er niet van afgeraken. ook heb ik het al eens met javel behandeld wat niet echt gezond was, voor mezelf maar dat heeft ook niet geholpen.

graag had ik een antwoord op mijn probleem gehad.

dnak bij voorbaat guy

Lucyene, 13-10-2010 16:26 #1
Ik las net dat je zelf de vlooien weg kan halen maar waar koop ik biergist?

Infoteur: Avalon
Laatste update: 20-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 13
Schrijf mee!