InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Caviarassen - Sheltie

Caviarassen - Sheltie

De sheltie is een langharig cavia ras dat ontstaan is in Engeland. Dit ras heeft geen kruinen, dus valt al het haar naar achter. Over het algemeen is de sheltie een hele rustige, lieve cavia. Hoewel dit ras doelbewust worden gefokt, worden ze soms ook spontaan in een nestje gewone langharige cavia’s geboren.

Uiterlijke kenmerken

Het lichaam van een sheltie is krachtig, gespierd, gedrongen en mooi afgerond. Ze hebben een brede borst, schoft en rug. De rug en de nek zijn kort en krachtig. Het hoofd is breed en stomp, met een gebogen neus. De wangen zijn goed ontwikkeld. De grote ogen zijn rond en bol en hebben een heldere uitdrukking. De oren staan evenals de ogen relatief ver uit elkaar geplaatst. De schuin aangezette oren zijn onbehaard en wat naar beneden geplaatst. De achterhand is mooi afgerond en goed bevleesd. Er zijn geen zichtbare botten of staart. Aan de korte stevige pootjes zitten voor vier tenen, en achter drie tenen. De volwassen dieren wegen tussen de 1000 en 1200(zeugje) en tussen de 1100 en 1300(beertje) gram.

Vacht

Shelties hebben lang, glanzend, stijl haar. Het haar op de snuit is van normale lengte, maar op de wangen zijn wel bakkebaarden vereist. De langere haren beginnen tussen de oren en ogen en sluiten aan, aan de bakkebaarden. De lange, dichte, veerkrachtige haren hangen als manen tot op de flanken. Het haar op de achterhand is extra lang, en vormt een sleep. Omdat bij de sheltie de rozetvorming (kruinen) weg gefokt is, valt het haar losjes naar achter en spreidt de sleep zich waaiervormig uit. Wanneer een sheltie volwassen is kan zijn lichaamsbeharing een lengte bereiken van 20 tot 25 cm, de minimale lengte is 15 cm. Net als peruvians, gaan shelties soms aan elkaars beharing knagen. Dit wordt ‘grazen’ genoemd en is vermoedelijk erfelijk bepaald.

Vachtkleuren

In Nederland zijn de volgende vacht kleuren erkend:
  • zwart
  • rood
  • wit roodoog
  • wit donkeroog
  • driekleur (rood-zwart-wit)
  • schildpad
  • zwartbont
  • roodbont.
Andere kleuren kunnen ook voorkomen, maar zijn hier alleen niet erkend.

Verzorging

Met de lange vacht van de sheltie kunnen er snel klitten ontstaan. Hiervoor moet je de cavia elke dag even kammen. Een handige kam is een rol kam, doordat de pinnetjes hiervan ronddraaien is het minder pijnlijk voor de cavia. Ook een borstel met paardenhaar is erg makkelijk. De buik sleept altijd over de grond, dus deze moet niet vergeten worden tijdens de borstel beurt. Fokkers zetten de haren van de sheltie vaak ik papillotten, zodat de vacht niet klik voor tentoonstellingen. Als je de cavia gewoon als huisdier hebt is het handig om gewoon wat van de lengte af te halen, zodat het niet altijd over de grond sleept. Als er een klit is ontstaan, haal deze er dan voorzichtig uit, of knip hem er voorzichtig uit. De haren groeien snel genoeg weer terug aan, en het knippen bespaart tijd en is fijner voor de cavia. Verder is het ook nodig om de nagels van de cavia bij te houden.
Bij de shelties komen geen ras specifieke ziekten voor. De gemiddelde leeftijdsverwachting is 4 tot 6 jaar.
© 2011 - 2019 Reeltje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.degrotecavia.nl/rassen13.html
  • http://www.freewebs.com/caviadroomland2/desheltiecavia.htm
  • http://www.caviacottage.nl/pages/rassen/de-verschillende-rassen/cavia-sheltie.php

Reageer op het artikel "Caviarassen - Sheltie"

Infoteur: Reeltje
Gepubliceerd: 17-12-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!