InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Ziekte bij Honden symptomen en diagnoses

Ziekte bij Honden symptomen en diagnoses

Ziekte bij Honden symptomen en diagnoses Het lastige voor een honden eigenaar is dat de communicatie met de hond vaak een kwestie van raden is. Dit geldt vooral als de hond zich niet lekker voelt. Soms is de hond niet in zijn gewone doen, en reageert hij niet zo energiek als normaal. Dit hoeft op zich niets te betekenen, maar het zou een signaal kunnen zijn dat er iets met de gezondheid van de hond niet in orde is. Signalen in een vroeg stadium ontdekken is erg belangrijk en kan letterlijk een kwestie zijn van leven en dood.

Gasophoping

Indien de buik van de hond begint op te zwellen zonder dat daar en reden voor kan zijn, dan kan dat een signaal zijn dat de hond last heeft van gasophoping. Dit is een conditie waarbij de (onder)buik zich vult met gas tot het punt dat het zo dik wordt als een trommel. Dit is een ernstige situatie waarbij de bloedcirculatie kan afnemen, er moet dan ook onmiddellijk contact worden gezocht met een dierenarts.

Flauwvallen

Dit is meestal een indicatie dat er iets mis is met het hart, dit kan geschieden indien de hond opgewonden raakt en het hart niet in staat is om voldoende bloed naar de hersenen te pompen. Ook kunnen flauwtes plaatsvinden bij te lage bloedsuikergehaltes, wat vaak het resultaat is van een inspannende oefening. In ieder geval is het zo dat indien de hond last heeft van flauwvallen, er direct actie moet worden ondernomen door met spoed een bezoek te brengen aan een dierenarts.

Omvallen

Indien een hond omvalt zonder aanwijsbare reden, dan kan dit een indicatie zijn van een ontsteking van het binnenoor. Dit is over het algemeen eenvoudig te behandelen met een bezoekje aan de dierenarts voor een antibiotica kuur.

Zonnesteek

Eén van meest voorkomende kwalen waar een hond bij zomerdag last van kan hebben is van een zonnesteek. Dit kan heel snel gebeuren, zelfs indien de hond al een tijdje niet rechtstreeks buiten in de zonnewarmte is geweest. Indien de hond één van de volgende verschijnselen vertoond, verplaats hem dan naar een schaduwrijke plaats en giet of schenk koel water over het hele lichaam en breng onmiddellijk een bezoek aan de dierenarts:
  • Zwaar hijgen
  • Glazige ogen
  • Versnelde hartslag
  • Licht rood tandvlees
  • Onstabiliteit
  • Braken

In de praktijk is het altijd verstandig, dat als er zich een situatie voordoet welke afwijkend is van de normale situatie, contact te zoeken met een dierenarts.
Gerelateerde artikelen
Gezondheidsproblemen bij de hond: leverGezondheidsproblemen bij de hond: leverDe symptomen van een ziekte aan de lever verschillen enorm per hond. De lever zal altijd functioneren tot het uiterste.…
Tetanus bij honden: symptomen, diagnose en behandelingTetanus bij honden: symptomen, diagnose en behandelingTetanus kan ook honden treffen. De ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie 'clostridium tetani'. Die gedijt onder meer…
Overmatig drinken bij hondenOvermatig drinken bij hondenHoewel op het eerste gezicht tamelijk onschuldig, is er met een hond die plotseling veel meer drinkt dat normaal iets aa…
Symptomen van kanker bij honden herkennenSymptomen van kanker bij honden herkennenHoe kun je symptomen van kanker bij honden herkennen? Op welke symptomen moet je letten? Kanker bij honden klinkt als ee…
Honden die ziekten kunnen ruikenIn Nederland is een hond die aan de geur van patiënten darmbacteriën opspeurt die hen ziek kunnen maken. Deze ziekenhuis…

Reageer op het artikel "Ziekte bij Honden symptomen en diagnoses"

Reacties

A. H. de Bruin, 26-12-2011 12:02 #5
Hallo ik heb een jack russel maar die is al twee dagen niet goed, eet niet drinkt bijna niet en de neus is zo goed als droog wat zou dat kunnen zijn en diaree

Vanessa, 07-12-2011 12:52 #4
Onze Berner Sennen van 5.5j is nu al een paar maanden aan het sukkelen.
Hij bloedde regelmatig uit zijn penis, na vele onderzoeken bleek dat zijn prostaat ontstoken was.
Op aanraden van de DA hebben we hem laten castreren.
Het bloedde verminderde niet, en werd erger.
We werden daarbij doorverwezen naar een dierenkliniek. Daar werden foto's gemaakt van hart, longen, heupen, nieren… bloedonderzoek en echo's.
Ze vonden niet wat hij had en hebben hem daarbij moeten opereren om intern te kunnen zien wat er scheelde.
Daarbij hebben ze een cyste gevonden die 10cm dia had.
Die hebben ze verwijderd. Ondertussen zijn we 6 weken verder, antibiotica nemen en pijnstillers/ontstekingsremmers en de prostaat blijkt te beteren.
Sinds 2 weken echter heeft Billy met momenten weinig energie, wil met momenten niet gaan wandelen, soms opgezwollen buik, hijgen, minimale koorts, en lijkt stroef in zijn wandel.
Heeft iemand hierbij ervaring?

We zijn gisteren voor de 5de maal naar de kliniek geweest na de operatie, en deze arts zei dat hij de oorzaak niet vond omdat hij op die moment te weinig pijn toonde.

grt Vanessa Reactie infoteur, 07-12-2011
Vanessa,
Geen ervaring, maar ik wil jullie wel heel veel sterkte toewensen.
Costaric

Patrick Roggeband, 23-10-2011 15:12 #3
Mijn ouders hebben een Amerikaanse Stefford van een jaar of 6. Zij heeft al geruime tijd enorme huiduitslag. Zij zit met regelmaat te bijten m.a.g dat zij voortdurend onder de kale rode plekken zit. Daarnaast drinkt zij veel water en heeft ze een grote honger maar is toch erg vermagerd. Ik vermoed dat ook haar ogen zijn ontstoken omdat er vaak wat slijm in zit en haar gehoor is ook niet optimaal. Veel overeenkomsten met symptonen van Diabetes maar wat zou het nog meer kunnen zijn? Reactie infoteur, 23-10-2011
Patrick,

Het lijkt me het verstandigste dat je ouders even een bezoekje brengen aan de dierenarts met de hond. Gezien de verscheidenheid aan klachten, zou het goed zijn om de hond te laten onderzoeken.

Succes
Costaric

Carine, 15-05-2011 11:22 #2
Ik zou een vraagje willen stellen, onze hond heeft laatst een bloedonderzoek gehad, ze verdikte veel zonder bijvoeding te geven, haar schildklieren zijn in orde, ze heeft bloedarmoede, ze slaapt heel vee, l nu geven we haar sinds gisteren ijzer hoelang duurt dit eer het zijn werking heeft voor verbetering, worden ze daar actiever van van ze krijgt nu, dieetvoeding van HILL'S R/D is ze het ook door haar overgewicht dat ze zo loom en kortademig is soms, groetjes

Herman Visser, 14-05-2010 19:54 #1
Heb een tekkeltje van 8jaar daar is 2jaar geleden een hartprobleem bij ontstaan.
ik geef hem elke dag een harttabetje en1/4 van een plastablet dat gaat goed? maar de dierenarts zeg als sammy veel drink dus ook veel plas dan krijg hij een calcium tekort.
bananen krijg ik er niet echt in zijn er ook druppels of tabletjes. of raad U MIJ IETS ANDERS AAN.

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 07-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!