InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Hondenspeeltuin, dikke pret voor uw hond en voor uzelf!

De Hondenspeeltuin, dikke pret voor uw hond en voor uzelf!

De Hondenspeeltuin, dikke pret voor uw hond en voor uzelf! De hondenspeeltuin? Het moet nu toch niet gekker worden!?! Jawel hoor, de hondenspeeltuin bestaat echt en is niet alleen ontzettend leuk voor hond en baas maar het blijkt ook een prima oplossing voor het hondenpoepprobleem dat in veel gemeenten speelt. Binnen de hekken van de hondenspeeltuin is de hond volledig vrij in zijn doen en laten, hij mag lekker los rond rennen, gek doen en zijn kunstjes vertonen op de diverse speeltoestellen. Speeltoestellen? Jazeker, die horen toch in een speeltuin. Doe uw speelkleren aan en kom mee naar de hondenspeeltuin!

De Hondenspeeltuin, lekker doen waar ik goed in ben, spelen!

Neem nou bijvoorbeeld de gemeente Oss en de gemeente Nijmegen, beide gemeenten hebben al een tijdje speciale hondenspeelplaatsen voor hun viervoetige bewoners in alle wijken van de stad. Het idee kwam naar voren omdat er te weinig goede plekken waren om honden uit te laten wat de nodige ergernissen voor alle bewoners met zich meebracht. Denk hierbij aan hondenpoep op paden, rond kinderspeelplaatsen en op trottoirs en parkeerplaatsen. Onplezierig en onwenselijk.

En dat is ook meteen de kern van het probleem, in iedere gemeente willen de inwoners nu wel eens een echt goede oplossing voor de overlast die veroorzaakt wordt door hondenpoep. Op veel plaatsen in ons land hebben zowel de hondenbezitters als de overige inwoners dankzij de hondenspeeltuin nu een veel prettiger leefomgeving.

Nijmegen loopt voorop, daar zijn al verschillende hondenspeelplaatsen

In Nijmegen zijn verschillende hondenspeelplaatsen, deze plekken zijn ruim van opzet en op deze locaties mag een hond vrijelijk zijn behoefte doen; de gemeente zorgt voor het opruimen. Er zijn bovendien speciale afvalbakken waarin de baasjes van de honden hun hondenpoepzakjes kunnen deponeren. Tegelijkertijd wordt er strenger op toegezien dat hondenbezitters de hondenpoep op andere plaatsen meteen zelf opruimen. Bewoners in deze wijken zijn er middels speciale campagnes nog eens extra op gewezen hoe zij met hun dagelijkse portie hondenpoep dienen om te gaan. Het is een win-win situatie, de honden kunnen naar hartelust ronddollen, het is een leuke attractie voor ze en alle andere bewoners hebben nu een schonere en nette wijk. De reacties zijn vrijwel altijd positief, het is een zeer gewaardeerd initiatief.

De speeltoestellen en oefenen voor hondensport wedstrijden

Nee, een draaimolen en een klimnet zijn er niet maar wel een wip en een brug, u kunt hordenlopen met uw hond en door een grote betonnen buis kruipen. Er staan paaltjes om te leren slalommen en we kunnen de vaardigheden trainen die nodig zijn om mee te kunnen doen met hondensport wedstrijden. Ja, verbaas u nu maar nergens meer over, hondensport bestaat ook. Sommige speeltoestellen in de hondenspeeltuin zullen de hond in het begin misschien wat afschrikken maar met wat geduld en oefening hebben ze snel door wat de bedoeling is en krijgen ze er plezier in. Het leuke van al dat gespeel is natuurlijk ook dat de hond zijn energie kwijt kan en na afloop van een uurtje spelen lekker moe is. Is ie thuis heerlijk rustig en ligt voldaan in zijn mand.

Goed voor de socialisatie en het intermenselijk contact

En dat willen de meeste baasjes toch eigenlijk ook, buiten kunnen we lekker gek doen maar in huis moet de rust bij voorkeur bewaard blijven. Voor sommige hondenbezitters kunnen hondenspeeltuinen de enige mogelijkheid zijn om te socialiseren met andere mensen en hun honden. Goed gesocialiseerde honden vertonen minder agressie en zijn meer ontspannen. Een hond die kan spelen is een blije hond. Ook voor mensen met een beperkte mobiliteit, zoals oudere en gehandicapte hondenbezitters is het prettig om een veilig toegankelijke plek te hebben waar ze elkaar met hun hond kunnen ontmoeten. Voor deze mensen is een bezoek aan een hondenspeeltuin een prima manier om zich te ontspannen en met anderen in contact te komen.

