InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Rouwvliegjes in het huis

Rouwvliegjes in het huis

Rouwvliegjes in het huis Soms heb je last van fruitvliegjes, denk je. Er zitten namelijk allemaal kleine vervelende vliegjes in en bij de planten. Wel vreemd, want het fruit heb je net gecontroleerd en dat was allemaal nog goed, geen rottend fruit waar de fruitvliegjes zo dol op zijn. Bovendien waren er geen fruitvliegjes te zien bij het fruit. Grote kans dat je dan geen last hebt van fruitvliegjes, maar van rouwvliegjes. Dit zijn vliegjes die lijken op fruitvliegjes, maar die het niet zijn. Ze zijn net zo klein als fruitvliegjes en net zo vervelend, maar leven niet van rottend fruit, maar van rottende aarde en rottende wortels van planten.

De rouwvlieg, maartse vlieg, humus vlieg, zwarte vlieg of mosvlieg

De rouwvlieg heeft verschillende namen, Hij wordt ook wel de maartse vlieg, humus vlieg, zwarte vlieg of mosvlieg genoemd. Allemaal vliegennamen voor een insect dat eigenlijk een piepklein mugje is. De rouwvlieg is een zwart mugje van ongeveer 4 tot 5 millimeter groot.

De rouwvlieg komt meestal twee keer per jaar voor: in het begin van de lente en eind van de zomer. Eind april tot begin mei en van half augustus tot half september ontpoppen de larven zich tot vlieg en kunnen dan een echte plaag veroorzaken. De rouwvlieg is dus een mug, maar gelukkig steekt deze mug niet. Hierin lijkt hij op de langpootmug, ook een mug die niet steekt. De rouwvlieg is een mug die niet schuw is. Hij blijft zelfs bij aanraking op dezelfde plek zitten.

Wanneer een fruitvlieg en wanneer een rouwvlieg?

Om de vliegjes te kunnen bestrijden is het van belang om eerst te bepalen of de insecten fruitvliegjes of rouwvliegjes zijn. Wanneer de insecten rondom planten vliegen en je geen insecten in de buurt van je fruit hebt, heb je grote kans dat het rouwvliegjes zijn. Om de proef op de som te nemen kan je kijken wat er gebeurt wanneer je de plant waar de vliegjes omheen vliegen water gaat geven. Als de vliegjes bij het water geven opvliegen heb je waarschijnlijk te maken met rouwvliegjes.

Waar leeft de rouwvlieg van?

De larven van de rouwvlieg eten graag rottende plantenwortels en vochtige aarde. Het vrouwtje van de rouwvlieg legt dan ook graag haar eitjes in vochtige aarde. Als de larve dan uitkomt, graaft hij zich verder de grond in om op zoek te gaan naar voedsel. De larve eet graag (rottende) wortels van planten, dus als er veel larven in de bloempot zitten, kan de plant hier problemen mee krijgen. De rouwvliegjes zijn dus niet alleen vervelend, de larven zijn ook schadelijk voor de plant. Eenmaal ontpopt eet de rouwvlieg niet meer van de plant.

Hoe bestrijd je de rouwvlieg?

De rouwvlieg heeft gelukkig natuurlijke vijanden: duizendpoten, roofmijten en nematoden (rondwormen). Echter wil je niet echt graag duizendpoten en roofmijten in huis halen om kleine rouwvliegjes te bestrijden. Gelukkig zijn de larven van de rouwvlieg goed te bestrijden met insectparasitaire nematoden Steinernema feltiae. Deze nematoden worden in de volksmond ook wel ‘aaltjes’ genoemd.

Deze nematoden zijn in tuincentra verkrijgbaar in poedervorm. Het poeder moet aangemaakt worden met water en dit moet aan de plant gegeven worden door het op de aarde te schenken. De nematoden gaan in de grond op zoek naar de larven en doden de larve met behulp van een bacterie. De nematoden gebruiken de dode larve om zelf voor te planten. Wanneer alle rouwvlieglarven dood zijn, sterven ook de nematoden uit omdat zij geen prooien meer kunnen vinden.

