InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Troglobite, het beestje dat nog nooit licht heeft gezien

Troglobite, het beestje dat nog nooit licht heeft gezien

Een beestje wat nooit zonlicht heeft gezien, nog nooit de oppervlakte heeft gezien, en miljoenen jaren evolutie waardoor het beestje zich helemaal heeft aangepast om te leven zonder licht.

Wat is een troglobite

Troglobite is een verzamelnaam voor beestjes die nog nooit in aanraking met zonlicht zijn gekomen. Een troglobite is nog nooit op de oppervlakte van de aarde geweest waardoor het beestje zich helemaal heeft moeten aanpassen naar de totale duisternis van grotten of hele diepe zeen. De troglobites zijn door miljoenen jaren heen helemaal geëvolueerd tot de beestjes die ze nu zijn, troglobites hebben vele zintuigen ontwikkeld die ze moeten gebruiken om in totale duisternis te overleven, specifiek zijn betere geur, smaak, trillingsgevoel. Ook zijn de troglobites gekenmerkt omdat ze na jaren van evolutie geen pigment en geen ogen meer hebben.

Welke beestjes zijn troglobites?

Er zijn verschillende troglobites meestal heeft het te maken met de plaats van ontstaan. Er zijn talloze vissen, garnalen, rivierkreeftjes, spinnen, duizendpoten, wormen die onder het begrip Troglobites vallen. In 2007 is de aanleg van een mijn stil gelegd vanwege deze kleine beestjes, er werden 11 soorten troglobites gevonden, veel van deze hadden geen pigment en waren helemaal doorzichtig.

De grotto-salamander

De grotto-salamander oftewel de Ghost salamander, is een grote troglobite die voornamelijk in de Ondagagrot voorkomt.

De grootste troglobite

De grootste troglobite is een duizendpoot het heeft een lengte van 26 mm en is 1,1 mm dik het beestje is als eerste gevonden in de Gombasecká grot en later ook in de Domica grot. Het beestje heeft 77 segmenten en 147 poten.

Verschil tussen troglobites & stygobites

troglobites & stygobites hebben dezelfde kenmerken maar de troglobites leven op het land (in grotten) en stygobites leven in het water (diepe zeeën of onderwater grotten).
© 2008 - 2019 Lucdejager, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Troglobite, het beestje dat nog nooit licht heeft gezien"

Infoteur: Lucdejager
Laatste update: 19-03-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!