Gedragsregels, hoe houden we het gezellig in de speeltuin?

Natuurlijk zijn er wat gedragsregels binnen de hekken van de hondenspeeltuin voor zowel baas als hond, laat bijvoorbeeld uw hond niet onbeheerd achter om vervolgens zelf boodschappen te gaan doen, dat is niet de bedoeling.

Ruim ook de poep van uw hond op, zo blijft het veld schoon en begaanbaar. Geef uw hond niet zijn favoriete speelgoed mee want dat wil ie niet delen met andere honden dus daar komt ruzie van. Houd uw hond onder controle als hij zich agressief gedraagt naar andere honden, vrij zijn betekent niet dat de hond zich onbeschoft kan gedragen.

Laat geen zwerfvuil achter maar ruim uw rommel netjes op. Het zou jammer zijn als de hondenspeeltuin na enige tijd weer wordt opgedoekt omdat er misstanden heersen, dat is helemaal niet nodig en te voorkomen als we ons aan deze regeltjes houden.

Zelf een hondenspeeltuin aanvragen bij uw gemeente?

U kunt zelf een aanvraag indienen bij uw gemeente met het verzoek een speeltuin voor honden aan te leggen. Doet u dit samen met zo veel mogelijk andere hondenbezitters, dat legt wat meer gewicht in de schaal. Maak een tekening van hoe het er uit kan zien en geef er ook een link bij naar dit artikel zodat de gemeenteraad zich makkelijker een beeld kan vormen van uw plannen. Geef ook een locatie aan die naar uw mening hiervoor geschikt is. Bedenk hierbij dat de speeltuin zo ruim mogelijk moet zijn maar realiseer u ook dat open ruimte meestal schaars is en dat er soms andere belangen in het spel zijn waar u rekening mee dient te houden. Het is in ieders voordeel als er niet te veel protesten tegen de toekomstige hondenspeeltuin de kop op steken.

Een goede hondenspeeltuin heeft de volgende faciliteiten:
  • de speeltuin is omheind en ruim,
  • heeft minstens één of twee speeltoestellen voor honden,
  • een gedeelte is gevuld met zand om lekker kuilen te graven,
  • er staan één of twee bankjes voor de baasjes,
  • er is een dispenser op een paal met hondenpoepzakjes,
  • er is een vuilnisbak om de poep in te deponeren,
  • er is eventueel een kraan voor drinkwater met een vaste drinkbak,
  • er staan bomen die voor schaduwplekken zorgen,
  • het is een veilige en niet afgelegen locatie,
  • de speelplaats wordt goed onderhouden.

Bereid uw voorstel netjes voor en draag goede argumenten aan

Wanneer u uw voorstel goed voorbereid geeft u uw gemeente een handvat om het onderwerp in de gemeenteraad te behandelen en serieus op uw voorstel in te gaan. Wijs er op dat het één van de beste oplossingen is voor het hondenpoepprobleem, een probleem dat in iedere gemeente in Nederland speelt. Gemeenteraadsleden kunt u ook proberen warm te krijgen voor uw voorstel, laat hen weten dat zij hiermee politiek gezien kunnen scoren in de gemeenteraad, dat werkt beslist! Draag zoveel mogelijk goede argumenten aan waarom juist uw gemeente een hondenspeeltuin moet realiseren, een bijzonder goed argument dat we hier nog niet besproken hebben is de volksgezondheid, hondenpoep op een kinderspeelplaats draagt nou eenmaal niet bij aan de gezondheid van kinderen en zo zijn er op dit gebied nog wel meer argumenten te bedenken.

Vraag ook niet-hondenbezitters wat zij van de plannen vinden, ze zijn ongetwijfeld enthousiast te maken wanneer u vertelt dat u een oplossing voor het hondenpoepprobleem hebt gevonden en dat de mening van de niet-hondenbezitter ten aanzien van dit voorstel een belangrijke bijdrage kan leveren aan het realiseren van de hondenspeelplaats op een daarvoor geschikte locatie in uw gemeente.

Degelijke en duurzame speeltoestellen voor de hondenspeeltuin

Het is van groot belang dat de speeltoestellen degelijk en duurzaam zijn, ze moeten lang meegaan en bestand zijn tegen alle weersomstandigheden. Speeltoestellen van uitzonderlijk goede kwaliteit worden geleverd door Jaap de Vries Produkties uit Ermelo, dit bedrijf heeft meer dan tien jaar ervaring in de productie van hondenspeeltoestellen en attributen.