De nematoden zijn ongevaarlijk voor mens, dier en milieu. Deze nuttige insecten komen normaliter al in de bodem voor. Let wel goed op welke soort nematoden je koopt. Niet alle soorten zijn even geschikt voor alle planten. Sommige soorten kunnen namelijk ook je plant ziek maken.

De volwassen rouwvliegjes zijn te doden door een bakje met wijn in de buurt van de aangetaste plant te zetten. De rouwvliegjes zullen in dit bakje wijn verdrinken.

Voorkomen is beter dan genezen

Natuurlijk is het altijd beter om te zorgen dat je geen last krijgt van rouwvliegjes. Rouwvliegjes houden van vochtige rottende aarde. Zorg er dan ook altijd voor dat de aarde van je planten niet te vochtig wordt en blijft. Zorg ervoor dat het overtollige water uit de pot weg kan lopen. Gebruik daarom een pot met een gat in de bodem en zet deze op een schaal.

Controleer ook altijd planten die je krijgt of koopt in de winkel op de insecten. Houd de plant, indien mogelijk, eerst enkele weken apart van andere planten. Blijft de plant insectvrij, dan kan hij bij de andere planten gezet worden. Zorg er ook voor dat de plant minder aantrekkelijk wordt voor de rouwvliegjes. De rouwvliegjes trekken op rottend organisch materiaal, zoals afgevallen bladeren. Haal daarom bij de planten altijd de afgevallen blaadjes weg. Een andere manier om een plant minder aantrekkelijk te maken van rouwvliegjes is door het bovenste laagje aarde weg te halen en hier een laagje zand voor in de plaats te leggen. De rouwvliegjes zullen het (droge) zand niet prettig vinden om hun eitjes in te leggen.
© 2015 - 2017 4chevaux, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een fruitvliegjes plaag bestrijdenEen fruitvliegjes plaag bestrijdenIedereen heeft ze wel eens in huis, vooral tijdens warme zomerdagen, fruitvliegjes. Wanneer het er maar eentje is, denk…
Fruitvliegjes plaag: effectief fruitvliegjes bestrijdenFruitvliegjes plaag: effectief fruitvliegjes bestrijdenFruitvliegjes bestrijden kan erg lastig zijn. Elk jaar laten ze zichzelf weer zien in vele huishoudens. Vaak vind je fru…
Hoe kan ik fruitvliegjes tegengaan?Hoe kan ik fruitvliegjes tegengaan?Fruitvliegjes kunnen in de zomerdagen een ware plaag vormen in het huishouden. Binnen de kortste keren zitten ze binnen…
Fruitvliegjes in huis voorkomen en bestrijdenFruitvliegjes in huis voorkomen en bestrijdenFruitvliegjes in huis. Vervelende kleine vliegjes in huis waar je moeilijk vanaf komt? Grote kans dat het fruitvliegjes…
Vang fruitvliegjes met witte wijnazijnVang fruitvliegjes met witte wijnazijnJe kent het wel: de fruitschaal wordt omzoomd met allemaal kleine vliegjes. En ook bij de pedaalemmer zijn ze vaak te zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • http://www.fruitvliegjes.net/fruitvliegjes-in-planten/ (bezocht 30/6/2015)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Rouwvlieg (bezocht 30/6/2015)
  • http://biocontrole.nl/plaagbestrijding/rouwvlieglarven.html (bezocht 30/6/2015)

Reageer op het artikel "Rouwvliegjes in het huis"

Reacties

Henk, 20-05-2017 21:27 #2
Wij waren een lang weekend in breukeleveen maar konden niet buiten zitten vanwege de vliegjes.
Zijn dit ook rouwvliegjes en is dit normaal?

Henk

Sandra Pullens, 13-05-2017 22:14 #1
Ik heb heel veel steekvliegjes in huis maar ik weet niet wat ik moet doen. Ze gaan helemaal niet dood. Ze hebben bij mijn twee keer gespoten en helpt allemaal niks. Wat moet ik doen?
gr Sandra Pullens

Infoteur: 4chevaux
Gepubliceerd: 01-07-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 2
Schrijf mee!