InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hond: autisme, syndroom van down, geestelijke afwijkingen

Hond: autisme, syndroom van down, geestelijke afwijkingen

Hond: autisme, syndroom van down, geestelijke afwijkingen Psychiatrische afwijkingen, aandoeningen en ziekten worden bij de mens veel besproken. Maar van de hond is weinig bekend. Dit komt omdat dieren met een ziekte als autisme of het syndroom van down vrijwel geen overlevingskans hebben. Toch zijn er een aantal honden met een geestelijke afwijking.

De hond versus de mens

De mens is eigenlijk uniek te noemen wat betreft ziekten en aandoeningen. Waar in de dierenwereld korte metten wordt gemaakt met deze gevallen, staat de mens veel sterker. De helft van de menselijke zwangerschappen waarbij sprake van het syndroom van down is, zal eindigen in een miskraam. De andere helft wordt geboren als een kindje met het syndroom van down. Bij de hond is de natuur veel strenger: vrijwel allen zwangerschappen waarbij sprake is van het syndroom van down, eindigen in een miskraam. Autisme komt ook redelijk veel voor bij de mens. In de dierenwereld, en dus ook bij de hond, is dit weer een uitzondering.

Dit maakt onderzoek naar geestelijke afwijkingen bij dieren lastig. Tot nu toe is er tweemaal het syndroom van down bij een aap vastgesteld. Vaak zijn de kenmerken van een afwijking bij de hond ook niet hetzelfde als die van een mens met een geestelijke afwijking. Dit komt door de communicatie die de mens kan leggen. Mensen communiceren grotendeels met behulp van gesproken taal en de algehele ontwikkeling verloopt anders. Een hond heeft een vrij simpele ontwikkeling met een basic communicatie.

Hond met syndroom van down

Het lijkt vrijwel onmogelijk: een hond met het syndroom van down. Moeder natuur selecteert ongeboren puppies met een afwijking en laat ze sterven. Deze eindigen in een miskraam of in een vroeggeboorte, met een dodelijke verloop. Mocht de pup het wel weten uit te houden gedurende een hele zwangerschap, dan zal deze vrij kort na de geboorte sterven. Een hond met het syndroom van down heeft geen nut voor de natuur: hij is onvruchtbaar of kan geen gezonde nakomelingen voortbrengen. Daarbij zal deze hond het zonder hulp niet redden omdat een hond met een geestelijke afwijking geheel afhankelijk is.

Mensenhanden weten soms een pup met het syndroom van down te redden. Vaak is de mens zich niet bewust van de afwijking die deze pup heeft. Het voeden verloopt moeizaam, de ontwikkeling verloopt erg traag. Er is sprake van weinig tot geen communicatie. De pup loopt niet of moeilijk, waarbij een waggelende gang wordt gezien. De hond is bevattelijk voor allerlei ziekten en zal vaak op jonge leeftijd sterven.

Autisme bij honden

Bij honden komt wel eens een vorm van autisme voor. Dit is een afwijking die minder vaak voorkomt dan bij mensen. Ook hierin speelt de selectie van moeder natuur een rol. Een hond met autisme kenmerkt zich door het achterwege blijven van gezichtsuitdrukkingen. Ook reageert de hond niet of vertraagt op zijn omgeving. De communicatie met de hond verloopt moeizaam. De hond met autisme kan in herhaaldelijke gedrag vallen. Vaak hebben deze honden behoefte aan structuur in hun leven.

Geestelijke afwijking

Door broodfokkers komen geestelijke afwijkingen in de hondenwereld terecht. Er wordt niet met zuiver bloed gefokt waardoor er afwijkingen ontstaan. Inteelt in hier één boosdoener van. Geestelijke afwijkingen bij de hond koen in allerlei vormen voor. Vaak is niet precies vast te stellen waar de hond aan lijdt. Dit maakt het moeilijk om een juiste beoordeling te geven. Ook behandeling wordt bemoeilijkt. In sommige gevallen s het mogelijk om een hond met een geestelijke afwijking met behulp van medicijnen te corrigeren tot juist gedrag.

Soms ook wordt een geestelijke afwijking als stempel op de hond gedrukt, wanneer er sprake is van afwijkend gedrag. Veelal heeft de mens niet in de gate dat hij of zij zelf het gedrag van de hond verandert. In die gevallen kan een zogenaamde hondenfluisteraar uitkomst bieden. Deze zal op het gedrag van de hond letten, maar vooral het gedrag van de mens beoordelen. Een interactie tussen beiden lijdt vaak tot ongewenst gedrag bij de hond.

ADHD komt ook voor bij honden, maar is net als voorgaande afwijkingen moeilijk te beoordelen. Een hond met grote drukte kan ook een kakaraktertrek hebben die de drukte tot uiting brengt. Soms is de drukte terug te brengen naar een typisch raskarakter. Soms is er wel degelijk sprake van ADHD of hyperactiviteit bij de hond. In Nederlanden België zij er enkele dierenartsen die hier meer onderzoek naar gedaan hebben. Medicatie kan bij deze honden een uitkomst bieden. In de meeste gevallen echter zal de eigenaar de eigenschap van de hond accepteren.

