InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Verhuizen met een hond

Verhuizen met een hond

Verhuizen met een hond Verhuizen betekend meestal veel doen in een korte tijd. Als u een hond heeft denkt u dan ook van te voren na over hoe u het tijdens de verhuizing gaat aanpakken. De hond bij u hebben tijdens het klussen kan zowel voor het baasje als voor de hond gevaarlijke situaties opleveren. In dit artikel leest u meer over het verhuizen met een hond.

Al aan de hond denken bij aanschaf

Als u al een hond heeft en u gaat verhuizen, denk dan ook meteen na over de situatie voor de hond. U kunt bijvoorbeeld voor u hond kijken of:
  • er voldoende uitlaatstroken zijn
  • u de hond op gepaste afstand los kunt laten lopen
  • er een buitenruimte aanwezig is
  • het huis groot genoeg is
  • er veel trappen in het huis zijn

Als u in een nieuwe buurt gaat kijken, kunt u wellicht een praatje aan gaan met een hondeneigenaar. Zo kunt u er gelijk achter komen hoe geschikt andere mensen met honden de buurt vinden en waar er goede uitlaatplaatsen zijn. Als u eenmaal een hond heeft kunt u ook gaan kijken naar de inrichting. Zo is het voor de gewrichten van honden niet aan te raden om een parketvloer te nemen.

De dag van de verhuizing

Op de dag van de verhuizing zelf kunt u de hond het beste bij iemand brengen die even op de hond kan passen. Tijdens het verhuizen zelf zal in het ene huis namelijk waarschijnlijk niet veel meer staan en in het nieuwe huis moet alles nog opnieuw worden ingedeeld. De hond zal hierbij anders in de weg kunnen lopen en daarbij kan het gevaar opleveren voor de hond. Wellicht is het zelfs handig om te overwegen of hij/zij een paar dagen uit logeren kan zodat u veilig kunt klussen.

De spullen van de hond

Om de hond zo snel mogelijk te laten wennen aan zijn nieuwe omgeving kunt u spullen met de geur van het oude huis meenemen. Zijn eigen mand zal voor de hond vertrouwd zijn, evenals zijn eigen speeltjes. Voer hem op dezelfde tijden als u dat normaal altijd deed. Probeer het zoveel mogelijk gewoon te houden zodat het buitenom het huis en de omgeving niet teveel verandert voor de hond.

De hond alleen laten

De hond zal van een nieuwe omgeving waarschijnlijk niet zo'n punt maken zolang u erbij bent. Ten slotte gaat de hond vaker met de baas naar onbekende plekken en zal daar wellicht niks om geven. Zodra u de hond voor het eerst in het huis alleen laat kan het wel zijn dat hij anders zal reageren dan in het vorige huis. Laat de hond dan ook in eerste instantie als het kan een paar dagen niet alleen zodat het huis al meer als zijn thuis aanvoelt. Bouw het alleen zijn eventueel weer op zoals u de hond als pup heeft geleerd alleen te zijn. Alle honden zijn uiteraard anders, de ene hond zal makkelijker met een verhuizing omgaan als de ander. Als u meerdere honden heeft zal het wennen waarschijnlijk makkelijker gaan omdat de hond niet helemaal alleen is in een nieuw huis.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verhuizen met een hond"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: 20-04-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!