De speeltoestellen zijn gemaakt van Douglashout, een naaldhoutsoort die van nature een hoge duurzaamheid en sterkte heeft. Wanneer u een aanvraag voor een hondenspeeltuin doet voorzie deze dan van informatie over deze speeltoestellen, te vinden op www.jaapdevriesprodukties.nl

Enkele hondenspeeltuinen in Nederland: adressen en omschrijving

Een aantal hondenspeeltuinen in deze lijst zijn ontstaan vanuit een particulier initiatief, hier betaalt men per hond een kleine entreeprijs en u dient vaak ook vooraf te reserveren, kijk voor de entreeprijs en openingstijden op de desbetreffende site. Uitlaatservices met een eigen hondenspeeltuin waar u als baasje niet mee kan spelen laten we hier buiten beschouwing.

Alkmaar

In Park de Groene Voet in Alkmaar-Noord is een door dichte hagen omzoomde hondenspeeltuin aangelegd op een royaal terrein met een leuk assortiment aan speeltoestellen. Er zijn onder andere hoepels, horden en een loopbrug. Het park heeft meer te bieden, zo zijn er diverse speeltuinen voor kinderen, een pluktuin, een vlindertuin en een uitkijktoren. In de Hondenspeeltuin mogen de honden vanzelfsprekend los, in andere delen van het park moet u ze aanlijnen.

Hondenspeeltuin Park de Groene Voet:
Parkeren in de Andalusiëstraat, 1827CV, volg het Andalusiëpad, hierop linksaf, even verderop rechts. Vrije toegang van zonsopgang tot zonsondergang

Almelo

In Almelo vinden we aan de Grotestraat-Zuid de eerste Hondenspeeltuin die de gemeente Almelo tot nu toe rijk is. Als het aan directeur-bestuurder Peter van der Hout van woningcorporatie Beter Wonen ligt worden hier binnenkort de eerste speelwerktuigen in geplaatst. Het nu nog lege omheinde speelterreintje dat door Beter Wonen is gerealiseerd zal hier zeker een meerwaarde door krijgen.

Hondenspeeltuin Almelo:
Grotestraat-Zuid, achter Apotheek van Goinga, Bornerbroeksestraat 11, 7607 KD
Openingstijden: de speeltuin is altijd vrij toegankelijk

Amsterdam

Aan de Geuzenkade in Amsterdam is een kleine hondenspeeltuin gerealiseerd, Hondenspeelplaats de Geus heeft een aantal leuke speelmogelijkheden, zo kunnen de honden er slalommen, door een hoepel springen, er liggen buizen en holle boomstammen. Er staan bankjes, prullenbakken en in de toekomst komt er hopelijk ook nog een waterkraan bij. De speeltuin is niet omheind maar ligt aan de Kostverlorenvaart en aan een rustige straat zonder doorgaand verkeer.

Hondenspeelplaats de Geus:
Geuzenkade tegenover nummer 68, 1056 KN Amsterdam
Openingstijden: de speeltuin is altijd vrij toegankelijk, betaald parkeren

Arnhem

Arnhem heeft een hondenspeeltuintje in de wijk Presikhaaf, aan de Honigkamp ligt aan de achterzijde van de school aan de Bitterstraat een omheinde speeltuin met een wip, een evenwichtsbalk, een A-frame en paaltjes om te slalommen. De speeltuin ligt in een royaal losloopgebied dus de honden kunnen ook buiten de omheining van hun vrijheid genieten. De gemeente zorgt voor het onderhoud.

Hondenspeeltuin Arnhem:
Aan de Honigkamp aan de achterzijde van de school aan de Bitterstraat

Assendelft

Aan het Rosa Manuspad in het Burgemeester J. de Boerpark in Assendelft ligt Hondenspeeltuin Het Smulbos. In een mooie rustige en groene omgeving kunnen de honden hier naar hartelust rennen, ravotten en spelen op het omheinde terrein. De initiatiefnemers ontplooien leuke activiteiten zoals het wooffestival waar aandacht is voor alle facetten die het hondenleven aangenaam maken. Een fijne hondenspeeltuin met een gemoedelijke sfeer.

