InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een hond voor kerst, een slecht idee!

Een hond voor kerst, een slecht idee!

Een hond voor kerst, een slecht idee! Een veel gevraagd cadeau voor kerst door kinderen is een hond. Liefdevolle ouders geven de kinderen hun zin en kopen dan zo'n lieve pup of halen een hond uit het asiel. Bedenk echter dat een pup heel veel werk is, dat een hond niet gratis is, dat er dagelijks voor gezorgd moet worden en dat er geregeld mee gewandeld moet worden! Denk dus tweemaal na voor er weer een stakker in het asiel belandt! A Dog is not just for Christmas! Rond de kerstperiode worden er veel honden en pups gekocht als cadeau. Meestal omdat de kinderen er nu al zo lang om zagen en omdat het nu de ideale periode is. Iedereen is thuis en heeft tijd voor het beestje. Maar bedenk dat na de kerstperiode het leven weer gewoon zijn gang gaat en dat er dan ook voor Bobby moet gezorgd worden.

De kosten voor de aanschaf van een hond

Een hond bekomen is meestal niet gratis. Ga je naar een particulier, dan vraagt die er al gauw zo'n 200 à 300 euro voor. Wil je een rashond en ga je naar een kweker, dan ben je, afhankelijk van het ras, al snel tussen de 500 en 1000 euro kwijt. Ook een hond van een asiel is niet gratis, ook hier moet je betalen om je lieveling mee naar huis te mogen nemen.

Kosten voor de installatie van de hond

Je hebt nu de hond, maar er komt nog meer bij kijken. De hond moet een mand hebben. Al naargelang het model ben je al gauw 30 à 50 euro kwijt. Wil je een bank met kussen voor je viervoeter, dan zal het je tussen de 100 en de 200 euro kosten. Dan nog een paar speeltjes, die afhankelijk van de hond en het speeltje van 1 tot 50 euro kost. Voor 1 euro heb je bijvoorbeeld een tennisbal, maar deze zijn snel stukgebeten en sommige honden eten de stukjes op, wat niet erg gezond is voor hun maag en darmen. Voor 40 à 50 euro heb je denkspelletjes voor honden, waar je al dan niet snoepjes in kan verstoppen. In de prijsklasse tussen 1 en 50 euro vind je dan de ballen, de knuffels, de bijttouwen, andere bijtspeeltjes, de ringen, de frisbees, etc. Voor twee à drie speeltjes ben je al gauw zo'n 20 euro kwijt. Verder heb je ook nog nodig: een halsband en een leiband. Afhankelijk van het model gaat het van 20 tot 100 euro. Daarna gaan we naar de afdeling voeding. Hier heb je nodig: een eetbak, een drinkbak en natuurlijk eten. Voor drinkbak en eetbak moet je rekenen op zo'n 20 à 50 euro. Het eten kost ook wel wat, vooral als je grote merken gaat kopen. Een zak van 15 kilo kan wel tussen de 50 en de 100 euro kosten. Naargelang de grootte van je nieuwe aanwinst doe je hier niet erg lang mee! Neem ook nog wat snoepjes mee om de hond te trainen of te belonen. Kostprijs: tussen 5 en 20 euro. Je hondje is nu geïnstalleerd en je bent al maar liefst tussen de 100 en de 500 euro kwijt. Natuurlijk kan je op sommige posten flink wat besparen wanneer je een beetje creatief en handig bent.

Oei, de hond gaat stout doen!

Je neemt je hond mee naar huis en droomt van een engel die slaapt wanneer het moet, eet wanneer het moet, zijn behoefte doet waar het moet, netjes naast je wandelt en geen gezondheidsproblemen heeft. Helaas, zo loopt het meestal niet... . En dan moeten er extra dingen worden aangeschaft en dus extra kosten worden gemaakt. Je hondje bijt alles stuk? Een bench dan maar. Kostprijs, tussen de 100 en de 300 euro. Je hond wil niet netjes naast je wandelen? Hondenschool of gentle leader. Alweer de portemonnee boven halen. Om nog maar te zwijgen van alles wat werd stuk gebeten. Want ook dat moet vervangen worden. Iedereen vindt de prenten van honden die kussens en banken kapot bijten heel leuk, tot het jouw hond is die zoiets doet!

Naar de dierenarts voor ziekte en inentingen

Je hond wordt ziek? Naar de dierenarts: betalen voor het consult, voor de medicatie en in het slechtste geval voor een operatie. Kassa, kassa! Heb je het geluk dat je een gezonde hond hebt, dan moet je hem toch ook elk jaar weer laten inenten. Ook dat kost afhankelijk van je dierenarts en het ras van je hond tussen de 10 en de 50 per jaar.

