InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Kakkerlakken in huis, een serieus gevaar voor de gezondheid

Kakkerlakken in huis, een serieus gevaar voor de gezondheid

Kakkerlakken in huis, een serieus gevaar voor de gezondheid Kakkerlakken komen op een groot deel van de wereld voor. Veel mensen hebben deze dieren alleen in levende lijve gezien tijdens een vakantie in een warm land maar in Nederland komen ze ook voor. Kakkerlakken zijn een serieus gevaar voor de gezondheid. Wat zijn de specifieke kenmerken van kakkerlakken, hoe herken je een kakkerlak probleem in huis, hoe hou je ze buiten de deur en in het geval van een plaag, hoe kom je van deze ongenode gasten af. Kakkerlakken in huis betekent tijd voor actie.

Voortplanting van de kakkerlak

Er bestaan diverse soorten kakkerlakken maar in Nederland komt de Duitse kakkerlak het meest voor. Kakkerlakken planten zichzelf voort door het afzetten van pakketjes met eitjes op de meest uiteenlopende plekken in huis. De kakkerlak leeft gemiddeld een half jaar. In die zes maanden legt de vrouwtjes kakkerlak 4 tot 8 pakketjes met eitjes. Ieder pakketje heeft ongeveer 30 eitjes. Een klein rekensommetje leert ons dat een kakkerlak in haar korte leventje tot 240 nakomelingen kan krijgen. Ervan uitgaand dat een groot deel hiervan ook weer snel voor nakomelingen zorgt is de omvang van het probleem duidelijk. De kakkerlak heeft eenzelfde soort overlevingsstrategie als de zilvervisjes, ovenvisjes of papiervisjes die in Nederland veel in nieuwbouwhuizen voorkomen. Bij deze dieren is het net als bij de kakkerlak zo dat wanneer je ze dood trapt de eitjes achterblijven waarbij de kans heel groot is dat deze alsnog uitkomen.

Het dieet van de kakkerlak

Kakkerlakken zijn echte alleseters. Vrijwel alles wat eetbaar is wordt door kakkerlakken gegeten. Bij gebrek aan voedsel kunnen kakkerlakken zich tegoed doen aan de meest uiteenlopende dingen die normaal gesproken niet echt eetbaar zijn. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld papier of leren schoenen. Schade in huis is zo aangericht. Kakkerlakken vinden altijd en overal wel iets te eten. Ze kunnen tot 40 dagen zonder voedsel dus er is tijd genoeg voor ze om voedsel te zoeken.

Verspreiding

Kakkerlakken verspreiden zich op diverse manieren. Ze reizen mee in onder andere dozen, kisten, manden en tassen. Daarnaast kunnen ze het huis binnenkomen doordat je op bezoek bent geweest in een woning met een kakkerlakken probleem. In het geval de buren last hebben van kakkerlakken is de kans enorm groot dat ze op een gegeven moment vanzelf bij u binnen wandelen. Eenmaal kakkerlakken in huis moet er zo snel mogelijk actie worden ondernomen want ze gaan niet meer vanzelf weg.

Kakkerlakken en gezondheid

Kakkerlakken zien er niet alleen vies uit, het zijn ook echt vieze diertjes. Kakkerlakken zijn echt een gevaar voor de gezondheid. Ze dragen diverse ernstige ziekten bij zicht die ze over kunnen brengen op mensen. Enkele van deze ziekten zijn salmonella, dysenterie, gastro-enteritis en tyfus. Vooral voor kinderen, ouderen en mensen die ziek zijn is een kakkerlak probleem in huis erg gevaarlijk. Deze groepen zijn erg gevoelig voor de ziekten die kakkerlakken overbrengen.
De uitwerpselen van kakkerlakken kunnen de oorzaak zijn voor eczeem en astma.

Kakkerlakken verspreiden ook een erg onplezierige geur. Deze geur blijft hangen aan eigenlijk alles waar ze mee in aanraking komen.