Hondenspeeltuin Het Smulbos:
Aan het Rosa Manuspad in het Burgemeester J. de Boerpark
Openingstijden: de speeltuin is altijd vrij toegankelijk tussen 08:00 en 22:00 uur

Beilen

De Hondenspeeltuin Midden-Drenthe in Beilen is zonder twijfel een van de leukste hondenspeeltuinen in ons land, op een zeer royaal terrein staan tal van speeltoestellen. De hondenspeeltuin is een initiatief van een groep Drentse hondenbezitters die de grootste hondenspeeltuin van Europa heeft weten te realiseren. Dit heeft heel wat voeten in de aarde gehad maar het resultaat mag er zijn. Het speelterrein is in zijn geheel omheind en is een ontmoetingsplek voor zowel honden als baasjes waar regelmatig allerlei leuke activiteiten plaatsvinden en gezellige kinderfeestjes gehouden kunnen worden rondom het thema hond. Aan het begin van de herfst wordt er een rommelmarkt gehouden en er worden hondenwandelingen georganiseerd op de mooiste Drentse locaties, met een groep honden en baasjes wandelt u over zandverstuivingen en door bossen en velden. Nog een bijzondere activiteit zijn meerdere hondenknuffeldagen waarbij de baasjes en hun honden op bezoek gaan bij bejaarden. Alle informatie en een opgaveformulier voor de wandelingen en knuffeldagen vindt u op de site:

Hondenspeeltuin Middendrenthe: op de kruising van de Ossebroeken en de Sportlaan in Beilen, langs de A28.
Openingstijden: dagelijks van zonsopgang tot zonsondergang,
de hondenspeeltuin is vrij toegankelijk, gratis parkeren.

Berkenwoude, particulier initiatief

Bron: 947051, PixabayBron: 947051, Pixabay
In Berkenwoude in de polder van de Krimpenerwaard ligt hondenspeeltuin Pip, een gezellige ontmoetingsplek voor honden en hun baasjes. Er staan diverse speeltoestellen op een ruim omheind terrein en 's zomers bij warm weer wordt de vreugde nog vergroot met watersproeiers en zwembadjes voor de honden. Aan de baasjes is ook gedacht, zij kunnen genieten van drankjes en ijsjes op het gezellige terras in de speeltuin. Kijk voor de openingstijden, de entreeprijs en het maken van een reservering op: www.hondenspeeltuinpip.nl

Hondenspeeltuin Pip:
Oosteinde 8, 2825 AH Berkenwoude (bij Boom Tweewielers)

Dedemsvaart

In het Park Kotermeerstal in Dedemsvaart is onlangs een zeer bescheiden hondenspeelplaats geopend, er is één speeltoestel in de vorm van een grote betonnen buis en er is een bankje bijgeplaatst. De speelplaats is niet omheind, de honden hebben hier wel heel veel ruimte en alle vrijheid om lekker te ravotten in een natuurlijke omgeving, het Kotermeerstal is ook de naam van een grote waterplas waar de honden met hun baasjes kunnen zwemmen.

Hondenspeelplaats Kotermeerstal:
Openingstijden: dagelijks van zonsopgang tot zonsondergang, vrij toegankelijk.
Gratis parkeren op de Zaaimansakker ter hoogte van het Kotermeerstalpad

Deventer

In Voorstad-Oost in Deventer is in de zomer van 2013 een hondenspeelplaats geopend, wethouder Marco Swart en Mariëlle Vossebeld die optrad namens de bewoners gaven deze gebeurtenis een officieel tintje mee. Het terrein langs het spoor en de Parallelweg heeft diverse speelobjecten zoals een oranje rioolbuis en oude autobanden. Aansluitend aan de speeltuin ligt een nieuw losloopgebied voor de honden. Deventer is voornemens meer speeltuinen te realiseren.

Hondenspeelplaats Deventer, Voorstad-Oost:
Langs de Parallelweg, gratis parkeren op de hoek met de Averlostraat

Ede, particulier initiatief

Hondenspeeltuin Charlie in Ede heeft een royaal buitenterrein en bovendien een binnenspeeltuin in een grote hal zodat er bij slecht weer toch lekker gespeeld kan worden. Als speelattributen zijn er tunnels, een loopbrug, horden, hoepels om doorheen te springen en een ballenbak waarin hondenkoekjes zijn verstopt. Er is ook koffie en thee. Om een verjaardagsfeestje van uw hond te vieren kunt u de hal of het buitenterrein afhuren! Kijk voor filmpjes, openingstijden, entreeprijs en het maken van een reservering op: www.hondenspeeltuincharlie.nl

Hondenspeeltuin Charlie:
Zuiderkade 47-a, 6718PG Ede

Eygelshoven, particulier initiatief

In Eygelshoven bij Kerkrade beheert mevrouw Honings, de eigenaresse van Honings instituut voor hondenopvoeding de Hondenspeeltuin Kerkrade met een enorm groot assortiment aan speeltoestellen. Er zijn onder meer klimtoestellen, springhorden, glijbanen, bruggen, ladders, balanstoestellen, trampolines en een heus hondendoolhof. Bij warm weer zijn er zwembaden en zelfs waterglijbanen, kortom te veel om op te noemen. Kijk voor een video, de openingstijden, de entreeprijs en het maken van een reservering op: www.speeltuinvoorhonden.nl

