InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Vaccineren van fretten

Vaccineren van fretten

Vaccineren van fretten Dit artikel behandelt het vaccineren van fretten. Fretten zijn erg gevoelig voor parvo (hondenziekte), om parvo te voorkomen dient je fret dus regelmatig gevaccineerd te worden. Niet elke beschikbare vaccinatie is echter geschikt voor fretten. Na het lezen van dit artikel ben je voldoende op de hoogte van de vaccinaties welke wel of juist niet gebruikt mogen worden. Ook wordt de enting tegen de Ziekte van Weil en Rabiës (Hondsdolheid) in dit artikel behandeld.

Parvo

Zoals genoemd in de inleiding, zijn fretten erg gevoelig voor parvo, fretten zijn zelfs gevoeliger voor deze ziekte dan honden. Zolang er geen besmetting plaatsvindt, is dit geen probleem. Maar bij een besmetting is je fret ten dode opgeschreven wanneer deze niet gevaccineerd is. Aangezien er nog steeds regelmatig parvo voorkomt in Nederland, is de kans op besmetting zeker reeël.

Het advies is dan ook je fret als pup van 9 weken te laten vaccineren en na een tussenpose van 4 weken een herhalingsvaccinatie te halen. Daarna dient de fret jaarlijks gevaccineerd te worden.
Wanneer de fret op oudere leeftijd voor het eerst gevaccineerd wordt, omdat deze bijvoorbeeld gevonden is, wordt na de 1e vaccinatie ook de herhalingsvaccinatie na 4 weken aangeraden.

Welke vaccinatie tegen parvo?

Het is heel belangrijk dat je erop let dat je dierenarts de juiste vaccinatie gebruikt, helaas is niet elke dierenarts op de hoogte van geschikte vaccinaties voor fretten. Vaccinaties op basis van honden-cellijnen zijn niet geschikt voor fretten, de ziekte is hierbij niet voldoende afgezwakt, waardoor de fret juist de ziekte kan krijgen. Gelukkig zijn er ook vaccinaties beschikbaar op basis van kippen-embryocelculturen, welke wel geschikt zijn voor fretten.
Dit betreft de volgende vaccinaties:
  • Nobivac puppy DP
  • Nobivac DA2PI
  • Eurican DA2P

Nobivac puppy DP heeft de voorkeur, aangezien deze vaccinatie je fret het minst belast met overige ziekten waarvoor de fret niet gevaccineerd hoeft te worden.

Ziekte van Weil

Een vaccinatie tegen de Ziekte van Weil kan geen kwaad, maar is absoluut niet noodzakelijk. Fretten zijn namelijk vrijwel ongevoelig voor deze ziekte.

Rabiës

Binnen Nederland hoeft je fret niet gevaccineerd te worden tegen Rabiës. Wanneer je naar het buitenland wilt met je fret is een vaccinatie hoogstwaarschijnlijk wel noodzakelijk. Hiervoor kun je het beste contact opnemen met je dierenarts. Wanneer de vaccinatie noodzakelijk is, zal deze minimaal 30 dagen oud moeten zijn voordat je naar het buitenland gaat.
Na een Rabiës-vaccinatie kan er soms een allergische reactie plaatsvinden. Het is dan ook aan te raden na de vaccinatie nog een half uur bij de dierenarts aanwezig te blijven. In geval van een allergische reactie kan de dierenarts dan een injectie geven die deze reactie tegengaat.
© 2012 - 2019 Bennevis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Zalinge, P., & Smeding, N. (1998). Het frettenboek.

Reageer op het artikel "Vaccineren van fretten"

Infoteur: Bennevis
Gepubliceerd: 14-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!