Aanwijzingen voor een kakkerlakken probleem in huis

Kakkerlakken zijn lichtschuw dus overdag zal je ze niet snel zien. Ze houden zich op in de buurt van voedsel. Ze komen dus vaak voor in keukens of andere plaatsen waar voedsel bewaard wordt.
  • Kakkerlakken komen te voorschijn wanneer het donker is. Wanneer je vermoed dat er kakkerlakken in huis zijn dan is een goede manier om s nachts op te staan, naar de keuken te gaan en het licht aan te doen.
  • Kakkerlakken groeien uit hun huid waardoor ze deze 5 tot 8 keer in hun leven verliezen waardoor je deze ook tegen kunt komen in huis.
  • Uitwerpselen zien eruit als een soort zwarte stof. Dit is wat lastig te herkennen, zeker voor mensen die niet precies weten hoe deze uitwerpselen eruit zien.
  • Kakkerlakken zorgen voor een vieze geur op de plekken waar ze te vinden zijn. Het ruikt enigszins alsof er iets in de buurt ligt wat bedorven is.
  • Schade aan leer en boeken duidt ook op een mogelijk kakkerlakken probleem. Ze eten eigenlijk alles wat organisch is.

Hoe hou je kakkerlakken buiten de deur

Om te beginnen is het zaak alle mogelijke gaten en kieren te dichten. Denk hierbij aan kieren bij deuren of ramen, het kruipluik of ruimte bij leidingen en buizen die de woning binnenkomen. Kakkerlakken verstoppen zich op donkere plekken zoals achter plinten, achter de koelkast of in stopcontacten.

De beste manier om te voorkomen dat kakkerlakken de woning interessant vinden is om ervoor te zorgen dat ze geen voedsel of drinken kunnen vinden.
  • Maak regelmatig schoon onder en rond koelkasten en fornuizen . Hier liggen vaak etensresten
  • Ruim alle etensresten en gemorst drinken direct op
  • Laat s nachts geen vloeistof staan in de gootsteen, in bekers of emmers
  • Bewaar voedsel in afgesloten plastic zakken of plastic bakken
  • Haal het eten en water van een eventueel aanwezig huisdier s nachts weg. Kattenbakken zijn ook een plaats waar kakkerlakken voedsel kunnen vinden
  • Bewaar afval in gesloten bakken
  • Was gebruikt servies of bestek direct af of zet het in een gesloten vaatwasser

Bestrijding van kakkerlakken

Om te beginnen is het zaak de woning goed schoon te houden en gaten en kieren dicht te maken.
In de handel zijn bestrijdingsmiddelen tegen kakkerlakken te koop. Hoewel deze middelen kakkerlakken misschien wel doden is dit, zeker bij een probleem dat al langer bestaat, lang niet voldoende. Kakkerlakken zijn resistent tegen veel middelen die in de handel te koop zijn. Bovendien is het zeer moeilijk om de plekken waar kakkerlakken zich verbergen te bereiken. Daarnaast kan het lijken dat het probleem is opgelost na een behandeling maar wanneer de eitjes die her en der verstopt liggen na een week of acht uitkomen begint het hele probleem weer van voren af aan.

Kakkerlakken vermenigvuldigen zich erg snel en zijn heel lastig uit te roeien. Daarnaast is er natuurlijk het gevaar voor de gezondheid. Eigenlijk is de enige manier om kakkerlakken echt weg te krijgen door een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen dat op een professionele wijze het kakkerlak probleem aanpakt. Een professionele ongediertebestrijder heeft de juiste insecticiden en apparatuur om dit ongedierte aan te pakken. Vaak zal er ook gewerkt worden met gels die aangebracht worden op plaatsen waar kakkerlakken voorkomen.

Een kakkerlak probleem is dus geen probleem die de aanbeveling verdient om zelf aan te pakken.
© 2010 - 2019 Panic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kakkerlakken in huis, wat nu?Kakkerlakken in huis, wat nu?Kakkerlakken houden van warme vochtige plekjes en van eten. Ze kunnen in elk huis voorkomen. Kakkerlakken hebben niet ve…
Blaptica Dubia - Argentijnse kakkerlak als voederdierReptielen, amfibieën en vogelspinnen stellen veelal vrij hoge eisen aan hun dieet. Een afwisseling van de meest gangbare…
Een gezond huis: koelkast, matras en ongedierteHoe goed je ook schoonmaakt, de lucht in huis is meestal ongezonder dan buiten. En omdat we -zeker in de winter- veel bi…
Pest Reject tegen ongedierte, werkt het?Pest Reject tegen ongedierte, werkt het?Met name in het voorjaar en in de zomer komen we regelmatig ongewenste insecten tegen in huis. Ander ongedierte, zoals m…
Helpen kakkerlakken de ziekenhuisbacterie bestrijden?Kakkerlakken zijn niet de meest geliefde insectensoort en heb je ze in huis schort er iets met de hygiëne. Toch blijken…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kasya, Pixabay