Honden met een geestelijke afwijking of een andere aandoening zijn vaak onvruchtbaar. Mocht dit niet zo zijn, dan mag er met deze honden niet gefokt worden. Honden met een lichamelijke of geestelijke afwijking worden op shows uitgesloten van deelname.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hond en chocoladeJe hebt een hond, en hij heeft chocolade gehad. In hoeverre kan dit kwaad? Wanneer moet ik een dierenarts waarschuwen? L…
Ziekte bij Honden symptomen en diagnosesZiekte bij Honden symptomen en diagnosesHet lastige voor een honden eigenaar is dat de communicatie met de hond vaak een kwestie van raden is. Dit geldt vooral…
Aandoeningen hond: brachycephaal obstructief syndroomAandoeningen hond: brachycephaal obstructief syndroomHonden met een korte snuit en met een korte bovenkaak kunnen door anatomische afwijkingen last krijgen van de ademhaling…
Aspergillose: een schimmelinfectie bij de hondAspergillose: een schimmelinfectie bij de hondDe schimmel aspergillus is een draadvormige schimmel die doorgaans woont in hooi, stro en compost. De aspergillus kan kw…

Reageer op het artikel "Hond: autisme, syndroom van down, geestelijke afwijkingen"

Reacties

Ineke, 21-05-2019 16:33 #4
Ik heb mijn hond gekregen van een (brood)fokker. Ze is 3,5 jaar oud en heeft altijd in een buitenren gezeten met een nachthok en kwam, buiten haar voedertijden vooral met andere honden in contact. Ze was dus niet of nauwelijks gesocialiseerd en kon enorm schrikken van al het nieuwe in haar omgeving. Ik ben 72 en weet best veel van honden en heb vanaf haar komst heel veel tijd in het socialiseren van dit hondje gestoken, met heel fijn resultaat. Maar regelmatig lijkt het wel alsof ze na het slapen haar nieuw opgedane ervaringen vergeten is. Ze reageert dan angstig, ook op mij, en pas na veel en geduldig op haar in te praten kan ik haar bij mij nemen en haar gerust stellen. Ze heeft echt een soort van irrationele angstaanvallen waarin ze achterdochtig reageert. Het heeft er dan alle schrijn van dat ze ooit mishandeld is. Wat kan ik nog doen om haar meer te helpen? Het is een heel lief hondje en er zit totaal geen kwaad in.

Heidi, 26-07-2016 22:06 #3
Beste,

Is er medicatie voor honden met autisme?

Mvg

Tom, 10-09-2014 19:53 #2
Ik logeer bij familie in west Friesland. Ze hebben o.a 4 kippen (witte leghorns en Barnevelders) en één haan.(Barnevelder-kriel). De haan is iets kleiner dan de hennen.
Ze zitten met zijn vijven in een groot hok, met een nachthok erboven. De haan gaat het nachthok niet in. Overdag hebben de dieren de mogelijkheid in de tuin rondom het huis te scharrelen. Maar de haan gaat de ren niet uit! Hij eet alleen uit de voerbak; als je hem iets toegooit (wat de hennen wel eten, bv kliekjes) dan eet hij het niet.
Er is sporadisch gezien dat hij de hennen bestijgt, maar dat is dan van korte duur. Waarschijnlijk omdat hij iets te klein is in vergelijking met de hennen. Ze zijn alle vijf tegelijk gekocht, bij het zelfde adres. De hennen waren toen nog niet helemaal volgroeid, de haan is sinds zijn komst niets meer gegroeid.
Een haan die zijn ren niet uitkomt vind ik maar vreemd. We weten van de haan niet hoe oud hij is, mijn tante zegt dat het misschien wel een hele oude is. Maar waarom komt hij de ren niet uit en gaat hij niet bij de hennen op stok in het nachthok? Hij ziet er niet slecht uit en loopt ook niet stram.
Ik vraag me af of de haan een geestelijke afwijking zou kunnen hebben. Misschien is hij wel autistisch. De boer wilde er duidelijk van af, we kregen hem er gratis bij.
Ik weet dat dit niet over honden gaat, maar wel over een dier met een (mogelijk) geestelijke afwijking; wie kan mij iets zinnigs over dit geval zeggen?

Norma Miedema, 22-03-2012 11:09 #1
Ik heb pas een spaanse hond geadopteerd waar ik het syndroom van down bij vermoed. Veel symptomen die ze heeft lijken op bovengenoemde, ze is al volwassen maar heeft een waggelende gang en vreemd gedrag Ze is heel rustig en lief. Reactie infoteur, 28-03-2012
Deze afwijkingen komen vaker voor bij honden dan gedacht wordt, maar meestal wordt het niet als zodanig herkend.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 28-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 4
Schrijf mee!