Tijd voor de hond

Je bent rustig thuis tijdens de kerstperiode. Je hebt tijd om met Bobby te spelen, om hem uit te laten, om uitgebreid met hem te gaan wandelen, om hem te knuffelen. Alles verloopt prima. En dan is de kerstperiode gedaan. Iedereen moet terug aan het werk en naar school. Heb je nu nog tijd voor je viervoeter? Heb je tijd om een pup op te voeden en manieren te leren? Gaat het beestje geen hele dag in een bench moeten doorbrengen? Heb je voor en na het werk nog tijd en fut om een wandeling met de hond te maken? Zie je dat ook zitten in regen en wind? Zit je er niet mee in om plasjes en hoopjes op te kuisen? Denk hier goed over na voor je tot de aankoop van die lieve hond over gaat. Bedenk dat de kinderen wel beloven om voor de hond te zorgen, maar dat het in de praktijk dikwijls de ouders zijn die voor alles moeten opdraaien. Ga je er ruzie over maken of leg je je er bij neer?

Binnen of buiten tijdens je aanwezigheid?

Laat je je hond binnen of buiten wanneer je gaat werken?

Binnen

Ben je korte tijd weg, dan kan je je hond wel even in een bench steken tot je terug thuis bent. Ben je een hele dag weg, dan wordt het lang voor je dier. Vooral als het jong is, moet het regelmatig buiten voor een plasje. Dat is al een eerste probleem.

Buiten

Laat je je hond buiten, dan zal je moeten zien dat je tuin goed afgebakend is. Anders zou je hond het wel eens op een lopen kunnen zetten. Zet je hem in een hok? Is het hok wel groot genoeg? Heeft je hond genoeg bewegingsruimte? Blaft hij niet de hele buurt bij elkaar tijdens je afwezigheid? Dit zorgt zeker voor herrie met de buren na een tijdje.

Kosten en crisis

Een hond kost, al naargelang het geval, dus wat geld of veel geld. Met de crisis moet iedereen inleveren en wordt ons geld steeds minder waard. Denk goed na of je wel genoeg geld overhoudt om je trouwe viervoeter te onderhouden en te voeden. Bedenk dat de hond ziek kan worden en medische kosten kan nodig hebben. Wil je de hond laten steriliseren of castreren, dan zal dat ook tussen de 100 en de 250 euro kosten. Heb je het zelf al niet al te breed, bedenk dan dat een hond een extra uitgavepost is.

Naar het asiel dan maar

Na een tijdje houden veel mensen het voor bekeken. De hond beantwoordt toch niet aan hun verwachtingen, bijt van alles stuk, luistert niet zoals het moet, kost te veel, heeft gezondheidsproblemen, zorgt voor problemen met de buren, ... En dan sturen vele mensen hun lieveling maar naar het asiel of erger nog, wordt hij gewoon ergens gedumpt. Per jaar belanden er zo'n 50.000 dieren in het asiel. Dit is 137 dieren per dag! Bedenk ook dat een hond tussen 10 à 15 jaar oud kan worden en dat je er dus de komende jaren rekening mee zal moeten houden. Zo kan je bijvoorbeeld niet overal met je hond op vakantie. Ook iets om over na te denken als je graag reist. Je hond weg doen naar een oppas tijdens de vakantie kost ook een hoop geld. Dus denk goed na voor je tot de aankoop van zo'n schattig hondje over gaat en bedenk dat een hond niet enkel voor de kerstperiode is!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een hond uit het asielEen hond uit het asielIn de Nederlandse asielen zitten vaak heel veel honden die op zoek zijn naar een nieuw baasje. De types en rassen van de…
Hoeveel kost een pup? De kosten van een hondHoeveel kost een pup? De kosten van een hondVeel mensen hebben geen idee hoeveel een hond kost. In het eerste jaar kan dat oplopen tot maximaal 2250 euro. Hierbij i…
Wat kost een hond?Wat kost een hond?Indien u iedere dubbeltje om moet draaien, doet u er niet verstandig aan om een hond te kopen. De kosten voor het aansch…
Bronnen en referenties
  • Radio 2 - nieuws 13.06.2016 van 11 uur

Reageer op het artikel "Een hond voor kerst, een slecht idee!"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 13-06-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Honden
Schrijf mee!