InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Spinnen in en om het huis

Spinnen in en om het huis

Spinnen in en om het huis Spinnen in en om het huis. Spinnen zijn zeer nuttige dieren. In Nederland zijn geen spinnen die gevaarlijk zijn voor mensen. Toch zijn er veel mensen bang voor spinnen. Zeker binnenshuis zijn spinnen vaak minder gewenst. Veel spinnen die in huis leven eindigen hun leven onder een schoen of worden op andere manieren verwijderd. Hoe hou je de spinnenpopulatie in je woning in de hand.

Spinnen

Er zijn wereldwijd meer dan 35.000 soorten spinnen. De meeste van deze soorten zijn ongevaarlijk voor de mens. In Nederland komen van nature geen spinnen voor waar je voorzichtig mee moet zijn. Spinnen in Nederland zijn natuurlijk ook giftig maar ze hebben geen mogelijkheid om door de huid van mensen heen te bijten. De Nederlandse spinnen vormen dus geen gevaar voor mensen en je zou dan ook zeggen dat er geen reden is om er bang voor te zijn. Toch bezorgen deze kriebelbeestjes veel mensen koude rillingen.

Veel voorkomende spinnen in Nederland

Ook in Nederland zijn er veel soorten spinnen waarvan er een paar erg veel voorkomen. Enkele voorbeelden:

Gewone huisspin

De volwassen huisspin is tussen de 8 en 10 mm lang. Het lichaam van deze spin is geel/bruin. De buik is meer lichtgrijs van kleur. De spin heeft korte haartjes. De huisspin maakt een zeer fijn geweven web. De spin kan nog wel eens van plek veranderen.

Huiszebraspin / springspin

De huiszebraspin staat meer bekend als springspin. Dit komt omdat hij naast lopen ook vaak springt. Volwassen spinnen worden zo'n 6 mm lang. Ze hebben kortere poten, een zwart lichaam met witte strepen. De springspin is een echte jager. Hij maakt geen web maar gaat actief op zoek naar eten.

Kelderspin

De kelderspin is ook erg vaak te vinden in huis. Deze spinnen hebben erg lange poten en schudden snel heen en weer wanneer ze worden gestoord. Deze spinnen maken hun web vaak in hoekjes tegen het plafond of achter kasten.

Wolfsspin

Wolfsspinnen zijn bruin of grijs van kleur. Volwassen vrouwtjes worden zo'n 8 mm lang. Mannetjes blijven iets kleiner. Ook wolfsspinnen zijn echte jagers. Ze jagen 's nachts en overdag verstoppen ze zich. Deze spinnen wonen in een holletje met een open, onbeschermde ingang.

Spinnen zijn zeer nuttig

Spinnen zijn erg nuttige diertjes. Doordat ze insecten eten wordt de overlast door insecten beperkt. Er wordt gezegd dat de wereld onleefbaar wordt voor mensen en dieren wanneer er geen spinnen meer zouden zijn omdat de insecten dan ongestoord in aantal kunnen toenemen.

Enge spinnen in huis

Zoals gezegd zijn veel mensen bang voor spinnen. Spinnen in huis worden vaak dan ook niet geaccepteerd. Het kriebelige beestje maakt vaak een web op een plaats die goed zichtbaar is, zeker wanneer de verlichting aan gaat. Naast het minder prettige gevoel dat er een spin in de buurt zit staat een spinnenweb tegen de muur of plafond niet netjes. Andere spinnen gaan 's avonds op jacht. Veel mensen griezelen van het idee dat ze lekker op de bank TV zitten te kijken en ineens een spin voorbij zien lopen die op zoek is naar een maaltje.

Spinnen in huis zijn dus op zich geen probleem maar toch kan het uit de hand lopen wanneer je de spinnen hun gang laat gaan. Naast de natuurlijke toename van spinnen in huis komen er in de herfst meer spinnen de woning in. Omdat het buiten kouder wordt gaan ze op zoek naar een lekker warm plekje voor de zomer.

Hoe hou je spinnen uit de buurt

Spinnen in huis is redelijk tot goed te voorkomen. Je zult ze misschien nooit allemaal het huis uit krijgen maar de aantallen en zeker de plekken waar ze zich ophouden zijn goed te beheersen. Eigenlijk zijn het hele simpele dingen die erg effectief zijn.

Enkele tips om spinnen buiten te houden:
  • Stofzuigen: stofzuig de woning regelmatig. Vergeet daarbij niet om achter kasten te stofzuigen. Neem randen of hoeken ook mee
  • Voorkom dat spinnen zich prettig voelen in en direct om het huis. Voorkom bijvoorbeeld het stapelen van hout tegen de woning. Stapels hout vinden spinnen heerlijk
  • Verlichting: Een punt waar mensen vaak overheen kijken is de verlichting. Voorkom dat verlichting dusdanig wordt geplaatst dat insecten daarbij in de buurt gaan zitten. Ook dit trekt spinnen aan
  • zet spinnen buiten: Spinnen zijn nuttige diertjes dus zet ze liever buiten dan dat je ze dood slaat. Vang spinnen in huis met een glas en laat ze een stukje buiten de woning weer los

Goed schoonhouden van de woning en een beetje logisch nadenken voorkomt dat er veel spinnen bij je in huis komen wonen.

Lees verder

© 2013 - 2019 Panic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kattengedrag: spinnenKattengedrag: spinnenWanneer je een kat aait gaat hij soms spinnen. Velen zien dit als hét teken dat de kat blij is. Dit hoeft echter niet zo…
Hoe bestrijd je de huisspin het meest effectief?Hoe bestrijd je de huisspin het meest effectief?Iedereen kent de huisspin wel. Af en toe komt hij weer tevoorschijn en weet hij ons de stuipen op het lijf te jagen. Vee…
Arachnofobie: angst voor spinnenArachnofobie is een overmatige angst voor spinnen. Naar verluidt is arachnofobie de meest voorkomende 'dierenfobie'. Ara…
Schimmels, bacteriën en spinnen!Schimmels, bacteriën en spinnen!De keuken en de badkamer zijn de lievelingsplaats van bacteriën. De badkamer vinden ze geweldig omdat het er lekker warm…
Angst voor spinnenAngst voor spinnenAngst voor spinnen: de meeste mensen vinden spinnen helemaal niks. Ze heben er angst voor en gaan ze het liefst uit de w…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spinnen in en om het huis"

Infoteur: Panic
Gepubliceerd: 11-09-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!