Hondenspeeltuin Kerkrade:
Bart van Slobbestraat 10, 6471WV Eygelshoven

Hoogeveen

Bron: Chiemsee2016, PixabayBron: Chiemsee2016, Pixabay
De Hondenspeeltuin Hoogeveen is echt de moeite waard om een keer heen te gaan met uw hond. De hondenspeeltuin is geheel omheind, ruim een hectare groot, voorzien van speeltoestellen en in het grootste deel kan lekker los gespeeld worden. Daarnaast is er een apart gedeelte voor honden die niet sociaal, ziek of loops zijn. Als u in dit deel van de hondenspeeltuin wilt spelen moet u reserveren op de site van de hondenspeeltuin: www.hondenspeeltuin-hoogeveen.nl Ook de Puppyren verdient een aparte vermelding, hier kunnen pups of hele kleine honden naar hartelust ravotten zonder door de andere honden onder de voet gelopen te worden, er staan leuke speeltoestellen voor de kleintjes. Er is drinkwater voor uw hond en de entree is gratis. Op zondag van 12:00 tot 15:00 kunt u een kop koffie, thee of ranja kopen.

Hondenspeeltuin Hoogeveen:
Let op: pal tegenover het adres: Alteveer 135, 7907GC, Hoogeveen
Openingstijden: vrije toegang dagelijks van zonsopgang tot zonsondergang

Leeuwarden

In Leeuwarden ligt de hondenspeelplaats aan de rand van de wijk Heechterp-Schieringen langs "Het Struunpad", dat is een informatieve wandelroute voor kinderen met twaalf borden geïnspireerd op vragen en antwoorden van kinderen. De hondenspeelplaats is ruim opgezet met banden, hekjes, betonbuizen en flink wat zand waar de honden lekker in kunnen graven en ravotten. Er is een groot en veilig losloopterrein langs het Kalverdijkje en er is zwemwater voor de honden.

Hondenspeeltuin aan het Struunpad:
Bereikbaar via het Kalverdijkje of de Schieringaweg

Lelystad

Lelystad heeft een uitstekend hondenbeleid, op www.lelystad.nl/honden kunt u een folder downloaden waarop de losloopgebieden en de hondenspeelplaatsen staan aangegeven. De grootste speelplaats ligt aan het Woldpark en zwemmen kan bij het strandje aan de rand van het Koggepark. Op de speelplaats bij het Woldpark is een behendigheidsbaan met een tunnel in een bergje, er zijn slalompaaltjes, hindernissen, een A-Frame, een tafel en een evenwichtsbalk.

Hondenspeelplaats Woldpark en zwem- en speelplaats Koggepark:
Via het Woldpark bij het Wold en vanaf het Koggepark bij de Kempenaar

Nijmegen

Nijmegen heeft op meerdere locaties speciale hondenspeelplaatsen met of zonder speeltoestellen. De allerkleinste uitlaatplaatsen zijn wel omheind maar hebben geen speeltoestellen. Deze speeltuin is niet omheind maar er is daar langs het Maas- Waalkanaal wel flink de ruimte.

Hondenspeeltuinen Nijmegen: onder andere langs de Neerbosscheweg op de kop van de wijk Neerbosch-Oost, onder aan de dijk op het laatste stukje bij de brug niet ver van Anac Indoor Karting, altijd geopend en vrij toegankelijk.

Nijmegen Lent

In het nieuwe stadsdeel Nijmegen-Noord dat deel uitmaakt van het Waalsprong gebied vinden we Hondenspeeltuin Fikkie. Er zijn diverse diverse speeltoestellen zoals een verhoogde loopplank, een hoepel om doorheen te springen en een hondenwip. Er is een slalombaan, een graafkuil en er liggen betonnen buizen om doorheen te lopen. Ook zullen er workshops dierverzorging worden gehouden, onder andere in samenwerking met hondentrimsalon Chap.

Hondenspeeltuin Fikkie: Langs de Margaretha van Mechelenweg, aan de westkant van Lent bij het spoor tussen de studentenhuisvesting aan de Griftdijk Noord en de spoordijk, altijd geopend en vrij toegankelijk.

