InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hoe bescherm je je hond tegen aanvallende vogels?

Hoe bescherm je je hond tegen aanvallende vogels?

Hoe bescherm je je hond tegen aanvallende vogels? We staan er zelden bij stil dat ook in Nederland en België er vogels zijn die een serieuze bedreiging voor je hond vormen. Dat is niet alleen het geval op het platteland, maar tegenwoordig soms ook in de woonwijken en stadsparken. Hoe zit het met de veiligheid van je hond in de buurt van grote vogels die broeden of nestjongen hebben? Loopt je huisdier slechts risico op schijnaanvallen of ook op echte aanvallen van een vogel? Vormen tamme roofvogels zoals valken of de Europese oehoe een bedreiging? Wat zijn de reële risico's? Hoe kun je voorkomen dat jouw hond door een vogel wordt aangevallen? Lees de tips om honden tegen aanvallen van vogels te beschermen.

Nederlandse roofvogels en hun prooidieren

Niet alleen in het buitenland, maar ook vlakbij huis in Nederland of België is een aantal roofvogels actief. Denk bijvoorbeeld eens aan de arend, buizerd, havik, kraai of de Europese oehoe of de valk. Deze roofvogels treffen we niet alleen aan op het platteland, maar ook steeds vaker in de buurt van woonwijken of in stadsparken. Bovendien begint ook het houden van zogenaamd tamme roofvogels in onze streken een hobby te worden, met mogelijk fatale gevolgen voor je huisdier.

Afhankelijk van het type roofdier, bestaat zijn voedsel uit het vangen van bijvoorbeeld kikkers of kleinere zoogdieren zoals muizen, maar soms ook uit kippen, konijnen of zelfs lammetjes. De voedselvoorkeuren van deze roofvogels hebben in het geheel niets met agressie te maken, evenmin als de dagelijkse portie vlees op tafel bij veel mensen iets met agressie te maken heeft. De meeste roofvogels zijn intelligente en sociale dieren die veel tijd en energie investeren in het grootbrengen van hun jongen.

Loopt je hond reëel gevaar?

Een roofvogel maakt geen onderscheid te maken tussen zijn traditionele prooidieren en je huisdier. Sommige honden zijn daarom hun leven niet zeker als ze onbeschermd in de buurt van een dergelijk roofdier rondlopen.

De grootte van een roofvogel is niet altijd maatgevend voor de grootte van de prooi waarop hij jaagt. Sommige soorten roofvogels grijpen hun prooi met hun sterke klauwen. Daarmee kunnen ze genoeg kracht uitoefenen om hun prooi te doden. Sommige roofvogels zijn niet in staat hun grotere en zwaardere prooidieren mee de lucht in te trekken. Ze gebruiken hun snavel dan om het vlees van de botten van hun slachtoffer te scheuren.

Wat grotere honden zijn dus niet vanzelf vanwege hun omvang of gewicht ook tegen de grotere roofvogels beschermd.

Vogels en agressie

Roofvogels vallen niet alleen aan als ze honger hebben, maar bijvoorbeeld ook als ze zich bedreigd voelen, aan het broeden zijn of nestjongen hebben. Tenzij je je hond goed beschermt, kan hij dus ook het slachtoffer van een weldoorvoede, maar agressieve vogel worden.

In dat geval is overigens meestal geen sprake van een echte aanval maar van een schijnaanval. De vogel vliegt dan bij wijze van waarschuwing rakelings over je hond heen.

In andere gevallen pikt een agressieve vogel wel degelijk met zijn snavel in je hond en brengt hem op deze manier lelijke verwondingen toe.

Hoe groot is de kans dat een vogel je hond aanvalt?

In het algemeen is het risico dat een roofvogel of een agressieve vogel je hond daadwerkelijk aanvalt, klein tot zeer klein. Maar de gevolgen kunnen groot tot zeer groot zijn. Omdat de meeste aanvallen van achteren plaatsvinden, is de kans dat je hond zijn belager tijdig in het vizier heeft, relatief klein. Daarom is hij lang niet altijd in de gelegenheid om met fel geblaf zijn aanvaller af te schrikken.

Hoe groot de kans op een echte aanval in de praktijk is, hangt onder meer af van de aard van de omgeving waarin je hond verkeert. In de buurt van het platteland of een bos is de kans groter dan in de binnenstad, maar met de opkomende hobby van het houden van roofvogels zoals valken en de Europese oehoe, is het risico dat je hond als lekker maaltje wordt gezien, iets groter geworden. Bedenk dat de Europese oehoe, die tegenwoordig soms als huisdier wordt gehouden, soms op lammetjes jaagt.

Eenvoudige manieren om je hond te beschermen

De beste manieren om je hond te beschermen, liggen op het preventieve vlak en zijn makkelijk te verwezenlijken.

Laat je hond niet in zijn eentje buiten

Een hond in zijn eentje is een relatief gemakkelijke prooi. De kleinere honden lopen weliswaar het grootste risico, maar ook de wat grotere honden worden niet per definitie door vogels met rust gelaten.

Als er andere dieren of mensen in de buurt zijn, is de kans op een aanvallende vogel al een heel stuk kleiner.