Reageer op het artikel "Kakkerlakken in huis, een serieus gevaar voor de gezondheid"

Reacties

Bjorn Vandewalle, 14-08-2018 15:21 #8
Wij hebben last van kleine kakkerlakken in de vaatwasser, verder ruik ik niets of zie ik er nergens anders, hoe lost ik dit probleem op want het is een ingebouwde vaatwasser dus bij deze kan ik die niet verplaatsen?

Hans, 26-06-2018 14:28 #7
Kunnen kakkerlakken ook via de toiletpot naar binnen komen?

Hilde, 26-06-2018 13:28 #6
Ik verblijf momenteel op de Canarische eilanden.
Ik heb de Spaanse cucarachas (kakkerlakken ) in mijn huis!
Een echte plaag. Die zijn enorm groot en maken s'nachts veel lawaai!
Kan het zijn dat de onzuivere lucht die ze verspreiden mijn luchtwegen aantast?
Ik heb namelijk enorme hoestbuien als de vriendjes in huis zijn.

Ik gebruik nu het Spaans product van Beatle anti hormigas.
Is dit product gevaarlijk voor de mens?

Groetjes Hilde

Nicolas, 22-07-2017 16:37 #5
Ik vind het maar een viezigheid, maar kunnen ze ook in je huis zijn als je het niet weet?

Maurice, 26-06-2014 11:07 #4
Hallo

Wij hadden in Spanje(Benidorm) in onze toilet een kakkerlak gevonden, ik denk wel een koningskakkerlak ofzo. Maar mijn moeder ruikte een sterke onaangename geur genaamd "Fernomeen" maar ik ruikte niks. Hoe kan dat?

Mvg,
Maurice

Vincent, 06-07-2012 18:52 #3
Hallo,
Interessant verhaal maar ik zet sterk mijn twijfels bij het feit of ze echt een gezondheidsprobleem zijn. Als je het zo stelt als in jullie verhaal draagt elk beest, insect of diersoort wel iets met zich mee.
Je moet altijd oppassen maar buiten het feit dat een kakkerlak niet kan steken of bijten zal je er niet meteen doodziek van worden.
Bij een plaag lijkt het me wel aangeraden om een ongedierteverdelger te bellen.
Groeten vanuit China

Carla Reis, 09-06-2012 11:42 #2
Wij hebben een koophuis en mijn buren hebben last van kakkerlakken, dus wij ook.
We hebben meerdere keer met hun gesproken, en ze zeggen dat ze hebben alles gedaan om dit probleem te oplossen.
We hebben 5 jaar geleden ons huis gekocht en vanaf dag 1 hebben we last.
Graag wil ik een wat informatie over wat wij moeten doen om dit probleem op te lossen.
MVG Reactie infoteur, 10-09-2012
Contact opnemen met een gespecialiseerde bestrijder.

Ineke Hilgersom, 06-07-2011 11:34 #1
Wij hebben een kakkerlak mmegenomen uit turkije, hij was dood toen mijn man de rugzak uitschudde. Wij hebben gelijk gesofzuigd en gespoten in de kieren en de rugzak weggegooid. Kunnen wij nog op eitjes rekenen en hoe zien ze eruit? Reactie infoteur, 26-07-2011
De kans dat je last van kakkerlakken krijgt thuis is niet zo heel groot. Zeker niet met de maatregelen die je direct hebt genomen. Maar wanneer je echt meer gedetailleerde informatie wilt kun je het beste contact opnemen met een bedrijf dat is gespecialiseerd in de bestrijding van deze dieren. Deze mensen hebben kennis van kakkerlakken tot in de kleinste details… Wel oppassen dat ze niet meteen in je huis staan om kakkerlakken te bestrijden die er misschien helemaal niet zijn ;-)

Infoteur: Panic
Gepubliceerd: 23-02-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Reacties: 8
Schrijf mee!