Oss

In park De Strepen in de wijk Ussen in Oss is in 2006 de eerste hondenspeeltuin van ons land geopend. De speeltuin is niet omheind maar wel voorzien van een aantal leuke speeltoestellen die eind 2013 allemaal vernieuwd zijn en de honden mogen er los rondlopen. Voor de baasjes is het tegelijk een gezellige ontmoetingsplek. Het idee voor de hondenspeeltuin komt van wijkbewoners, de hondenhangplek bestaat uit houten toestellen, zoals een wip en loopbrug.

Hondenspeeltuin Oss: in park "De Strepen" aan de Ussenstraat.
Openingstijden: het park is altijd vrij toegankelijk, parkeren is gratis.

Rotterdam, particulier initiatief

In Rotterdam vinden we hondenspeeltuin Bello, op de hoek met het Vroesenpad in het Vroesenpark. Speeltuin Bello is een initiatief van een vijftal Rotterdamse ondernemers en is bedoeld als ontmoetingsplek in de wijk voor zowel alle hondenbezitters als niet-hondenbezitters. Het is een omheind losloopgebied waar honden fijn kunnen spelen. Bello organiseert regelmatig leuke activiteiten, er zijn puppycurssen, er is een voedingsconsult mogelijk en op woensdag en zaterdag kan men zijn hond laten trimmen in de mobiele trimshop van Michelle.

Hondenspeeltuin Bello: Gordelweg 270, 3039MG Rotterdam, bij het Vroesenpark.
Openingstijden:
Dinsdag t/m vrijdag: 12:00 – 17:00 uur, dinsdag & vrijdag: 19:00 – 21:00 uur
Zaterdag en zondag: 12:00 – 17:00 uur
(op woensdag van 12:00 – 13:00 uur, op zaterdag van 12:00 – 14:00 uur en op zondag van 16:00 – 17:00 uur keet-uur voor de kleine honden, dit zijn honden met een schofthoogte van maximaal 40 cm.)
Elke tweede zondag van de maand van 10.00 – 12.00 uur: bullenuurtje
Kosten per Bello bezoek: € 2.50 per hond, maandkaart: € 18.-

In Rotterdam is het van maandag t/m zaterdag betaald parkeren, alleen met Chip te betalen. Bello heeft zelf een paar parkeerplaatsen, deze zijn gratis.

Roosendaal

Roosendaal heeft twee hondenspeelplaatsen, Hondenspeelplaats Burgerhout aan het eind van de Norbertlaan, hoek Eikenlaan naast het Da Vinci College en Hondenspeelplaats Tolberg aan het doorgaande fietspad achter Basisschool de Heiberg. Beide terreinen zijn geheel omheind en voorzien van speelobjecten zoals rioolbuizen, boomstammen en autobanden op lommerrijk terrein met gras en bomen. Voor de baasjes staan er bankjes om even op uit te rusten.

Hondenspeelplaats Burgerhout: aan het eind van de Norbertlaan.
Hondenspeelplaats Tolberg: Bij het fietspad achter Basisschool de Heiberg.
Openingstijden: vrij toegankelijk tussen 08:00 en 22:00 uur, parkeren gratis.

Venlo, particulier initiatief

Inwoners van Venlo en omgeving kunnen met hun hond gaan spelen en ravotten op het hondenspeelveld Go Shintaku dat ligt in Velden naast Venlo. Het terrein is 2 hectare groot, er is een hondenzwembad, een natuurlijke vijver, veel bomen, gras, zand en het is in zijn geheel deugdelijk omheind. Het veld ligt in een zeer bosrijke omgeving, er is een doggiebar en een huisje waar de baasjes kunnen zitten en een kop koffie drinken. De eigenaresse heeft ook een uitlaatservice.

Hondenspeelveld Go Shintaku: in Velden bij Venlo, routekaartje op aanvraag,
vooraf even bellen of mailen voor een afspraak, kleine entreeprijs.

Lees verder

© 2012 - 2019 Fijnesteyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen?Mijn hond bijt en knaagt aan meubels; Wat kan ik doen?Veel hondeneigenaren hebben er last van. Een hond die aan de meubels knaagt, bijt of kauwt. Het is een vervelend verschi…
Alles over de Bull TerrierDe bull terrier is een hond die kracht uitstraalt. Met de bijzondere vorm van zijn hoofd is hij moeilijk voor iets ander…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 825545, Pixabay
  • Alkmaar.nl
  • Bndestem.nl
  • Degebetenhond.nl
  • Dichtbij.nl
  • Dierverzorging.com
  • Facebook.com/Berggierslandengaarde
  • Hondenforum.nl
  • Hondenplaza.nl
  • Hondenspeeltuinfikkie.tk
  • Hondenspeeltuinpip.nl
  • Jaapdevriesprodukties.nl
  • Kliknieuws.nl
  • Labradorforum.nl
  • Paulhuismanfotografie.nl
  • Pixabay.com/nl/881599
  • Speeltuinvoorhonden.nl
  • Struunpad.net
  • Vrijalmelo.nl
  • Afbeelding bron 1: 947051, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Chiemsee2016, Pixabay

Reageer op het artikel "De Hondenspeeltuin, dikke pret voor uw hond en voor uzelf!"