Zorg voor bescherming tegen aanvallen uit de lucht

Heb je voor je hond een buitenren in je achtertuin, zorg er dan voor dat vogels niet van bovenaf de ren in kunnen. Zonder een behoorlijke overkapping van de ren, is je hond weerloos tegen elke aanval vanuit de lucht.

Zorg voor bladerdekking of andere dekking

Het is het beste als bomen en struiken je hond schaduw bieden en hem door het loof onttrekken aan het oog van eventuele roofvogels of andere agressieve vogels in de lucht. Ook andere schuilmogelijkheden voor jehond kunnen zijn veiligheid vergroten.

Bedenk dat ook als een aanvallende vogel niet in, maar wel op de ren van je huisdier kan komen, je hond flink bang kan worden door deze bedreiging in zijn directe buurt. Stress is erg ongezond voor je hond.

Geef je hond altijd binnen te eten

Geef je hond nooit zijn voer buiten. Een etende hond is nog minder dan anders voorbereid op een aanvallend roofdier. Bovendien kan een voerbak buiten ook andere prooidieren van roofvogels aantrekken. Denk bijvoorbeeld aan muizen of ratten.

Als een roofdier eenmaal een bepaald gebied als jachtgrond heeft herkend, zal hij geregeld naar die plaats terugkeren.

Vanwege de bovenstaande twee redenen is het van belang om nooit hondenvoer buiten te zetten.

Vermijd bij het wandelen of uitlaten plekken waar roofvogels zijn gesignaleerd

Blijf zoveel mogelijk uit de buurt van plekken waarvan je hebt gehoord dat daar roofvogels of andere agressieve vogels zijn gezien, vooral in het broedseizoen. Soms volstaat het om twintig meter uit de buurt te blijven, maar in andere gevallen is tweehonderd meter nog niet ver genoeg. Vaak is het nemen van een omweg de beste garantie tegen aanvallen of schijnaanvallen.

Houd je hond bij het uitlaten altijd aan de lijn

Nog afgezien van het aanlijngebod in veel gemeentelijke verordeningen, is het ook vanuit een oogpunt van veiligheid verstandig je hond aan te lijnen. Als je hond kort aan de lijn loopt, is deze veel minder kwetsbaar tegen aanvallen uit de lucht. Een loslopend hondje is kansloos tegen de zeer grote snelheid die roofvogels kunnen ontwikkelen: sommige roofvogels komen met meer dan 150 km per uur aangevlogen. Als jij je hond kort aan de lijn houdt, durft de roofvogel minder snel aan te vallen. Lees meer tips over het uitlaten van je hond.

Laat meer honden tegelijkertijd uit

Wat als je in een risicogebied woont, bijvoorbeeld omdat een buurtgenoot een grote roofvogel als hobby is gaan houden? Als je twee of meer honden hebt, laat die dan altijd tegelijkertijd uit. Als je slechts een hond bezit, kun je met andere hondenbezitters afspraken maken over het uitlaten van meer honden tegelijk. Zo'n roedel honden kan een roofvogel doen afschrikken om tot de aanval op een hondje over te gaan. De vogel kan vrezen dat de andere honden in de tegenaanval zouden gaan of er met zijn buit vandoor gaan.

Met behulp van bovenstaande, gemakkelijk te realiseren maatregelen, is het eenvoudig om je hond tegen eventuele aanvallen van vogels te beschermen.

Special: Wat heeft je hond nodig?

Dit artikel maakt deel uit van de special Wat heeft je hond nodig? In de artikelen die bij deze special horen, komen onder meer onderwerpen als elementaire hondenspychologie, zin en onzin over hondenvoer, en tips voor het uitlaten van je hond aan de orde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vogelziekte 'het geel'De vogel ziekte 'het Geel' verspreid zich momenteel snel door het land. Duitsland heeft er al ruim drie maanden last van…
De domste vogel ter wereld: de kakapoDe kakapo is een vogel uit Nieuw-Zeeland en je kunt hem gerust dom noemen. Hij is niet alleen te lomp om te vliegen, hij…
Hoe vliegen vogels? Zweefvluchten, slagtechnieken en biddenHoe vliegen vogels? Zweefvluchten, slagtechnieken en biddenVogels zijn de koningen van de lucht. Hun voorpoten, die gevormd zijn tot vleugels, zijn fysiek zeer geschikt om een vli…
Het fixeren van vogelsSoms is het nodig je dier te fixeren, in een dwanggreep te houden, om bijvoorbeeld medicatie toe te dienen of om het die…
Angry Birds: wat is het en hoe werkt het?Angry Birds: wat is het en hoe werkt het?Angry Birds is in opkomst! Het spel bestaat al een aantal jaar, maar staat nu ook op nummer vier van de meest gedownload…
Bronnen en referenties
  • Protect Pets From Birds of Prey; Melissa Mayntz; http://birding.about.com/od/birdingbasics/a/Protect-Pets-From-Birds-Of-Prey.htm
  • Aanvallende roofvogels en mensen; Rob G. Bijlsma; http://www.werkgroeproofvogels.nl/images/takkelingen/T2008-3-208.pdf

Reageer op het artikel "Hoe bescherm je je hond tegen aanvallende vogels?"

Infoteur: Manon-troppo
Laatste update: 22-07-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Honden
Schrijf mee!