InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Schijnzwangerschap bij honden

Schijnzwangerschap bij honden

Dat schijnzwangerschap bij mensen voorkomt (mannen en vrouwen) is over het algemeen wel bekend. Maar dat het ook bij dieren voorkomt is niet zo bekend onder de bevolking! Toch komt het wel regelmatig voor.

Wat is schijnzwangerschap bij dieren?

Schijnzwangerschap bij dieren is anders als bij mensen. Hieronder staat beschreven wat er gebeurd wanneer een hond schijnzwanger is. In tegenstelling tot de mens voelt de hond zich niet zwanger, maar denkt dat ze al een nest heeft met pups. Meestal treedt de schijnzwangerschap ongeveer 9 weken na de loopsheid op. Dat is het moment dat de teef, als ze tijdens de loopsheid gedekt zou zijn geweest, had moeten werpen. Ze is dus niet zwanger geweest maar haar lichaam reageert wel als zodanig.

Lichamelijke reacties

De teef kan in deze periode grotere melkklieren krijgen waar ook melk uit gemasseerd kan worden. Deze lichamelijke reactie vindt niet altijd plaats.

Psychische reacties

  • Het dier is onrustig: ze denkt dat ze pups heeft maar die zijn er niet
  • De teef kan aanhankelijk worden; ze vragen veel om aandacht
  • Ze willen niet uitgelaten worden; ze willen namelijk het liefst zo dicht mogelijk bij hun nest in de buurt blijven
  • Agressief gedrag; de teef wil haar pups verdedigen tegenover andere honden en mensen
  • Slepen met voorwerpen zoals pantoffels en sokken. Al die voorwerpen ziet de teef als haar pups

De teef heeft niet altijd alle symptomen; ze kan er ook 2 of 3 hebben. De schijnzwangerschap kan maanden duren, maar komt nooit samen met loopsheid.

Wat kun je eraan doen

Je kunt het best zorgen voor afleiding voor je hond. Ga veel wandelen en ook op plekken waar je normaal nooit komt. Ruim de speeltjes op waar ze mee gaat slepen. Geef haar ook minder eten. De melkproductie zal hierdoor lager worden omdat het lichaam dan zuinig met energie om moet gaan.

Wat je zeker nooit moet doen

Straf haar niet en heb geen medelijden met haar. Geef geen speeltjes want die kan ze zien als haar pups.
© 2009 - 2019 Maartje87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Loopsheid bij de hondLoopsheid, elk teefje krijgt er in principe mee te maken. Het is heel natuurlijk en nodig voor het dekken. Als u niet wi…
Schijnzwangerschap bij hondenSchijnzwangerschap bij hondenSchijnzwangerschap komt zeer veel voor bij honden. Vele hondeneigenaren krijgen er dan ook vroeg of later mee te maken.…
Bevalling van de hondBevalling van de hondVeel eigenaren van honden zouden graag eens een nestje fokken. Het is erg spannend en bijzonder om dit samen met uw hond…
Wanneer is mijn hond vruchtbaar?Wanneer is mijn hond vruchtbaar?Pups kweken is niet altijd evident. Je moet weten wanneer zowel de teef als de reu geslachtsrijp zijn. Maar er zijn ook…
Een nestje fokken: kennismaking tussen de hondenAan de hand van ervaringen met Australian Shepherds beschrijf ik hier wat er allemaal bij het fokken van een nestje komt…
Bronnen en referenties
  • http://www.dierenkliniekbrandersstad.nl/Info_hondkat_schijnzwanger.htm http://labradornet.com/schijnzwanger.html

Reageer op het artikel "Schijnzwangerschap bij honden"

Reacties

Manon, 03-04-2011 00:00 #2
Hallo. Nou dat wist ik niet. Mij is vertelt dat ze al schijnzwanger kon raken na de dekking.

Mijn teefje is 2 weken geleden gedek. Dus het is onwarschijnlijk dat ze nu dus schijn zwanger zou kunnen zijn.
Ze is erg moe slaapt veel, plast veel, eet niet zo veel, en vanmorgen moest ze braken. Ze vraagt veel aandacht.
Het zijn wel allemaal telenen dat het gelukt zou kunnen zijn. Of denkt u van niet?
Bedankt voot de info ben een stukwijzer!
Met vriendelijke groet m vos

Pascalle, 31-10-2009 15:25 #1
Ik vraag me af of dat iemand dit herkent:
Onze Mechelse herder van 11 jaar oud begraaft op haar plaatsje brokjes en is daar heel druk mee… graven en het moet met alle geweld ergens onder liggen… dit heeft ons al meerdere manden en plaatsen gekost hihihi!
Is dit herkenbaar voor iemand… en is het een typisch schijnzwanger iets?

Infoteur: Maartje87
Laatste update: 09-04-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!