Reacties

Ingrid, 27-03-2016 11:20 #9
In het mooie Maximapark in Leidsche Rijn, Utrecht, heeft de gemeente Utrecht ook gezorgd voor enkele omheinde hondenveldjes. In het Maximapark-buitenhof ligt een omheinde hondenspeeltuin met speeltoestellen voor de hond, water om te zwemmen en een bankje om zelf in de zon te zitten. A2, afslag Vleuten, voor het spoorviaduct naar links, parkeerplaats aan linkerhand, park in lopen, speelplaats ligt in het midden aan je rechterhand. Te combineren met een wandeling in het andere gedeelte van het Maximapark en een pauze bij Denghof of Anafora (beide horeca waar de hond welkom is). Reactie infoteur, 28-03-2016
Leuke tip Ingrid, dankjewel, we zullen deze speeltuin binnenkort opnemen in de lijst!

Vriendelijke groet, Steyn

Thea Hogenkamp, 02-10-2014 20:46 #8
Beste lezer, ook in Nijmegen-Noord is er een Hondenspeeltuin met de naam FIKKIE. Een losloopgebied van circa 100 x 40 meter volledig omheid, waar (zelfgemaakte) speeltoestellen geplaatst zijn. Via de Facebookgroep Fikkie, fun for dogs of via de website www.hondenspeeltuinfikkie.tk is het te zien. Reactie infoteur, 18-10-2014
Beste Thea,

Dank je voor je reactie, we zullen de speeltuin vermelden in de lijst!

Vriendelijke groet, Steyn

Gerda, 06-08-2014 14:05 #7
Hallo we zoeken een hondenspeeltuin in de buurt van Eindhoven. Wij als mensen van adoptie hondjes wilde elkaar graag samen met de honden weer ontmoeten. In Philips Jongh park word a.s zaterdag een festival gehouden jammer genoeg. Dus we zoeken we op korte termijn een andere plek. Reactie infoteur, 06-08-2014
Beste Gerda,

Wellicht kun je even contact opnemen met de eigenaresse van hondenuitlaatservice:

De Snuffelende Snuit
Maeyke Alons
Dora Ebbenhof 9
5674 XT Nuenen
tel: 040-2839549
mobiel: 06-12508487

Of de eigenaren van:

“Du Belle Bijou”
Bundersestraat 38
5012 TB Tilburg
013-7505335, b.g.g. 06-15220836
info@jack-russellterrier.nl

Beide hebben een ruim een hectare grote omheinde bosrijke privé hondenspeeltuin waar op afspraak ook andere honden terecht kunnen, de eigenaren hebben een professionele hondenuitlaatservice. Er zijn kosten aan verbonden. Meer informatie vind je op:

http://www.snuffelendesnuit.nl/

http://jackrussellterriernl.wordpress.com/hondenspeelplaatsspeeltuin/

Het lijken mij uitstekende locaties voor uw plannen,

Vriendelijke groet, Steyn

Lucy van der Heide, 09-03-2014 19:02 #6
In Leeuwarden in de wijk Schieringen/Heegterp is ook een hondenspeeltuin,
Aardig ruim opgezet met banden en hekjes en betonnenbuizen en ook een stuk zand, Reactie infoteur, 10-03-2014
Bedankt voor de tip Lucy! Ik zal deze speeltuin in het lijstje opnemen.

Vriendelijke groet, Steyn

Marja, 04-12-2013 19:53 #5
Goedendag Steyn,
Dank je voor je uitgebreide en nette uitleg, hopelijk zijn ze in brabant ook bereid zo'n mooie omheinde speeltuin voor onze geliefde viervoeters te maken…

Groetjes Marja Reactie infoteur, 05-12-2013
Graag gedaan Marja!

