InfoNu.nl > Dier en Natuur > Zieke dieren > Vogelziekte 'het geel'

Vogelziekte 'het geel'

De vogel ziekte 'het Geel' verspreid zich momenteel snel door het land. Duitsland heeft er al ruim drie maanden last van, en er zijn al vele wilde vogels aan overleden. Ook Nederland is sinds de afgelopen week in de ban het Geel (trichomonas gallinae).

Wat voor een ziekte is het?

Het Geel (trichomonas gallinae) is een zeer besmettelijke ziekte. Het is eigenlijk een eencellige parasiet die altijd al in de mond en keelholte van de vogel leeft. Normaliter kan dit geen kwaad maar bij vogels met mindere weerstand en in combinatie met het warme weer veroorzaakt deze parasiet een infectie. Die infectie uit zich als gele/witachtige knobbels in de keel van de vogel. Ook kan het dier een gele snot achtige ontlasting krijgen. Net als met iedere andere ziekte heeft ook deze ziekte mildere en heftigere vormen.

Als de vogel eenmaal de gele knobbels in de keel heeft is het dier vaak ten dode opgeschreven. Binnen vier dagen zal de vogel langzaam stikken of de vogel kan niet meer eten en drinken en zal dus langzaamaan uitdrogen en verhongeren. Ook worden er andere inwendige organen van de vogel aangetast. Toch is de ziekte niet altijd dodelijk!

Welke soorten

In Duitsland zijn de afgelopen maanden vooral veel zangvogels getroffen: merels, vinken en groenlingen. Ook duiven en roofvogels komen op de lijst van slachtoffers voor. Verwacht wordt dat dit patroon zich in Nederland zal herhalen. Gelukkig lijken er ook veel vogelsoorten immuun voor de infectie. Indien je vogels in een volière hebt thuis kun je deze wat beter in de gaten houden, zeker als er veel wilde vogels bij in de buurt komen. Overigens hoeft de kippenhouder niets te vrezen: de ziekte is nog nooit bij kippen geconstateerd.

De besmetting

De vogels besmetten elkaar voornamelijk door snavelcontact. Denk hierbij aan een moeder dat haar jong voert. Ook met elkaars vacht verzorgen kunnen de vogels elkaar besmetten, want hierbij is ook snavelcontact.
Roofvogels lopen de ziekte vooral op door het eten van vogels die de ziekte al hebben. Deze zijn makkelijke prooien voor de roofvogels omdat ze niet snel meer weg vluchten, dus de roofvogel pakt ze graag. Ook grote groepen duiven die gevoerd worden besmetten elkaar makkelijk omdat ze elkaar letterlijk het eten uit de mond stelen.
Ook gezamenlijk gebruik van waterbakjes en voerbakjes kan de besmetting bevorderen. Daarom is de besmettingsgraad met warm weer veel hoger: de vogels maken gezamenlijk gebruik van de schaarse watervoorzieningen.

Wat kunnen we eraan doen?

Eigenlijk weinig. Het is onmogelijk wilde vogels te vangen en te behandelen. Het enige wat je thuis kunt doen is eventuele water en voerbakjes in de tuin desinfecteren. Of liever zelfs even helemaal niet meer voeren... Ook vraagt de vogelbescherming om melding te maken van aan Geel gestorven vogels of vogels in ademnood. Dit is belangrijk, zodat zij weten waar de ziekte het meest voorkomt en of het aantal slachtoffers meer of minder wordt.
© 2009 - 2019 Zelda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vinken in NederlandEen kleinere soort vogels in Nederland zijn de Vinken. Vinken zijn vooral te herkennen aan hun brede stevige snavel, waa…
De groenling, een tuinvogel voor iedereenDe groenling, een tuinvogel voor iedereenDe groenling behoort tot de familie der vinkachtigen. Het is een zeer algemeen voorkomende vogel. Hij is vaak te vinden…
Het fixeren van vogelsSoms is het nodig je dier te fixeren, in een dwanggreep te houden, om bijvoorbeeld medicatie toe te dienen of om het die…
Vogels voeren in de winterVogels voeren in de winterVogels kunnen zelf eten vinden. Het bijvoeren van vogels heeft zin als het heeft gesneeuwd of als het hard vriest. In de…
Soorten en aantallen tuinvogelsNiet iedereen is gecharmeerd van fluitende vriendjes in de tuin of op het balkon, maar heel wat mensen vinden het toch w…

Reageer op het artikel "Vogelziekte 'het geel'"

Reacties

M. Kroon, 31-01-2017 18:14 #6
Is de ziekte besmettelijk voor honden?

Lita, 29-03-2014 03:46 #5
Mijn kip heeft het geel.grote kaasachtige bulten in haar bek en keel en slijmerig afscheiding.
Hoop dat ze het overleeft ze eet en drinkt nog wel goed.

Van Dijck, 25-09-2011 17:57 #4
Heb hedennamiddag een Turkse Torel in tuin gevonden met gele "pus" aan beide ogen.
Kan dit mogelijk ook het geel zijn?

Zelda (infoteur), 04-06-2011 15:49 #3
Beste Anneke en A.E.M van Lent,

Vervelend om te zien dat een dier steeds zwakker wordt en uiteindelijk sterft. Maak jullie geen zorgen over mensen en kippen. Op de site van ministerie van landbouw staat duidelijk vermeld dat het geel geen gevaar is voor de volksgezondheid.
Daar ik altijd kippen heb gehad in Nederland maakte ik mij bij de eerste uitbraak uiteraard zorgen. Dus heb ik navraag gedaan bij mijn eigen dierenarts en die heeft mij toen verteld dat het geel niet besmettelijk is voor kippen. Heeft hij gelijk? Ik weet het natuurlijk niet, gestudeerd heeft hij echter wel. Zelf heb ik eigenlijk nooit problemen ondervonden met mijn kippen terwijl er in mijn regio wel degelijk gevallen van geel waren geconstateerd.

Hopelijk heb ik jullie uit de brand geholpen, vriendelijke groet!

Anneke, 01-06-2011 00:34 #2
Vandaag 31-5-2011 hebben we een duif die zich duidelijk niet goed voelde (veren opgezet, moeite met ademen en eten en drinken) naar de mikke gebracht.dat is een vogelopvang in middelburg
daar kregen we te horen dat het het geel was.
het is de 2e keer dat ik zo n zieke duif zag in mn tuin, weet niet of het 2x dezelfde was (in 2maanden tijd) of dat het 2 verschillende zijn geweest
zij vertelden dat het voor de mens erg besmettelijk was
hoe zit het daarmee?

A. E. M. van Lent, 30-05-2011 20:31 #1
Ik had een mooie goudfazant los lopen. Vrijdagmorgen 27 mei deed hij erg sloom en een aantal uren later was hij overleden. Iemand verteld mij dat dit kwam door de ziekte "het geel". Ook de kippen kunnen hier last van krijgen. Volgens uw artikel is dit niet het geval. Had ik het kunnen voorkomen?

Infoteur: Zelda
Laatste update: 17-08-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Zieke dieren
Reacties: 6
Schrijf mee!