InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Waar let je op bij het kiezen van een naam voor je hond?

Waar let je op bij het kiezen van een naam voor je hond?

Waar let je op bij het kiezen van een naam voor je hond? Je hebt de keuze gemaakt voor een hond als huisdier. Naast de standaard benodigdheden ben je wellicht ook nog op zoek naar een leuke naam voor je reu of teef. Hou je meer van namen als Piet en Truus of juist van Bailey en Diva? Een hondennaam spreek je elke dag, jarenlang, uit. Waar kun je op letten bij de keuze van de naam van een hond?

Waar hou je rekening mee bij de keuzen van de naam voor je hond?

De voorkeur voor een naam is natuurlijk erg persoonlijk. Wel zijn er een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden bij je keuze:
  • Geslacht van de hond
  • Ras van de hond
  • Namen uit het gezin
  • Het milieu waar je uit komt
  • Mensennaam of hondennaam
  • Populariteit van de naam

Geslacht van de hond

Er zijn namen die speciaal voor een reu (vb.Joep) of teef (vb. Roos) zijn. Daarnaast zijn er ook namen die zowel voor een reu als een teef geschikt zijn (vb. Beau). Vaak heb je zelf wel een voorkeur of je liever een naam hebt die specifiek bij het geslacht van je hond past of dat het ook een unisex naam mag zijn. Bij verschillende zoekpagina’s kun je hier gericht rekening mee houden.

Past de naam bij het ras?

Je kunt bij de keuze van de naam van je hond rekening houden met het ras van je hond. Een chiwawa noem je geen “Beer”. Of juist wel, voor de grap. Een New Foundlander die “ Beer” heet, heeft een bij zijn formaat passende naam.

Een ras heeft vaak ook een bepaald karakter. Zo is een Berner Sennenhond een lieve familiehond, die erg geschikt is als huisdier in een gezin met kinderen. Het is een lieve lobbes, waardoor de naam “Lobbes” passend zou zijn. Maar om een Jack Russel Terriër nu “Lobbes” te noemen…nee, dan zou een andere naam passender kunnen zijn. Overigens zijn er ook een heleboel Jack Russel Terriërs die gewoon “Jack” heten!

Passend bij gezinsleven en milieu

Let er goed op dat de naam die je kiest voor je hond, niet teveel lijkt op een naam van iemand uit je gezin. Heb je een dochter die Suus heet, noem je hond dan geen Guus. Dat geeft alleen maar verwarring bij de hond. Dat is niet alleen vervelend wanneer je een van beide n roept, maar ook wanneer je bijvoorbeeld kwaad wordt op Suus. Guus vraagt zich dan af wat hij gedaan heeft.

Je kunt ook nog rekening houden met de rol binnen je gezin. Heb je kinderen, dan ben je als ouder dus hun papa en mama. Je kunt je dan afvragen of je je teefje Pippa wilt noemen. Kortom, voorkom verwarring!

Vaak houdt men bij de keuze van een hondennaam ook (automatisch) rekening met het milieu waaruit hij of zij komt. Hoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn, zullen een “Diederik” en “Annabel” waarschijnlijk geen “Devil” als hondennaam kiezen.

Mensennaam of dierennaam

Je kunt een hond een naam geven die je buurman of buurvrouw ook zouden kunnen hebben. Denk hierbij aan namen als Kees, Roos, Iris, Reinout, Rembrandt of Tess. Je kunt je hond ook een “echte dierennaam” geven als Diva, Bailey, Woezel of Chica. Welke keus je ook maakt, van beide soorten namen zijn ontzettend veel voorbeelden te vinden. De voorkeur voor een mensen- of hondennaam is geheel persoonlijk.

Populariteit van de hondennaam

Je kunt jezelf afvragen of je een populaire hondennaam wilt gebruiken. Op het moment dat je in het bos wandelt en er van twee kanten bijvoorbeeld "Diesel!" wordt geroepen, is dit wellicht wat verwarrend. Maar aan de andere kant kun je je afvragen hoe vaak dat gaat gebeuren.

Tips voor inspiratie

Internet

Er zijn een heleboel internetsites die over hondennamen gaan. Type bij je zoekmachine “hondennamen” in en de eerste pagina staat vol met sites waarop namen staan. Er zijn sites die alle namen op een rij zetten, maar ook sites die ze uitsplitsen naar geslacht. Er zijn zelfs sites die geheel gericht zijn op hondennamen voor een bepaald ras.

Boeken

Er zijn een aantal boeken die speciaal gericht zijn op het vinden van een passende hondennaam, zoals:
  • “ Dinges, kom eens hier!” van Judith Lissenberg
  • “De mooiste hondennamen” van Son Tyberg
  • “De allermooiste hondennamen” van Gerd Ludwig
  • “De mooiste klassieke en moderne hondennamen” van Son Tyberg

Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van boeken over babynamen. Met name wanneer je een “mensennaam” leuk vindt voor je hond, biedt een babynamenboek genoeg inspiratie!

Fokkers, hondendagen of het park

Inspiratie kun je ook halen uit de namen die je hoort in je omgeving. Natuurlijk wil je je hond niet dezelfde naam geven als de hond van de buren, maar als je in het park loopt hoor je wellicht een leuke naam voorbij komen. Ook kun je kijken op de websites van fokkers of naar een hondendag gaan. Als je je nog aan het voorbereiden bent op de komst van een hond is een hondendag van een kynologische- of rasvereniging een uitgelezen kans om niet alleen in contact te komen met andere hondeneigenaars, maar ook om verschillende hondennamen te horen.

Kortom, bij de zoektocht naar een passende naam voor je hond kun je rekening houden met het geslacht, het ras, je eigen gezinsleven en milieu en of je een typische mensen- of dierennaam wilt. Je inspiratie kun je niet alleen halen uit boeken of van internet, maar ook van fokkers, hondendagen of in het park. Een naam gebruik je jaren, zorg dat je een passende naam kiest!
© 2011 - 2019 Cato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schijnzwangerschap bij hondenDat schijnzwangerschap bij mensen voorkomt (mannen en vrouwen) is over het algemeen wel bekend. Maar dat het ook bij die…
Rangorde bij honden en wolvenRangorde bij honden en wolvenOm bepaald gedrag van een hond te begrijpen kunt u soms kijken naar hoe de wolven zich gedroegen. Honden stammen namelij…
Hondenshows: soorten en beoordelingenHondenshows: soorten en beoordelingenWat is een hondenshow precies? Hoe gaat het in zijn werk en wie gaan er naar toe? Waarom doet iemand mee aan hondenshows…
Castratie/sterilisatie bij hondenCastratie/sterilisatie bij hondenHet is een vaststaand feit dat veel mensen kiezen voor castratie of sterilisatie van hun hond. Bij reuen word dit vaak g…
Loopsheid bij de hondLoopsheid, elk teefje krijgt er in principe mee te maken. Het is heel natuurlijk en nodig voor het dekken. Als u niet wi…
Bronnen en referenties
  • www.hondennamen.nl
  • www.bol.com
  • www.google.nl
  • www.doggy.net/namen/index.htm

Reageer op het artikel "Waar let je op bij het kiezen van een naam voor je hond?"

Infoteur: Cato
Laatste update: 03-02-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!