Marja, 04-12-2013 13:28 #4
Goedendag, de vraag is waar ligt deze mooie omheinde speeltuin dan wel?
Hopelijk ergens in Brabant, zou wel eens fijn zijn voor de honden om zonder gevaar van weglopen heerlijk te kunnen rennen in een beschermd gebied.
Groetjes Marja van Dalen Reactie infoteur, 04-12-2013
Beste Marja,

Ik begrijp dat het plaatje u -net als mijzelf trouwens- op het verkeerde been heeft gezet, het komt van de site met deze link:

http://www.vrijalmelo.nl/2010/08/hondenspeeltuin-2/

en het suggereert dat het zou gaan om de hondenspeeltuin in Oss maar zoals uit uw bevindingen blijkt is dat niet het geval. Vermoedelijk zijn dit gewoon een aantal spelende honden die ergens langs een hek rennen. Ik heb Harry de Olde van de PVA om een toelichting gevraagd maar hier nog geen antwoord op gekregen.
In de periode dat het artikel indertijd geschreven is ging het mij er vooral om om het fenomeen hondenspeeltuin toe te lichten en niet zozeer om de locaties gedegen te beschrijven.

Inmiddels heb ik een update gemaakt waarin dat wel gedaan wordt en onderaan het artikel een aantal adressen met een beschrijving erbij toegevoegd. In Brabant heb ik behalve die in Oss geen hondenspeeltuin kunnen vinden, in Venlo in Noord-Limburg is wel een groot hondenspeelveld, een particulier initiatief en zoals u in de beschrijving hiervan zult kunnen lezen zijn er geen behendigheidstoestellen maar kan er wel lekker gedold worden. Vanaf februari kunt u terecht in Beilen in Drenthe, dat is voor u wel verder weg maar het moet daar erg leuk worden heb ik in een persoonlijk contact met een van de initiatiefnemers vernomen, ze organiseren ook leuke activiteiten. Ook in Rotterdam is een hondenspeeltuin met een levendige groep enthousiastelingen maar verder ben ik bang dat u niet al te hoge verwachtingen moet hebben van de overige speeltuinen die door gemeenten zijn aangelegd, vergelijk het maar met de vaak mager uitgeruste kinderspeeltuintjes die her en der aangelegd worden.

Met vriendelijke groet, Steyn

Marja, 02-12-2013 14:52 #3
Wij zijn speciaal naar Oss gekomen met 4 podenco's vanuit Eindhoven en Sint Oedenrode omdat De Hondenspeeltuin, dikke pret voor uw hond en voor uzelf! Doet vermoeden dat hij helemaal hoog omheind en veilig zou zijn, dus een behoorlijk vertekend beeld geeft. Daar aangekomen, was dat een behoorlijk teleurstelling omdat het voor de gewone hond zeker erg leuk is gemaakt en daar zeker erg naar hun zin zullen hebben. De Podenco is een ander verhaal, die wil rennen, springen, en zeker geen konijnen en haasje lucht ruiken. Als eerste hebben we ons rot gezocht naar adres gegevens, en via een zeer aardige Dierenenarts er achter gekomen dat het in het Park de strepen ligt in de Ussenstraat. Ik lees net bij de reactie's, dat ook de hondenspeelplaats in Nijmegen niet omheid is. Dus de vraag waarom deze foto's. Waar ligt deze omheinde speelplaats dan wel, want dit is behoorlijk misleidend. Reactie infoteur, 02-12-2013
Beste Marja,

Het spijt mij dat het artikel bij u de verkeerde verwachtingen heeft gewekt, het plaatje van de omheinde speeltuin is inderdaad niet correct, we zullen dit zo spoedig mogelijk corrigeren,

vriendelijke groet, Steyn

Marja, 29-11-2013 16:29 #2
Goedendag,
Ik lees dat ongelooflijk mooie artikel over de hondenspeeltuin in Oss.
Helaas vind ik geen adres gegevens, dus wie kan mij vertellen waar die is. Reactie infoteur, 02-12-2013
Beste Marja,

We zullen het artikel binnenkort eens even updaten en de adresgegevens uit uw andere bericht vermelden,

vriendelijke groet, Steyn

Marcel, 25-10-2012 13:35 #1
Wat is het adres van de hondenspeelplaats in Nijmegen?

vgr marcel Reactie infoteur, 25-10-2012
Deze is onderaan de dijk op de kop van de wijk Neerbosch Oost. Zeg maar op het laatste stukje bij de brug bij Anac indoor karting, je ziet hem niet vanaf de straatkant omdat er een grote flat voor staat. De speeltuin is niet afgezet, veel speel plezier!

Infoteur: Fijnesteyn
Laatste update: 06-07-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hondenleven
Reacties: 9
Schrijf mee!