InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Dog Dock Diving, spectaculaire sport voor de atletische hond

Dog Dock Diving, spectaculaire sport voor de atletische hond

Dog Dock Diving kunnen we met recht een spectaculaire sport voor de atletische hond noemen, hier wordt gepresteerd op topniveau! De sport wordt ook wel kortweg Dogdiving of Dockdiving genoemd, 'Dock' heeft hier de betekenis van 'aanlegsteiger'. In het kort komt het er op neer dat het baasje een speeltje in het water gooit waarbij de hond een aanloop neemt op de steiger en dan zo ver mogelijk in het water probeert te springen. Dat klinkt eenvoudig maar wanneer we dit doen in het kader van een officiële wedstrijd blijken er ineens grote belangen op het spel te staan. Er zijn honden die sportkleding dragen want er worden hoge eisen gesteld aan hond en baas, wilt u meedoen aan het Nederlands Kampioenschap? Zorg dat u zich beiden goed voorbereidt!

Drie onderdelen

De sport komt van oorsprong van het Amerikaanse platteland en hoewel begonnen als een sport van geharde boeren en hun taaie Farm Collies, afstammelingen van de Schotse Collie herdershonden, kunnen vandaag de dag honden van elk ras deze sport beoefenen. Het een zeer veilige sport voor uw hond, omdat het dier "land" in het water, zodat er geen gevaar bestaat dat er overmatig veel druk wordt uitgeoefend op de gewrichten, blessures komen bij deze tak van sport eigenlijk niet voor.

In 1997 werd in Amerika de eerste Incredible Dog Challenge gehouden en sinds een paar jaar wordt deze spectaculaire sport ook in ons land beoefend. We kennen drie onderdelen in de competitie, er worden Engelse termen voor gebruikt:

Big Air:
Hierbij gaat het om de afstand die de hond kan springen, de bedoeling is dat de hond vanaf een aanloopsteiger met een lengte van maximaal 12 meter zo ver mogelijk in het water springt.

Extreme Vertical:

Hierbij gaat het om de hoogte die de hond bij een sprong kan bereiken, vanaf de aanloopsteiger probeert de hond een dummy te pakken die boven het zwembad hangt.

Speed Retrieve:

Hierbij gaat het om de snelste tijd, de hond springt vanaf de aanloopsteiger in het water en zwemt naar het einde van het zwembad om daar een dummy op te halen en deze zo snel mogelijk terug te brengen.

Populariteit

De sport wint snel aan populariteit en deelnemers die de smaak te pakken hebben gekregen schrikken er niet voor terug om soms honderden kilometers te reizen om deel te kunnen nemen aan de diverse evenementen die er in Europa georganiseerd worden. De waterminnende hond vindt het heerlijk om te doen en zij kunnen er dan ook niet genoeg van krijgen.

Het is natuurlijk bij uitstek een sport om in de zomer te beoefenen maar in de winter worden er ook indoorwedstrijden gehouden.
Wilt u gaan oefenen met uw hond om aan wedstrijden mee te doen begin dan met een steiger die zo laag mogelijk op het water ligt zodat de hond zijn eventuele angst voor hoogte makkelijker kan overwinnen. Controleer bij zwemwater in het vrije veld voordat er gesprongen wordt of er zich geen obstakels onder de waterlijn bevinden die gevaar op kunnen leveren voor uw hond. Professionele springers dragen een zwempak om de huid te beschermen, sommige honden zijn dermate verslaafd aan de sport en springen zo graag en zo vaak dat dat zeker geen overbodige luxe is, bovendien staat het ook wel erg stoer!

Nederlands Kampioenschap

Zoals bij elke rechtgeaarde sport worden er kampioenschappen gehouden, het Europees Kampioenschap vindt in november plaats tijden de Haustiermesse in Wenen in Oostenrijk, niet iets voor waterschuwe honden, hier komen de toppers uit Europa! Nederland kent in wedstrijdverband vooralsnog alleen het onderdeel Big Air, het Nederlands Kampioenschap Dock Diving wordt jaarlijks gehouden tijdens de manifestatie Animal Event, het grootste dierenevenement van Nederland dat altijd in mei op het Event Center Beekse Bergen te Hilvarenbeek wordt georganiseerd.

Het Nederlands Kampioenschap Dock Diving wordt steevast georganiseerd door het Kings Air Dogs Dock Diving Team van Hondenschool Arie Konings. Er zijn drie klassen, de klasse waarin een hond thuishoort wordt bepaald door de schofthoogte, tijdens de wedstrijd mag een hond meerdere keren springen, het team met de beste gemiddelde afstand wordt kampioen van zijn klasse. Doen u en uw hond mee? Veel succes en vooral ook veel plezier op dit spectaculaire evenement!

Lees verder

© 2014 - 2019 Fijnesteyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voedsel vinden door middel van dumpster divingVoedsel vinden door middel van dumpster divingVoedselverspilling is een steeds vaker besproken onderwerp in Nederland. Er ontstaan hele bewegingen die zich hard maken…
Hoe neem je de perfecte penalty?Hoe neem je de perfecte penalty?Een penalty wordt vaak gezien als een loterij, met een kans van slagen die niet van tevoren te bepalen is. Echter, je ka…
Hoopers - HondensportHoopers is een opkomende hondensport in Nederland. Er wordt veelal gebruik gemaakt van hoepels, maar ook worden tunnels…
Tips om uw hond beter te laten luisterenNederland behoort tot een van de hond-rijkste landen van Europa. Toch zijn er veel baasjes die niet goed weten hoe ze hu…
Bronnen en referenties
  • Athleticdogs.com
  • Baynews9.com
  • Compassdog.com
  • Dockdiving.nl
  • Dockdogs.com
  • Farmcollie.org
  • News.com.au
  • Oldtimefarmshepherd.org
  • Overtheedgeagility.com
  • Vetstreet.com

Reageer op het artikel "Dog Dock Diving, spectaculaire sport voor de atletische hond"

Infoteur: Fijnesteyn
Laatste update: 13-07-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Hondenleven
Schrijf mee!