InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Rangorde bij honden en wolven

Rangorde bij honden en wolven

Rangorde bij honden en wolven Om bepaald gedrag van een hond te begrijpen kunt u soms kijken naar hoe de wolven zich gedroegen. Honden stammen namelijk af van de wolf waardoor de rangorde bij een hond nog steeds een belangrijke rol speeld. Om uit te leggen wat de rangorde inhoudt gaan we terug naar het natuurlijke gedrag van de hond en/of wolf in het wild. Bewust zijn van de rangorde van uw hond heeft niet alleen nut bij het trainen maar ook bij de band met uw hond.

Roedeldier

Honden en wolven zijn roedeldieren. Dit houdt in dat ze in groepsverband leven. Wolven hebben elkaar nodig om te overleven door als groep op te trekken:
  • kan er op grotere dieren gejaagd worden
  • kunnen meerdere zorgen voor de jongen
Zo'n groep heeft een aantal eigenschappen:
  • er vind communicatie plaats tussen de groep
  • er is een samenwerking en taakverdeling
  • er is een rangorde binnen de groep

De alpha-teef

Veel mensen denken dat de mannen in de dierenwereld de orde uitmaken maar bij de meeste dieren is de vrouw juist de leider. De alpha-teef is de enige uit de groep die jongen werpt. De sterkte reu uit het gezelschap is haar partner. Dankzij stress in de groep kunnen de andere teven niet loops worden, zij vertonen wel soms schijndracht. Hierdoor kunnen de andere teven de puppen wel voederen zodat de alpha-teef direct weer mee kan op zoek naar voedsel.
De alpha-teef is ook diegene die het eerst eet. De rest staat er wel al huilend en omrustig omheen maar ze laten de teef met rust. Daarna gaat de volgende uit de rang een stuk eten. De volgorde in een roedel gaat als volgt:
  • Alpha teef
  • Sterkste reu
  • Hieronder volgen de andere reu's ( deze volgorde word door vechten bepaald)
  • De andere teven
  • De puppen

De rangorde

Tegenwoordig worden honden vaak als huisdier gehouden. Hierin ziet de hond de mensen als roedel en moet hier dus ook zijn rang in hebben. De mens moet altijd hoger in rang staan dan de hond omdat de hond hen dan zal herkennen als meerdere en wil gehoorzamen. In de socialiseringsperiode, vooral van de vierde tot twaalfde levensweek leert de hond spelenderwijs de rangorde in de groep bepalen.

Hoe leren wat zijn rang is?

  • ga niet naar de hond toe maar laat hem naar jou toekomen
  • begin een spel zelf en beeindig het spel wanneer u dat wilt
  • borstel de hond
  • geef de hond pas eten als u gegeten heeft
  • zorg dat de hond een eigen slaapplek heeft
  • stel je zelfverzerkerd op door bijvoorbeeld tijdens het training een rechte houding te houden
  • straf hem nooit op zijn eigen plek
Dit is pas een kleine lijst met dingen die u kunt uitvoeren om de rangorde in huis te bepalen. Honden zullen kinderen tot ongeveer 7 jaar als ranglagere zien door het gedrag en de lengte. Pas dus op met uw kind als hij/zij bijvoorbeeld de hond wilt storen tijdens het eten en/of drinken.

Honden onderling

Bij honden onderling wordt er ook altijd een rangorde bepaald. Heeft u al een hond en er komt een nieuwe bij dan blijft de oudste in de meeste gevallen in hogere rang. Het kan zijn dat de oudere hond de jonge hond een keer flink afsnauwt om de pup te laten weten wie de baas is. Corrigeer uw oudere hond dus niet in dat geval. U kunt zien aan de houding van de hond of hij onderdanig is of dominant. De dominante hond staat altijd boven de onderdanige hond en dat valt vaak duidelijk te zien aan staart, hoofd, haren etc.
Gerelateerde artikelen
Jaloers gedrag bij hondenJaloers gedrag bij hondenHonden kunnen jaloers gedrag gaan vertonen door bijvoorbeeld een verandering in de gezinssamenstelling. Er kan een huisd…
Schijnzwangerschap bij hondenSchijnzwangerschap bij hondenSchijnzwangerschap komt zeer veel voor bij honden. Vele hondeneigenaren krijgen er dan ook vroeg of later mee te maken.…
Een pup opvoeden door trainingEen pup opvoeden door trainingDe opvoeding van een pup bestaat uit verschillende aspecten die door middel van training worden aangeleerd. Een pup moet…
De geschiedenis van de hondDe geschiedenis van de hondDe hond: uw beste vriend. Een trouwe huisgenoot en niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Maar hoe is dat eigenlij…
Probleemgedrag bij Honden: trekken aan de lijnIn ieder bos en aan ieder strand is het te zien: baasjes die voort worden getrokken door hun hond. Heeft u een klein hon…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rangorde bij honden en wolven"

Reacties

Cazans Hondencentrum, 22-09-2010 17:37 #2
Helaas is er in 'de nieuwe leer' niets meer terug te vinden van rangen. Terwinghe, waarom zouden wolven en honden geen roedeldieren zijn? Ze leven en jagen in groepen, dus hoe komt u erbij dat het geemn roedeldier zou zijn? Rangen worden niet meer erkend, de honden worden te vermenselijkt en allerlei menselijk gedrag en gevoel toebedacht, zoals 'jaloezie' en 'verlatingsangst'. Wat in de ogen van de mens jaloezie is, is in de ogen van de hond gewoon het recht op eerst aandacht door een hogere rang. Wij komen helaas zo veel gedragsproblemen tegen, omdat met de hond niet meer als hond behandeld, maar als een kind. En kinderen voedt je toch ook op?!
Geen hierarcie? Zeker nooit een roedel honden bestudeert? Net als in elke groep dieren, welk soort dan ook, heerst hierarchie, bij de mens ook. De nieuwe theorieën over geen dominantie, geen rangen en geen alpha's is juist onzin! En ik heb iets meer gedaan dan alleen boekjes lezen. Iedereen komt terug op de nieuwe trainingsmethode waar je de hond vol stopt met snoep en de hond nog niet luisterd. Dominant houd overigens in de mate waarin de hond de omgeving uitdaagt, om te leren, hoe dominanter de hond, hoe makkelijker hij leert, een zeer onderdanige hond is er dus niet, die zou de hele dag niets doen.

Terwinghe, 18-02-2009 10:20 #1
Al wat in dit artikel gezegd wordt is fout! De schrijver zou de werken van Prof.Mech, Mevr. Friedman, Donaldson e.a. moeten lezen! Wolven en honden zijn GEEN roedeldieren, hebben geen hierarchie en alpha-modellen en het gebruik van termen zoals dominant en agressiviteit is verouderd.

Infoteur: Bembi
Laatste update: 18-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!